Resultat 1 till 5 av 5

olika länder samma site vs olika länder fler siter?

  1. #1
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    Vill minnas att det pratas om det men hittar inte så frågar då.
    Är det bättre med 1 sida och som man då kan välja vilket land/språk
    men det är alltså en url ex då cykel.com. eller?
    en separat sida för varje land ex cykel.dk cykel.no cykel.de osv och då givetvis
    på respektive lands språk. Jag tycker det borde vara bättre med sist nämnda ur seo synpunkt?vad tycker ni?

  2. #2
    nestaks avatar
    nestak nestak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av barje47 Visa inlägg
    Vill minnas att det pratas om det men hittar inte så frågar då.
    Är det bättre med 1 sida och som man då kan välja vilket land/språk
    men det är alltså en url ex då cykel.com. eller?
    en separat sida för varje land ex cykel.dk cykel.no cykel.de osv och då givetvis
    på respektive lands språk. Jag tycker det borde vara bättre med sist nämnda ur seo synpunkt?vad tycker ni?
    Borde väll vara cykel.com/se för sverige , cykel.com/no för norge osv - bättre ur seo synpunkt. No doubt about it.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du avser att göra en mer seriös satsning så är flera olika landsdomäner att föredra ur mitt sätt att se det hela.
    Att klämma in allt under samma domän ger intrycket av en liten halvhjärtat satsning.
    Exemplet kanske inte var så väl valt då det är ett nyckelord som heter olika beroende på språk.

    Länkstrategin, där behöver du i vilket fall som helst få länkar med ankartext på respektive språk till stor del. Har du ett antal olika domäner så kan du dra nytta av att det just är separata webbplatser och inte att allt ligger under samma domän. Du får då en skillnad mellan internlänkning och externlänkning mellan de olika språken. All länkning till en av domänerna kommer att falla de andra till godo.

    Invändningarna kan då förstås vara att du med en domän koncentrerar allt innehåll till samma ställe. Har du mycket lite innehåll på varje språk så visst gynnas du lite av det. Men om innehållet inte byggs på så sitter du i alla fall med en domän som inte förnyas ifråga om nytt innehåll. Och om innehållet förnyas så förnyas det på samtliga domäner. Så den aspekten anser jag inte bör väga så tungt.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-04-08 klockan 10:01.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Du måste sprida lite rykte till andra innan du kan ge det till Urban G igen."

    Blä! Jaja, Urban gav exakt det svar jag tänkte ge. Det finns inget "Rätt och Fel". Större brand / budget, ju större anledning är det att ha multipla sidor och domäner.

  5. #5
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    ja tackar för inputen, det är värt att göra det med en till varje land då det finns många kunder på varje ställe för min ide och stora språk skillnader så det får bli så. en annan sak är då, jag tycker bökigt med alla olika domäner,.se.dk.de osv och vissa tror jag att jag inte kan få utan ha företag i det landet eller liknande så jag tänkte om man kör
    ex cykel-sverige.com cykel-norway.com osv det kan väl funka tycker jag?frågan är vilket som är bäst ur seo?
    Tillägga då att det är rena affilate sidor och varje land har en bra marknad så det är värt en i varje land.
    Senast redigerat av barje47 den 2011-04-09 klockan 03:09.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:44
  2. Samma bolag i flera länder
    Av juma i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 11:56
  3. Skjuta på fler länder än Sverige, struktur
    Av Christianj i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 10:37
  4. Forum i olika länder
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 10:05
  5. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31