Hej,

Jag håller på att diskutera med en utvecklare hur vi ska lösa en sida som till mångt och mycket bygger på JavaScript och grafik. Således lite av en SEO-teknisk utmaning.

När man klickar på -Mer info- så öppnas ett "fönster" som försätter den bakomliggande delen i mörker. Ungefär som lighthouse-script, bilder i Wordpress, CSS-pop up:er osv. Hoppas ni förstår vad jag menar (har inget bra exempel).

Hursomhelst, adressen till den blir doman.com/#produktnamn. Vi kan även skapa en undersida som får namnet doman.com/produktnamn som via JavaScript forwardas till doman.com/#produktnamn.

Att utvecklaren prompt vill ha doman.com/#produktnamn är för att det förenklar mycket av hans arbete.

Min fråga nu.

Visst tolkar väl Google det som att det är en <a name>produkt</a> för en index.html egentligen? Dvs, att alla produkter egentligen blir understycken på en och samma sida?

Det kan väl, i såna fall, inte vara optimalt?

Skjuter vi oss själva i foten om vi sparar in på utvecklartid och gör det på detta sätt? Kommer vi få svårt med SEO?

Alternativet som jag ser det är att man sätter noindex på doman.com/#produkt men då kanske Google tolkar det som att doman.com ska bli noindex, eller?

Ska vi lägga de extra (ganska många) timmarna på att göra om eller kan det fungera, även om det inte är optimalt?