Resultat 1 till 7 av 7

Mitt forum tappade hälften av all trafik vid plattformsbyte

  1. #1
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Hej har ett forum som funnits sedan 2007 och snittade på runt 600 besökare om dagen
    använde phpbb forumvaran och bytte till vbulletin som används här i seo-forum.
    Hade över 70 000 trådar som legat och dragit in trafik.

    När jag sedan flyttade över forumet försvann 50% av min trafik och jag ligger och krigar på runt 300 om dagen just nu.

    Konkurransen är nyhetssajter inom samma nisch och deras nyheter som de postar kommer snabbt upp i google och är starka.

    mina trådar som startas dyker knappt upp längre på första sidorna trots dålig konkurrens.

    Har jag tappat all kraft som den hade samlat ihop sig sedan 2007?
    Är vbulletin uselt när det kommer till seo eller är det jag som bara gör fel med trådarna?
    köpte till och med en mod vbseo för att förbättra det här men den gör inget vettigt känns det som. Forumbytet skedde i mitten på januari.
    min sajt och nisch hittar ni här: Modererat

    mvh

    CharlieP
    Senast redigerat av Magnus den 2011-03-15 klockan 11:50.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Mina erfarenheter är att vBulletin är klart bättre än phpBB. Får gissa att du bytte struktur på dina sökvägar och inte redirectade de gamla?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Som nämnt ovan, googla upp dina gamla urler och redirecta(301 redirect, se google) dem till liknande ämne -- kolla analytics vilka som gav bra trafik och ta han om dem så fort som möjligt!

  4. #4
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av frippe Visa inlägg
    Som nämnt ovan, googla upp dina gamla urler och redirecta(301 redirect, se google) dem till liknande ämne -- kolla analytics vilka som gav bra trafik och ta han om dem så fort som möjligt!
    tyvärr så köpte jag den och ägaren innan hade inte analysverktyg, utan såg i vbulletins egna statistik kring besökare enbart de första dagarna innan bytet. där ser man inget mer än antal dagliga besökare

    kan därför inte hitta de som drev all trafik och de personer som hjälpte till med överföringen kanske inte gjorde det särskilt bra.
    Är det helt kört nu eller finns det en autoomatiskt comeback i serpen att vänta så att jag får tillbaka min trafik?
    Men det är väl inte en förklaring till varför nya forumtrådar är så svaga?

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    det kommer ta tid inna du får kraft igen, min rekommendation är att du installerar google webmaster tools och håller koll på brutna länkar

    #2

    skriv site:dinsida.se i google, så ser du alla indexerade sidor, gå igenom så många du orkar, prova klicka på dem kommer du till en bruten länk(gamla forumet)? eller till det nya? Är länken bruten gör en 301 redirect för det ämnet till samma ämne i ditt nya forum så kommer google så småningom ersätta de gamla länkarna med de nya och du endå kanske kan rädda endel utav din domäns eller sidors kraft.

  6. #6
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    hade hoppats på att man fick tillbaka det mesta, jävligt trist att halva sajten dör precis när man betalt för den och ganska saftigt också, sen får man jobba sig tillbaka från scratch=(
    ska följa dina tips tack för dem , nu har jag automatisk redirect på alla brutna länkar så att man kommer till startsidan

  7. #7
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Skicka även in din sajt till några länkkataloger/sidor med bra PR och Trust så kan detta hjälpa dig lite på traven medans google ersätter de brutna länkarna med nya.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Engelska delen av mitt företag sålt
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 00:43
  2. Metoder för trafik vid sidan om sökmotorer
    Av hans99 i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:34
  3. Värdering av PR vid webbplatsköp?
    Av j0han i forum Länkbygge
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 16:10
  4. Problem vid flytt av sida pga av webbhotellet
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 19:23
  5. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17