Resultat 1 till 11 av 11

Slutstriden om spelannonser närmar sig

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att annonsera om utländska spelbolag har varit en segdragen historia. Fallet som är sex år gammalt skall nu upp i hovrätten.
    Det gäller den fällande dom som drabbade Expressen och Aftonbladet. EU-domstolen har slagit fast att svenska staten har rätt att förbjuda svenska media att publicera annonser för utländska spelbolag.

    En fällande dom i hovrätten som inte tas vidare till Högsta domstolen bör rimligtvis innebära en del även för affiliatemarknaden också.

    Källa här.

  2. #2
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Ska bli spännande att se hur det blir. Har för mig att liknande fall förekommit i andra EU länder (Polen och Finland kanske? minns inte jättenoga), vilket förvisso inte ledde till att denna typ av annonser försvann, men att de blev färre och att de som fortfarande sysslade med dem var tvugna att ändra hosting, URLs och mycket annat. Kan med andra ord leda till en massa merjobb för dem som jobbar med detta. Och antagligen till ett stort bortfall av inkomster för en del. Så mycket intressant, måste jag säga, oavsett vad utfallet kan tänkas bli.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Någon som vet hur Tv3 mfl löst detta, sänder de bara från England eller har bolagen även flyttat?

    I så fall så borde ändrad hosting kanske räcka, även fast det känns lite väl simpelt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    TV3 ägs av Viasat Broadcasting som har sitt säte Storbritannien. Finns en förteckning här vilka bolag gruppen har och vilket säte de olika företagen har. Så de klarar sig oavsett hur en dom går. Aftonbladet kan tänka sig flytta sitt säte till Malta eller London om förbudet går igenom. Mer om det här.

  5. #5
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Mycket intressant länk, Urban! Tackar för detta!

  6. #6
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Skulle det inte räcka om tidnings webserverar ligger utomlands? Förutsatt att man då endast har den här typen av reklam på internettidningen då?

  7. #7
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Tidningarna vann i hovrätten tidigare i somras

    Svea Hovrätt yttrade följande:
    Slutsatsen av hovrättens överväganden blir därför att straffbestämmelsen i 54 § lotterilagen innebär att den som främjar sådana spel som annonserna i målet rör och som anordnas i en annan medlemsstat i EU kan bli föremål för strängare påföljder än den som främjar sådana spel som anordnas i Sverige utan tillstånd. Detta innebär att straffbestämmelsen i behandlat avseende strider mot EU-rättens diskrimineringsförbud. Bestämmelsen kan därför inte tillämpas mot Otto Sjöberg och Anders Gerdin. Tingsrättens domar ska följaktligen upphävas och åtalen ogillas.
    Avgörandet anses till stor del ha vilat på rättspraxis i det s.k. Gambellimålet (C-243/01) vilken slår fast att det i princip inte bör få finnas några inskränkningar när det handlar om etableringsfrihet och fri rörlighet över gränser för varor och tjänster.

  8. #8
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Domen från Svea Hovrätt. Riksåklagaren har dock överklagat till HD.

  9. #9
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Ska bli intressant å se hur det hela slutar.

  10. #10
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Fallet som beskrivs ovan är C-432/05 Unibet v.Justitiekanslern.

    Ett argument som används av ECJ (European Court of Justice) där är att svensk nationellrätt har rätt att "säkerställa skyddet för enskildas rättigheter enligt gemenskapsrätten" de hävdar något om att det är olämpligt att bettingannonsera.

    Diskussionsfråga: Borde inte svenskrätt i så fall även förbjuda annonsering i svensk media för svenska spel, med det argumentet i beaktning?

    Nu är det dock så att svenska spel är enormt inkomstgivande för svenska staten, vilket i grund och botten pressar ner skatterna. (Vill inte ens tänka på skatteprocenten vid avsaknad av svenska spel) Detta betyder att en dom i målet som skulle öppna upp den svenska marknaden för utländsk bettingannonsering indirekt betyder att skatterna höjs för att kompensera för svenska spels förlorade marknadsandelar.

    Vad det gäller frågan om detta påverkar bettingaffiliates så är en enkel lösning att göra såsom "catch" frågar sig, eftersom detta sätter dig i samma båt som tv-bolagen.

    Det bästa scenariot som jag ser det är att svenska staten ännu en gång får rätt att förbjuda utländsk bettingannonsering då du i teorin slipper höjda skatter. Samtidigt är du smart att skaffa hosting o.s.v i utlandet för att kunna fortsätta bettingannonsera.

    Om du inte har en alltför känd hemsida kommer du inte ha några problem att fortsätta annonsera på den svenska marknaden. Du kan fortfarande hämta dina annonskoder och klistra in dem på din hemsida. Jag kan inte se framför mig ett scenario där någon myndighet skulle bevaka detta intresse till den graden.
    Det är alltså i praktiken inte omöjligt att fortsatta vara bettingaffiliate oavsett dom.

    Andra tolkningar är välkomna

  11. #11
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    HD kommer att ta upp fallet efter riksåklagarens överklagan.
    Expressens och Aftonbladets f.d. chefredaktörer Anders Gerdin och Otto Sjöberg förlorade i tingsrätten och vann i hovrätten. Nu tar Högsta Domstolen upp målet om annonser från utländska spelbolag. Processen har pågått sedan 2003.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dags att presentera sig
    Av Stefan_J i forum Introduktion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 20:45
  2. Får man önska sig?
    Av StefanBergfeldt i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 07:34
  3. Göra om en gammal sajt, få med sig besökarna
    Av KarlKanin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 23:20
  4. PR rör på sig
    Av Susann Stjernborg i forum PageRank
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 03:09
  5. Jeeves pensionerar sig
    Av Joacim i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:02