Resultat 1 till 9 av 9

Enskild firma, konkurrerade verksamhet?

  1. #1
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Hejsan allesammans.

    Det är såhär att jag tänkte höra vad det är som gäller med konkurrerande verksamhet när man har enskild firma och samtidigt har en anställning?

    I fallet jag tänker på så är det att man har en sida som är affilliate åt en ev konkurrent. Hur ses det på detta?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Generellt så är att bedriva konkurrerande verksamhet saklig grund för uppsägning.
    Det behöver heller inte finnas särskilt angivet i ett anställningsavtal då det faller under lojalitetsplikten hos en anställd. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt

    Om en arbetsgivare har verksamhet på nätet där produkter marknadsförs och en anställda på sin fritid aktivt arbetar med att sälja via affiliate åt en konkurrent så är det nog att betrakta som konkurrerande verksamhet.
    Lojaliteten sträcker sig inte enbart till arbetstid. Dessutom fungerar ju affiliatesidan även under arbetstid rent tekniskt.

    Men skulle nog föreslå att mer juridisk rådgivning inhämtas.

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Tack för snabbt svar urban!

    I det här fallet så bedriver inte arbetsgivaren försäljning på nätet men affilliatekonkurrenten gör det. Ändrar det på något?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag kan egentligen inte direkt se att det skulle ändra något.
    Affiliateverksamheten stödjer en konkurrent och den som har sidan hjälper då konkurrenten till merförsäljning.
    Arbetsgivaren behöver kanske direkt inte säljer via nätet, men om det finns en presentationssida för företaget där en besökare kan kontakta företaget eller besöka det för att köpa produkter så är ju affiliatesidan en konkurrent.

    Beror kanske på lite vilken verksamhet iof, om arbetsgivaren enbart bedriver lokal verksamhet och det inte krockar med det som affiliatesidan stödjer finns väl knappast något konkurrenssituation.

    Men jämför det med att arbeta hos en lokal butik som säljer data via butik endast och sedan ha vara affiliate för Dustin.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Prata med arbetsgivaren, det är det bästa. Det kanske inte alls är något problem.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag kan tycka att det e lite osmakligt att på något sätt konkurrera med sin arbetsgivare, även om det är en gråzon.
    Varför ta samma nisch?
    Det finns så många andra nischer, produkter och tjänster du kan förmedla eller arbeta med som egen företagare.
    Jag skulle ha valt en helt annan bransch om jag var du.

    Eller som Bergfeldt säger. Fråga, då får du klarhet direkt vad som gäller i just detta fallet.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  7. #7
    justlyons avatar
    justlyon justlyon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Frigör dig helt från din arbetsgivare istället, och erbjud dem att göra samma jobb men som konsult.

  8. #8
    ErikJJs avatar
    ErikJJ ErikJJ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12
    Jag måste hålla med justlyon här. Det är en frihet att jobba som konsult, då är man sin egen.

  9. #9
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Petter Hedman: Att man väljer samma bransch beror såklart på att man är duktig inom den. Många blir duktiga inom en bransch genom jobb och frigör sig sedan, många gör även tvärtom, blir duktig inom en bransch och tar sedan anställning, t.ex. hos någon jätte eller uppköpt.

    Legendarisk: Tala med chefen, och i vilket fall så försök inte att dölja det hela. Det beror ju på situation, som Urban skriver så kan det ju vara så att samma bransch inte innebär att ni direkt konkurrerar, som t.ex. en nätbutik vs. en lokalhandel i en mindre stad etc. Du eller ni kanske t.o.m. kan komma på ett sätt att dra nytta av varann via gynnsamt samarbete!?
    Har du möjlighet så kör eget helt, satsa för att vinna!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:25
  2. 301 redirect för en enskild fil
    Av Skillrookie i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 15:14
  3. Säljer fungerande lönsam verksamhet
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 21:28
  4. Jim lägger ned sin SEO-verksamhet
    Av Anton Johansson i forum Nyheter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 11:12
  5. Svensk Internet marketing firma søges
    Av Barton Fink i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 13:37