Resultat 1 till 8 av 8

Rankar för undersidor men inte huvudsidan

  1. #1
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Jag har en 1 månad gammal sida där jag har byggt länkar till huvudsidan och varierat länkbygget med 3 olika sökord. Men det konstiga är att min huvudsida inte rankar överhuvudtaget med dessa sökord däremot ett flertal av mina undersidor finns utspritt på Serpen. Förstasidan är vad jag tycker optimerad för sökorden.

    Det här är första gången det hänt mig och jag vet inte vad jag gjort för fel. Någon som har varit med om detta eller nån som har lösning hur man får huvudsidan att ranka istället för undersidorna?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Din index sida har rankat va och sedna försvunnit? Samma sak har hänt mig, även undersidoan som förut rankade bra droppade också mycket i rank. Avvakta, bygg lite kvalitativa länkar och fyll på med mer content så släppte mitt av sig själv efter ca 2 veckor.

  3. #3
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Ok ja min huvudsida är indexerad men jag har aldrig sett att den varit i Serpen med dom sökord jag byggt länkar åt, enbart undersidorna och dom har inga inlänkar. Ska ha is i magen och jobba lite mer med den så får jag se om den dyker upp. Google tycks vara full av överraskningar ibland.

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Fokusera på 1 ord till att börja med. I Vissa fall kan det bli så att de olika orden slår ut varandra men om detta är fallet för just dig kan du enkelt se när du väl fått upp den på 1 ord och sedan testar rankar ytterligare 1 om det andra då sjunker.

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Du har förmodligen fått huvudsidan filtrerad pga för mycket inkommande länkar på för kort tid. Har åkt på detta själv sista månaden på flera sajter när jag tagit i lite för mycket. Det är nåt nytt trams Google börjat med och liknar den gamla "sandboxen".

    Tidigare gick det att trycka ännu fler länkar bara så gav sig filtret ganska direkt. Men nu har dom, vad det verkar, skruvat lite på algoritmen så nu funkar inte det längre.

    Tipset är att du positionerar undersidorna istället så länge, och sen pekar du om länkarna mot startsidan när den börjar dyka upp igen.

  6. #6
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Ett till tipps är att länka från artiklar som är skrivna för det området du vill ranka, Oftast så handlar det inte om sk "sandbox" utan om att läkningen sker från ställen som helt saknar relevans vilket för att Google ej kan sätta din sida i något fack.

    Har du möjligvis en stor mängd länkar från en och samma sida så rekommenderar jag dig att plocka bort dem och du bör då se resultat inom 3 dagar.

  7. #7
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Jag har byggt länkar genom att skriva artklar och web 2.0 och kanske varit lite för ivrig och länkat lite för mycket med en så pass ny site. Så det kan vara som Nord säger då jag länkar för mycket till huvudsidan på kort tid.

    Kanske det är säkare att bygga länkpyramider istället om nu Googles algo blivit så känslig?

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förstasidan finns med i serpen, men ej undersidor
    Av nestak i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 15:57
  2. Finns i Google men ändå inte.
    Av Mattzaun i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 15:56
  3. Har fler inlänkar, men rankar ändå inte högst
    Av emanuelkarlsten i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 22:33
  4. Google funkar, men inte andra..
    Av thorm i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 18:58
  5. inte katalog men..
    Av Björn i forum Kataloger
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 00:27