Resultat 1 till 7 av 7

Från sida 1 till sida 5-6 på ett dussin av mina sidor!

  1. #1
    thodahs avatar
    thodah thodah är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    7
    Idag upptäckte jag till min förskräckelse att över ett dussin av mina hemsidors placeringar på huvudsökordet på Google har trillat ner från sida 1 till 5 eller 6! Jag driver ett antal sidor med information för mobiltelefoner och andra teknikprylar där jag har haft lite problem med underliga hopp eller misstänkta Google-filter men jag har aldrig varit med om detta. På mina mobilsidor så har jag en liten div-bar som länkar till de andra mobilerna i "nätverket" och annars bygger några enstaka länkar om dagen till sidorna via trevliga bloggkommentarer och textlänkar från en blogg om mobiler jag driver. Där är kopplingen mellan de sidorna och att de använder samma "mall" och har liknande rubriker men annars relativt unikt innehåll. Annars är enda gemensamma nämnaren att de ligger på samma server hos Loopia.

    Vad som är så konstigt med detta är att:

    - Även andra sidor i andra nischer jag äger som inte ens har länkar kopplade till varandra har också trillat ner till sida 5 eller 6.

    - Jag har inte gjort några större ändringar varken on-page eller off-page för dessa sidor (vissa har jag knappt uppdaterat på flera veckor). Det enda jag har gjort är att bygga några få inlänkar och lagt till lite länkar till mina nya mobilsidor för några av dem för "nätverket".

    - Det har drabbat några av mina sidor som har hållit stabila förstaplaceringar på huvudsökordet i flera månader och fått bra delningar på Facebook, hyfsat uppdaterat unikt material etc.

    - Det har drabbat sidor likadant oavsett om de har varit 7 månader eller 7 dagar gamla.

    Så vad kan det här bero på egentligen? Är det något temporärt eller bör jag seriöst se över hur jag utför min SEO? Känns ju så där när jag äntligen börjat komma igång lite med affiliate-försäljning och då jag anser att flera av de här sidorna faktiskt ger seriöst värde för besökarna med dess innehåll.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Orsakerna kan vara många. Google kan ha justerat sin algoritm, vilket kan innebära att du tappar placeringar. Det som får mig att tänka i denna bana är att du förmodligen har byggt sajterna med ungefär samma uppbyggnad, off-page, och hämtar länkar från utifrån samma metod.

    Andra orsaker kan vara att konkurrensen hårdnar för varje dag. Fler och fler bygger sajter för att tjäna pengar, vilket gör det svårare att få bra placering behålla placeringen.

    En tredje orsak kan vara att ditt eget länknätverk tappat i styrka.

    Det kan finnas många andra troliga förklaringar men jag skulle tippa på att någon av de ovanstående, var för sig eller tillsammans, påverkat din placering.

  3. #3
    personlig assistents avatar
    personlig assistent personlig assistent är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    2
    Det kan vara en google-dans, som innebär att du är på väg att ändra position.

    Det kan vara som lundal skriver, hårdnade konkurrens i samaband med en stor indexering.

    Det kan vara någon stark, viktig länk i ditt närverk som plockats bort.

    Mitt tips är att trycka på hårdare med länkningen...

  4. #4
    thodahs avatar
    thodah thodah är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av personlig assistent Visa inlägg
    Det kan vara en google-dans, som innebär att du är på väg att ändra position.

    Det kan vara som lundal skriver, hårdnade konkurrens i samaband med en stor indexering.

    Det kan vara någon stark, viktig länk i ditt närverk som plockats bort.

    Mitt tips är att trycka på hårdare med länkningen...
    En Google-dans eller någon form av bestraffning har jag varit med om tidigare, faktiskt för några av dessa sidor där en fortfarande inte hämtat sig. Men att det skulle skicka ner ett dussin av mina sidor nästan exakt lika långt exakt samtidigt på grund av konkurrens har jag svårt att tänka mig, då det är mobiler med stor variation av popularitet jag har sidor om och att sidor med helt andra nischer drabbats likadant samtidigt.

    Jag ska fortsätta undersöka vad det kan bero på och med största sannolikhet ta bort lite tvivelaktig korslänkning jag har. Annars blir det väl att fortsätta löda på med bra inlänkar och unikt material som rehab för sidorna om problemet fortsätter.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    En sak som kan vara bra att kolla är densiteten på ankartexter. Jag har uppfattningen att många, inklusive mig själv, har åkt ner långt i serpen på grund av hög densitet av nyckelord i ankartexter. Variation av ankartexter, singular plural, och synonymer.

  6. #6
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    prova ta bort dom "smutsiga" footer länkarna
    typ till alla länkkataloger mm
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  7. #7
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    flera av dina mobil siter är köpta på samma dag och jag gissar på samma konto
    dom har ju even samma ip som du sa
    och samma wordpress template

    kan vara bra och bryta upp dom så det inte syns så tydligt att du äger alla siter
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 23:57
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:00
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 10:05
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  5. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05