Resultat 1 till 5 av 5

Hur?

  1. #1
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Hej, jag har drivit en sajt i ett halvt år som rankar bra på vissa sökord nu.
    Det jag vill ranka bäst på är det jag gör det. Jag rankar 5a på det sökordet.
    Det står enligt keywordtool att det är 9000 sökningar per månad på det ordet men jag får inte speciellt många besökare för det. Vet någon vad detta kan bero på?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Även om du har satt exakt matchning på Keyword Tool så är de siffrorna inget du kan ta som en sanning alltid. Kan vara stora avvikelser mot verkligheten. Använd en ADWords-kampanj på ordet för att få en mer exakt bild av sökningarna.

    Givet nu om det skulle röra sig om 9000 sök i månaden så kan plats 5 ge runt 400-500 besökare per månad om man tittar på Cornell University studie av klickfördelning på topp 10-placeringar.
    Där är dessutom sponsrade länkar allra överst inte medräknade, de fanns väl inte på den tiden ens.
    Vilket då gör att besökarantalet per månad bör bli ännu lägre om de finns.

    Edit:
    Jag tittade på ett ord som jag köper sponsrade länkar på och som under den tiden har legat allra överst eller topp 2 däruppe på sponsrade länkar. 16% av alla sökningar klickar på den länken. Inget iof som säger att de inte senare klickar på andra länkar också i den organiska listan. Men då det ligger tre sponsrade länkar överst för det mesta så suger de onekligen en del klick från det organiska trots allt.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-12 klockan 18:44.

  3. #3
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Min teori är att du använt Google Keyword Tool men inte satt exakt matchning till vänster utan kört på bred. Otroligt missvisande i de flesta fallen IMO. Byt från bred matchning till exakt och du får dig en mycket mer realistisk bild av det hela

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det står enligt keywordtool att det är 9000 sökningar per månad på det ordet men jag får inte speciellt många besökare för det. Vet någon vad detta kan bero på?
    Enligt egen erfarenhet är siffrorna starkt överdrivna. Jag har vid ett par tillfällen sett att siffrorna Google visar är upplåsta med ungefär 500% mot verkligheten (med exakt matchning).
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jovisst Blight, det verkar ligga en övertro på tillförlitligheten i exakt matchning. Det har tagits upp tidigare i forumet där det visar att det kan slå rätt så ordentligt fel med exakt matchning mot en AdWords-kampanj 24/7, förvisso att det kan göra det åt båda hållen både upp och ned.
    Men verktygets syfte är väl i huvudsak ett sätt att intressera folk att köpa sponsrade länkar av Google så man kan kanske ifrågasätta exaktheten då. Du hade väl något inlägg om det Blight?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:31
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 11:06