Resultat 1 till 4 av 4

Google låter dig blockera sidor i SERPen

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är det dags för nästa steg hos Google att låta oss blockera sidor i SERPen. Den nya funktionen som rullas ut på Google.com ger möjlighet att blockera sidan för visning efter man har besökt den.
    Helt enkelt man går in på sidan och backar tillbaka till igen. Då finns funktionen - Block all exempelsida.tld – där.
    Skillnaden mot personliga sökningar eller blockfunktionen i Google Chrome är att det syns oavsett vilken webbläsare man använder och man behöver inte vara inloggad på någon av Googles tjänster heller.

    För att verkställa blockeringen krävs dock att man loggar in hos Google. Och framöver kommer den sidan inte synas i resultatet när du söker.
    Google hävdar att de inte kommer använda resultaten i nuläget av dem som blockar sidor för att påverka den generella rankingen i SERPen. Men det kommer användas för att utvärdering för att förbättra sökningen i framtiden. Vilket om man gör en personlig reflektion på ett sätt är rätt så likartat.
    Källa: http://googleblog.blogspot.com/2011/...-what-you.html

    Fredrik Näs tar upp det hela i en bloggpost här där han belyser möjligheten att detta kommer att kunna missbrukas för att sänka konkurrenter i SERPen om det görs i större skala. (Samt sammanfattar den engelska texten på svenska)
    Om det kan man fortsätta spekulera i.

    (Min fetstil på ordet i nuläget inte Googles)
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-12 klockan 15:38.

  2. #2
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Mycket intressant nyhet. Jag känner rent spontant att detta är bra för användarna, men mindre bra för sökmotoroptimerare, så klart. Frågan är dock hur stort behovet att blockera sidor egentligen är hos gemene man? Känns nästan som ett lite skapat behov?

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det ger blandade känslor detta. Både bra och dåligt, enligt mig.
    Google har verkligen trappat upp förändringstakten.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    FredrikNass avatar
    FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norge, Tromsø
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Seotjejen Visa inlägg
    Mycket intressant nyhet. Jag känner rent spontant att detta är bra för användarna, men mindre bra för sökmotoroptimerare, så klart. Frågan är dock hur stort behovet att blockera sidor egentligen är hos gemene man? Känns nästan som ett lite skapat behov?
    Ja jag förstår inte heller helt behovet, med mindre du finner något direkt stötande i serpen, te.x något som går till angrepp mot dig personligen, sexuell läggning, religion etc.


    @Urban, tack för länken, skoj med all trafik det gav

    Vänligen,
    Fredrik Näs

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lär dig skriva för sökmotorerna
    Av StefanBergfeldt i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 13:53
  2. Google Analytics påverkar SERPen??
    Av Maria S i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 09:11
  3. Vad bör man tänka på när man låter bygga..
    Av SimonSay i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 14:28
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 03:25
  5. Google tappar sidor
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 07:42