Resultat 1 till 4 av 4

Description taggar, ett måste eller inte?

  1. #1
    Risky Businesss avatar
    Risky Business Risky Business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Billdal, Göteborg
    Inlägg
    3
    Jag har en hemsida med massor av undersidor. Varje undersida har naturligtvis en titeltagg men jag har ingen descriptiontagg utan har valt att hämta beskrivningen av sidan ur texten, ex. produktbeskrivning. Frågan är om jag kommer att få en bättre ranking om jag har en specifik descriptiontagg, exempelvis om jag lägger in att den ska hämta beskrivningen från <H2> eller liknande. Ur Googles rekommendationer (inklistrade nedan) framgår det inte om det ena ger högre ranking än det andra.

    Tar tacksamt emot expert -råd och -erfarenhet avseende detta.
    /Mats

    Använd metataggen "description"
    Metataggen description ger Google och andra sökmotorer en sammanfattning av vad sidan handlar om. En sidas titel kan vara några ord eller en fras, men i metataggen description kan du skriva ett par meningar eller ett kort stycke. I Googles verktyg för webbansvariga finns ett praktiskt avsnitt om innehållsanalys som kan visa om description-metataggar är för långa, för korta eller upprepade för många gånger (samma information visas också för <title>-taggar. Precis som taggen <title> ska metataggen description placeras i HTML-dokumentets <head>-tagg.

    Description-metataggar är viktiga eftersom Google kan hämta utdrag från dem för dina sidor. Observera att vi säger "kan" eftersom Google också kan använda en relevant del av sidans synliga text om den matchar användarens sökning bra. Google kan också använda webbplatsens beskrivning i Open Directory Project om webbplatsen listas där (läs om hur du förhindrar att sökmotorer visar ODP-data). Google kanske inte alltid hittar ett lämpligt textavsnitt att visa på alla sidor. Därför är det en god vana att alltid lägga till description-metataggar på alla sidor.

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Använder du dig av något CMS verktyg? Det bästa är att skriva bra meta descriptions som gärna innheåller ditt sökord 1-2 gånger själv. Inte bara för rankingen på google utan även för att öka antalet personer som faktiskt klickar sig in på hemsidan.

    Har du inget system där detta görs lätt vinner du mer på att lägga ner den tiden på länkbygge. Men ligger du redan i toppen och skall öka från rank 5 eller något till 1 bör även descriptions vara åtgärdat om där e hög konkurrens. Men summan av kardemumman är att google själv väljer ut en passande description om du inte har en, de gör inte alltid det bra men oftast ganska bra. Det du vinner mest på att skriva dem själv är att öka din sidan CTR.

  3. #3
    Risky Businesss avatar
    Risky Business Risky Business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Billdal, Göteborg
    Inlägg
    3
    Tack Frippe, jag använder mig av ett CMS verktyg och ligger topp 10 (ofta 5a,6a,7a) på Googles organiska sökningar. Jag ändrade hemsidan totalt för ca. 6 månader sedan och låg då topp 3 på de flesta sökord, har alltså tappat en del placeringar. Detta trots att innehållet nu är mycket bättre och mer omfattande än tidigare och trots att Google borde uppfatta sidan som ännu bättre, trodde jag, ända tills jag upptäkte att företaget som utvecklade siten missat bl.a. titeltaggar(!), de var typ "produkt" på varenda sida istället för unika taggar för varje sida - sanslöst. Nu är detta åtgärdat i dagarna och jag hoppas att ny indexering ska räcka för att Google ska omvärdera sidan och åter stiga i rank men samtidigt vill man ju bli bäst och då kände jag att jag ville ha mer info om description taggarnas "värde" i förhållande till textinnehåll som sökmotorn plockar själv.

  4. #4
    gustavbergmans avatar
    gustavbergman gustavbergman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    13
    Mej veterligen påverkar inte Description-taggarna rankingen nämnvärt. Iallafall inte på Google.

    De är mest användbara för att höja sin CTR, som jag skrivit i ett annat inlägg angående detta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Description syns inte i sökresultatet
    Av hakan i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 23:02
  2. Meta description som inte är med i källkoden?
    Av GustavK i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 16:26
  3. kategorisering eller inte?
    Av John Ivarsson i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:59
  4. Vill inte bli hittat på ett keyword
    Av jon i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:24