Resultat 1 till 16 av 16

Interna länkar på sin sida

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Hej jag undrar om det spelar någon roll om hur många länkar man inom sin egen tex webshop. Alltså spelar någon roll om man har 200 eller 500 interna länkar. Har det någon
    betydelse för vart man hamnar i googles listor.

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Se det så här: Behöver du 500 länkar på en sida? Underlättar det för användaren med så många länkar? Troligtvis inte.. Välj ut de länkar som är viktigast (50 är ett bra tal skulle jag tro) för dina besökare och visa dem.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Matt Cutts (google anställd) brukar ju säga i sina videos att google indexerar/följer ungefär/upp till 100 länkar per sida.

    Antar att det finns någon algoritm för vad google anser vara länkspam. Har du tex 750 ord på en sida och 500 av dom är länkar så kanske google tycker det är spamigt.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av ostlund Visa inlägg
    Matt Cutts (google anställd) brukar ju säga i sina videos att google indexerar/följer ungefär/upp till 100 länkar per sida.

    Antar att det finns någon algoritm för vad google anser vara länkspam. Har du tex 750 ord på en sida och 500 av dom är länkar så kanske google tycker det är spamigt.
    Den idén är 8-9 år gammal och kommer ifrån att Google endast kunde indexera sidor på mindre än 100 kb. Se följande:

    http://www.youtube.com/watch?v=l6g5hoBYlf0

  5. #5
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Den idén är 8-9 år gammal och kommer ifrån att Google endast kunde indexera sidor på mindre än 100 kb. Se följande:

    http://www.youtube.com/watch?v=l6g5hoBYlf0
    Kollar man på videon så säger ju Cutts att google kan välja att inte indexera alla länkar på en sida. Även om Google inte rekommenderar något fast tal som dom gjorde för några år sen.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  6. #6
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av ostlund Visa inlägg
    Kollar man på videon så säger ju Cutts att google kan välja att inte indexera alla länkar på en sida. Även om Google inte rekommenderar något fast tal som dom gjorde för några år sen.
    Det var främst den andra biten jag tänkte på, nämligen 100 länkar. Matt pratar dock om mängder upp emot 5000 länkar så 200 bör inte vara några problem så länge man har tillräckligt med innehåll. Däremot så är det viktigt det han lyfter fram i videon, nämligen att för varje länk så försvagas värdet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bara en liten försynt fråga till wahlman. De menar med din fråga hur många länkar som finns på en enda sida?
    Svaren efter det baserar sig på det och är väl den mest troliga förklaringen till din fråga. Men frågan kan också antyda att vi talar om det totala antalet interna länkar för en webbplats.

  8. #8
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    jag ser att en del webbutiker har en väldigt massa länkar som länkar tillbaka till andra sidor inom sidan. tex på första sidan längs ner har de en länk till sin egen webadress. De kan även ha sina produkt kategorier en gång extra längst ner på sidan, de måste ju vara någon mening med det eller.

  9. #9
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av wahlman Visa inlägg
    Matt pratar dock om mängder upp emot 5000 länkar.
    Han nämner ju i samma mening att det kanske inte är så smart att ha 5000 länkar. Och att google kan välja att inte följa alla länkar på en sida om det är väldigt många länkar.

    Det intressant är ju hur många länkar man kan ha innan det blir dumt. Jag skulle gissa att man är säkrare om man håller sig till 100-500 länkar per sida istället för 5000-10.000.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  10. #10
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    För vissa sidor tycker jag att det är okej med många länkar (t.ex. kan jag tänka mig att det inte ser särskilt konstigt ut på en huvudkategori för en webbutik osv.), dock inte över 100. Men att ha så många interna länkar överallt på en sida funkar inte, det blir för spammigt.

    Vad jag hade gjort i ditt fall är därför att försöka dela på länkarna i den mån det går. Kan du dela in dina produkter i kategorier t.ex., istället för att ha alla produktlänkar på ett och samma ställe? Det verkar vara ett vanligt sätt att slippa länka onödigt mycket från en och samma sida för webbutiker, så jag antar att det funkar bra för det mesta. Dock har jag aldrig drivit en webbutik själv, så helt säker är jag inte, men detta är vad jag hade provat själv till att börja med.

  11. #11
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Ja jag vet inte om jag vart så mycket klokare nu, men tack för alla svar.

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Wahlman, vet inte om du redan har baserat ditt arbete på svaren i denna tråden men jag vill i alla fall ge min input.

    Nej, det spelar ingen roll. Då menar jag inte att det är helt betydelselöst, jag menar att det inte kommer att ha en avgörande fördel / nackdel om du har 200 eller 500 interna länkar till en undersida. På de sidorna där du bör och kan länka till en undersida så ska du göra det, under förutsättning att det inte kommer att se för jävligt ut för användaren.
    För att överdriva det så kan du bygga en text på 500 ord med en helt perfekt text för sökmotorerna där varje ord i texten är länkat till en annan av dina sidor, men det hade sett helt sjukt ut och många hade antagligen lämnat sajten direkt.

    Bygg shopen för användarna och tänk på de största och viktigaste On-page sakerna under tiden.
    Titlar med fokus på den aktuella sidans sökord, bra och attraktiva beskrivningar och en väldigt bra text till varje produkt är en bra start t.ex.

    Lycka till!

  13. #13
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack så mycket för svaret, det känns som jag har gjort rätt då.

  14. #14
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag hade en sida med 400 interna länkar och ändrade till ca 40. Blev ingen skillnad alls i serpen.

  15. #15
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Bra då behöver jag inte tänka på att fixa något mer med det. Tack för alla svar.

  16. #16
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag skulle bara se till att hålla nere antalet länkar på startsidan för att rikta kraften mot de viktigaste avdelningarna. Det ska dock göras med besökarna i åtanke. Är det till nytta för besökaren att en sida länkas från startsidan bör det göras, även om det är en sida man inte har som mål att ranka bra med.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Antal interna länkar till en sida påverkar ranking?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 23:46
  2. Interna Länkar, till vilken sida?
    Av carlespuyol i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 09:35
  3. Domännamn på interna länkar?
    Av Oggeh i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 00:37
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:54
  5. Title på interna länkar?
    Av goo i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 18:36