Resultat 1 till 6 av 6

Google beter sig skumt.

  1. #1
    Zapps avatar
    Zapp Zapp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    1
    Hej,

    För ca 2 veckor sedan skapade jag en hemsida som jag har uppdaterat nästan varje dag sen dess. De handlar om ett speciellt ämne och håller sig till det ämnet på alla sidor (ca 10-13) stycken.

    Efter 2-3 dagar indexerade google sidan, den placerade sig helt okej tycker jag (74a), efter 2 dagar var den dock nere till placering 21 vilket gjorde mig jätte glad!

    Det kanske var ca 5-6 dagar sedan, under tiden har jag pumpat på med nytt material,(älskar ämnet jag skriver om)! Nu har jag suttit och väntat på en ny idexering när plötsligt något helt oväntat hände. Min sida försvann!

    Själva materialet och sidan finns, den dyker upp om jag söker på exakta domännamnet, men den är som bortblåst från det sökordet där jag förut låg runt 20 =(. Jag gick igenom kanske de 3000 första av googles resultat och hittade en av mina "undersidor" långt bak. Index sidan är dock helt försvunnen från mitt "target nyckelord" och också från väldigt närliggande ord. Är nu ganska förtvivlad och funderar på varför google verkar ha börjat hata mig.

    3 saker jag gjort som jag funderar på om google gillar.

    1. Anmälde min sida till länkkatalogen som heter svenskasajter.
    2. Jag skapade en sida som jag kallade för "Länkbank". I den lade jag 15 länkar till mycket relaterande sidor,(skrev en lite beskrivning om varje sida).
    3. Bytte ut min H1 mot en logga istället för utseendets skull.

    Förutom det har jag bara lagt in ännu mer information (ej plagierad) om mitt ämne.

    Tänkte att jag kanske kunde få en lösning eller något råd här (:

    //Zapp

  2. #2
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Om jag var du skulle jag undvika att att länka till dig själv via din "länkbank" ifall den hemsidan ligger på samma hotel som den andra sidan. google kan tolka detta som att du försöker fuska och lägga dig i filter eller straffa dig. Google tycker det är lite "inavel" när man länkar till dig själv.

    Varken svenska länkar eller utbytet av h1:an borde påverka.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Som sagt ovan.
    Länka inte till dig själv.
    Jag brukar göra det, från min personliga blogg till mina andra sidor, men jag rekommenderar egentligen inte det.

    Hur har det gått sedan du skrev inlägget?
    Har sidan hittat tillbaka upp?

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Det är inte omöjligt att sådant händer för en ny sida, ofta åker man berg och dalbana innan sökmotorerna har hittat en "vettig" placering.

    Ett tips är att inte göra sida "för" optimerad direkt, då kan sökmotorerna bli misstänksamma och straffa dig för detta.

    Utan sakta men säker bygga på sidan med bra relevant innehåll, och använda dig utav en bra intern och extern länkstruktur då kommer du "vinna" sökmotorernas förtroende och även öka i placeringarna.

    //Tobias
    Sökmotoroptimering

  5. #5
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    vill du dela med dig url en så kan ja ta en titt
    har vart med om en liknade grej och det var överoptimering + lite "se på mig" trix
    tog bort trixen och tog bort lite onpage optimering
    sen var den tillbaks i serpen
    i dag 1 år senare rankar den 1 på fler keywords

    har vid flera tillfällen fått bra resultat genom att ta bort lite onpage SEO
    blir det för mycket så fastnar man i nå minus filter
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  6. #6
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Det kan bero på många saker, även om jag dock tror mest på att den inte ännu stabiliserat sig.
    Du kan ju testa att sätta tillbaka H1:an och se om det ändrar (Du kan säkert hitta ett sätt att ha både en h1:a och en logga).

    Är sidan en WordPress sida med alla artiklar listade på framsidan? Då kanske du fyllt på med så många artiklar så att de äldsta artiklarna försvunnit från framsidan (De som fanns när Google indexerade sidan tidigare), Google kanske tycker att de nya artiklarna du har på framsidan inte gör din framsida lika relevant för nyckelordet?

    Jag vill inte riktigt tro på att man straffas av "över-optimerad" on-page, det känns som om att Google då skulle straffa en för att man gör som de vill. Och jag tycker att jag borde ha fastnat i sådana filter många gånger i så fall.. Men överbevisa mig gärna på den punkten, det skulle kunna vara en grej som Google tar i beaktande..
    Jonathans Facebook Tricks

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 11:20
  2. Google Japan gör bort sig och får PR5
    Av Anton Johansson i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 15:22
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 21:08
  4. Skumt fenomen
    Av mclord i forum PageRank
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 11:15
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:52