Resultat 1 till 6 av 6

Sänka sajter i Serpen

  1. #1
    Rogges avatar
    Rogge Rogge är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Apropå att sänka sajter i SERP. Om det går är det väl rimligt att "skummisarna" redan gör det? Rent hypotetiskt: (Jag har tagit bort exemplet.) Kommer Google att tolka det som spam och sänka sajten 30, 100 eller 1000 placeringar? Jag vet att det finns många olika åsikter och erfarenheter när det gäller "straff". Vad säger ni?


    (avknoppat från detta, Urban G)
    Senast redigerat av Rogge den 2011-04-28 klockan 15:30. Anledning: Tog bort dåligt exempel på metod

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Rogge,

    Ska försöka svara på detta. Inte av erfarenhet måste jag poängtera

    Google har väl de senaste åren agerat jävligt flummigt med spamlänkar. Du kan ha samma länkstrategier (nästan) på 10 nya sidor, 2 av dom hamnar i ett filter och de andra 8 klarar sig. De som klarar sig får dessutom en väldigt fin boost.

    Jag personligen tror inte att det är värt tiden för någon att försöka sänka en annan sida för att det kanske inte fungerar och då kommer arbetet att hjälpa istället för att stjälpa. Dessutom måste man se till att gömma arbetet, för ingen ska ju få kunna tracka det tillbaks till mig.
    Jag säger inte att det är omöjligt att göra, men frågan är om det är värt att lägga så pass stora resurser för att sänka en konkurrent istället för att lägga den tiden på att boosta din egen sida.

    Tycker det är en intressant fråga dock, och mitt svar är enbart egna spekulationer.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Fenomenet kallas Google Bowling - jag kan tycka att det är lite shady (exakt var vi vill placera det på skalan är knepigt tycker jag) och isf något som reglerna för forumet begränsar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Hej Rogge,

    Ska försöka svara på detta. Inte av erfarenhet måste jag poängtera

    Google har väl de senaste åren agerat jävligt flummigt med spamlänkar. Du kan ha samma länkstrategier (nästan) på 10 nya sidor, 2 av dom hamnar i ett filter och de andra 8 klarar sig. De som klarar sig får dessutom en väldigt fin boost.

    Jag personligen tror inte att det är värt tiden för någon att försöka sänka en annan sida för att det kanske inte fungerar och då kommer arbetet att hjälpa istället för att stjälpa. Dessutom måste man se till att gömma arbetet, för ingen ska ju få kunna tracka det tillbaks till mig.
    Jag säger inte att det är omöjligt att göra, men frågan är om det är värt att lägga så pass stora resurser för att sänka en konkurrent istället för att lägga den tiden på att boosta din egen sida.

    Tycker det är en intressant fråga dock, och mitt svar är enbart egna spekulationer.
    Jag drog själv upp ca 15sajter inom ett 2 månadersspan där alla hade samma struktur, inlänkar etc... En utav dessa blev straffad. Jag har försökt att förstå varför just den blev straffad men kommer inte fram till något vettigt. Har kolalt inlänkar,sidor i index, analytics statistik osv men eftersom de andra 14 sajterna i princip är identiska så är min slutsats att Google helt enkelt är random.

  5. #5
    Rogges avatar
    Rogge Rogge är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Först vill jag be om ursäkt för att jag skrev i fel tråd, men jag är ny här. (Dålig ursäkt, men den enda jag har.) Tack för ditt svar Niklas, det var mycket intressant och jag ska fundera på det.

    Ja, jag var ute efter hur högt i tak det är här, så tack för ditt svar också Magnus.

    Jag är alltså total nybörjare på SEO off-page och har inte arbetat som programmerare eller nätverkstekniker på flera år. För en vecka sedan testade jag att attackera min egen testsajt och fick ner den från plats 3 till 350. Min kontrollsajt på samma sökord ligger kvar på oförändrad plats. (Exemplet jag skrev i mitt första inlägg var förstås bara blaj och det var inte så jag gjorde.) Men förmodligen är det bara svajig SERP eller något annat. Tydligen kan en sajt komma tillbaka inom tre månader?

    EDIT 1 maj 2011: Jodå, sajten är tillbaka. Det var som jag trodde, bara Google-dans. Det skulle ju krävas många och kontrollerade försök för att bevisa något. Men frågeställningen är ändå intressant, tycker jag.

    Om det här är fel forum för att diskutera black hat-metoder så kan man kanske diskutera hur man ska skydda sig? Eller om det här inte är något man behöver bry sig om?

    Kan man rapportera cyberattacker till Google om man blir utsatt och sjunker i SERP?

    Finns det några möjligheter att skydda sig rent tekniskt?

    Eller är det bästa att strunta i den här hotbilden?
    Senast redigerat av Rogge den 2011-05-01 klockan 22:43. Anledning: nya testresultat

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag tycker att man skall använda sig av mycket aktivitet på den egna sajten. I vanliga fall, men speciellt om man tror och känner rädsla inför sk Google Bowling.
    Det är vad jag har hört, svårt att skydda sig mot attacker på nätet. Men stor egen aktivitet gör ju i alla fall sajten starkare och i mina ögon säkrare.
    Är det någon som har någon annan teori, tas den gärna emot.

    Är det någon här inne som vet hur vanligt det är med denna typ av attacker, typ Google Bowling i Sverige?
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svajande Sajter i Serpen
    Av websimon i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 00:54
  2. Städa serpen
    Av Bosse i forum Google
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 22:56
  3. YouTube i SERPen
    Av Hans i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:49
  4. Siffror i serpen
    Av Artamus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 20:24
  5. Sänka konkurrents bud på adwords
    Av john32 i forum Google AdWords
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:28