Resultat 1 till 17 av 17

Hur kan dom ligga 1:a på ett sånt svårt sökord nästan utan inlänkar???

  1. #1
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Hej,

    Jag undrar hur www.39plus.se kan ranka 1:a på sökordet dating med enbart 134 inlänkar? Dom har inte heller sökordet i domännamnet eller i sin titel.

    Finns det något proffs här inne som kan svara på detta? är det bara en riktigt sjuk indexering av Google eller finns det fakta bakom som gör att dom ska ranka här?

    /Någon som håller på att tappa tron på SEO =)

  2. #2
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Nu vet jag inte hur du kom fram till 134 och jag vet heller ingenting om hur länge de rankat så bra.
    Jag kollar snabbt och hittar över 10 000 från 180 domäner vilket är rätt bra siffror.
    Att "dating" inte finns i adressen spelar inte så stor roll obviously.

    Tappa inte tron

    mvh Anders

  3. #3
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Hej Anders,

    Tack för ditt inlägg!

    Jag kollar i Yahoo backlink och ser bara 137 länkar när jag kollade nyss.
    Använder du något annat verktyg som visar fler länkar?

    /Kanske kan få upp tron snart igen....

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Någon som sitter på en aktiv prenumeration på SEO SpyGlass kanske kan kolla vad det är som får den att ranka bra. Min gick tyvärr ut för ett par veckor sedan men man kan nog registrera en trial och få ut mycket information om varför den rankar bra.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #5
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Såhär ser länksituationen ut mellan de olika konkurrenterna enligt SEOMoz.



    Körde SEO-spyglass oxo men jag fick den bara att analysera inlänkar enligt Yahoo och där fann den inga intressanta länkar förutom länkkataloger och lite bloggar. Främst med ankartexten "39plus.se"
    none

  6. #6
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    ^^ men det förklarar inte varför dem ligger #1 på "dating". Kan någon förklara?

    Inga Tweets och Facebook-likes i mängder till siten heller :P
    none

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    En typisk grej i en sådan här situation är att det kan vara mycket möjligt att en 301 redirect blivit gjord från en domän med mycket serp-tryck.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Marcus Westberg: Då borde sidan inte intagit #1 direkt eller? All kraft från en gammal domän överförs inte bara helt sådär till en ny, eller gör den det?

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    nestak: tyvärr vet jag inte riktigt vilken plats domänen låg på innan i resultaten. Så det är svårt att säga.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #10
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg Visa inlägg
    nestak: tyvärr vet jag inte riktigt vilken plats domänen låg på innan i resultaten. Så det är svårt att säga.
    Förstår vad du menar, men låt oss säga att sajten www.enkeldejtning.se (bara ett exempel) låg 1-3a på sökordet: dating / dejting. Sen tar dom bort sidan, eller bara redictar allt till 39pluus.se - överförs all kraft då eller?

  11. #11
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Kraften överförs och märks allra tydligast om du även flyttar innehållet på den sida du redirectade till den nya sidan. Det är ju egentligen så en 301 är tänkt att fungera.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kul exempel.
    Det finns verkligen ingen som helst logik till varför de ligger 1:a på Dating om man kollar alla "vanliga" tools. Jag är inne på samma sak som Marcus, det finns nog några starka 301's som motiverar rankingen.

    Update: Grävde omkring lite och skulle leta upp information om de som gjort sidan. "commissioned by GenerationV"
    Testade att söka efter Generation V och GenerationV. Där ligger 39plus.se sidan 1:a respektive 2:a.....vilket känns riktigt random med tanke på konkurrensen och den absoluta 0 relevansen....

    Connectionsen mellan "GenerationV" och 39plus.se känns som en bra plats att börja rota, om det nu ligger i någons intresse, men att det rör sig om någon form av fusk är ju ganska uppenbart med tanke på de felaktiga sökresultaten.

    Något är väldigt skumt med denna sidan, så mycket kan man ju säga.

  13. #13
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Kul exempel.
    Det finns verkligen ingen som helst logik till varför de ligger 1:a på Dating om man kollar alla "vanliga" tools. Jag är inne på samma sak som Marcus, det finns nog några starka 301's som motiverar rankingen.

    Update: Grävde omkring lite och skulle leta upp information om de som gjort sidan. "commissioned by GenerationV"
    Testade att söka efter Generation V och GenerationV. Där ligger 39plus.se sidan 1:a respektive 2:a.....vilket känns riktigt random med tanke på konkurrensen och den absoluta 0 relevansen....

    Connectionsen mellan "GenerationV" och 39plus.se känns som en bra plats att börja rota, om det nu ligger i någons intresse, men att det rör sig om någon form av fusk är ju ganska uppenbart med tanke på de felaktiga sökresultaten.

    Något är väldigt skumt med denna sidan, så mycket kan man ju säga.
    En fin googling på ditt lead ger en lite mer info.. http://www.svartlista.se/?a=articles&p=57 .. all kraft från domänen till dejting sidan..

  14. #14
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Eh, men hur länge kan man dra nytta av en 301? Det verkar ju som att GenerationV lade ner för flera år sedan? Den kan väl inte ha så mkt styrka/relevans längre?
    none

  15. #15
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    301 Moved Permanently, så för alltid, men sen som du säger sjunker ju kraften i den gamla sidan med tiden.
    Exakt hur mycket den sjunker är ju omöjligt att svara på efter som det man gör med sidorna har stor påverkan.

  16. #16
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Ahh.. Så det kan vara idé att köpa massa utgångna domäner med fett med inlänkar och köra 301 på dessa till den domänen man vill ha massa kräm till?

    Det var en newsflash för mig

    Finns det risker?
    none

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Utgångna domäner med gott om länkar lär du knappast vara ensam om att vilja ha. Så där kommer du få slåss med de företag som brukar plocka i princip allt om går ut på snapback.

    Sedan kommer knappast länktexterna i någon större utsträckning stämma med webbplatsen du skickar länkarna till. Förvisso är en länk trots allt en länk även om länktexten är felaktig.

    Men det är just det där med felaktiga länktexter som jag funderar en del på. Låt säga att du får in länkar med en bra styrka på ett ord som inte stämmer överens med din sida eller har en svag överensstämmelse. Du skulle då teoretiskt sätt kunna få ett kantring av landningssidan på nyckelordet till det som inlänkarna handlar om. Vilket ju knappast är önskvärt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 23:52
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:20
  3. Kan en site indexeras UTAN inlänkar?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 16:01
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 14:58
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02