Resultat 1 till 13 av 13

Straff el. Googledans- hur vet man?

  1. #1
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Jag har en sida som antingen blivit straffat eller så googledansar den. Bloggen är ny (drygt en månad), har få inlänkar från unika domäner, uppdateras flera gånger om dagen osv osv.

    Nu undrar jag, hur ska man veta om en sida är straffad eller om den googledansar pga att den är ny?

    Jag är lite orolig över att jag blivit straffad för att jag har för hög frekvens av nyckelord.. Men å andra sidan kan jag ju googledansa för att bloggen är så ny..

    Någon som har några tips/idéer?

    Bifogar en bild över min rankning.
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag tror du blivit straffad. Har precis fått samma sak på en utav mina sajter och den har blivit straffad.

    "Google dance" kan du läsa mer om här: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6817

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Har råkat ut från samma sak, rank 3 till ca rank 80. Också ganska ny domän ( 1månad ? ). För mig beror det på för aggressivt optimerande, alltså för mycket länkar på kort tid när domänen är ny.

  4. #4
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Okej, då är det nog inte Googldedans (använde det för att jag sett att andra gjort det).

    Jag är medveten om att man kan få straff om man skaffar för många länkar på för kort tid, men jag har endast 100 länkar från 10 domäner... Så det kan ju inte vara länkarna. Kan man bli straffad pga on-page-optimering?

    Hur ser era strategier ut för att ta er (tillbaka) till toppen?
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hmm.. har din index sida försvunnit från google? Eller är det fortf. din index sida som rankar så dåligt på huvudsökordet? (För mig är det så att indexsidan inte rankar för huvudordet längre utan någon sketen blogg post..)

    Bygga vidare på länkar och innehåll, på samma sätt som du hamna i filtret. Men skippa låg kvalitets länkar utan satsa mycket på satellit sidor och bloggar.

  6. #6
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Min huvudsida + undersidor är fortfarande indexerade. Huvudsidan ligger på 142:a plats medan vissa undersidor rankar topp 10.
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  7. #7
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag har fått samma härliga respons av google, senaste tiden.
    Jag har haft tunnt med content och länkar från samma IP.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  8. #8
    websimons avatar
    websimon websimon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Det du troligtvis råkat ut för är något slags filter/straff. Jag tror det finns rätt många olika typer av automatiserade filter som sätts in beroende på några olika variabler som google har i sin algoritm. Det är väldigt svårt att säga vilket just du råkat ur för förstås.

    Jag har haft några sajter i filter och även lyckats få ut dem ur dessa och jag skulle, om jag var dig, börja min seo felsökning i google webmaster tools. Hur ser din inlänkningsstruktur ut? hur ser dina ankartexter ut? Är det bara länkar till index eller har du länkar till dina undersidor också. När man hamnar i ett filter kan det krävas en del jobb att ta sig ur men det går!

  9. #9
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    I mitt case har jag i princip 15 identiska sajter (alla har samma ålder 1-2månader) med samma inlänkar . En av dessa har blivit straffad. Jag hade förstått om alla blivit straffade eller åtminstone några stycken men inte bara en. Känns väldigt random iaf.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Fram till den 9/4 ser allt normalt ut, sen ser det ju onekligen ut som du har hamnat i något filter. Gör en sökning efter 100+ filtret här inne på forumet så kan du se om det är något som kan ha hänt dig. Kan du uppdatera grafen med den sista veckans resultat?

  11. #11
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    @GbgSiry: Använder ofta WMT. När det kommer till inlänkar har jag 1143 länkar från 26 domäner enligt WMT, men i listan jag exporterat finns inte alla domäner med (det vet jag eftersom jag länkat från en blogg som inte finns med). Enligt Yahoo har sidan istället 101 inlänkar. När det kommer till ankartexter finns det 200 st, ankartexter jag valt. Jag brukar länka från ett inlägg till ett annat, så det är alltså mest länkar till undersidor.

    @Niklas Aronsson: Gserp funkar inte för mig just nu. Det står bara att jag inte är med på de 200 första resultaten, men om jag skriver in länken med sökord (http://www.gserp.se/om/sökord%20forts.sökord) så står det att jag har plats 167.
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  12. #12
    Fredlunds avatar
    Fredlund Fredlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    41
    Verkar som att många råkat ut för något som kallas "thin affiliate site", ett nytt filter som google har implementerat.
    En av mina siter har råkat ut för detta för ca 1 vecka sedan.
    Jag upptäckte det genom att kolla i google webmaster tools genom att kolla sökvolymen, jag gick från ca 3000 sökningar per dag till ca 50.

    Det har pratats mycket om t.ex -50 regeln, att man hamnar 50 steg bak i serpen, dock varierar det väldigt mycket för min del, vissa ligger jag -500 på och andra -10, så det tror jag inte riktigt på. men jag har försvunnit från förstasidan på i princip alla sökord.

    Jag tror dock inte att det är helt kört bara för att man hamnar i ett filter, sköter man sig och rättar dem fel man gjort så finns det fortfarande chans att komma tillbaks.

  13. #13
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Fredlund: Min sida har inte så många affiliate-länkar... Vad jag ser så verkar sökvolymen ser ok ut. Det skumma är att jag inte vet vad jag har gjort för fel. Det enda jag kan komma på är att jag överanvänt nyckelord.
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 13:05
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 00:31
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 11:06
  4. Hur vet man att en inlänk ger bra värde?
    Av Torreman i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:54
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 14:46