Resultat 1 till 4 av 4

Blir Google skeptiska till mina stora sitemaps?

  1. #1
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Jag har precis börjat få in en hyfsad mängd besökare till min site och kände att det var bäst att göra stora ändringar innan trafiken blir ännu större.

    Det jag gjorde var att jag ändrade mina url:er till mer sökvänliga sådana. Alltså såhär:
    Från: mindomän.com/se/produkt/14318/
    Till: mindomän.com/se/prod/Washington-Cote-d%27-Azur-Adrian-Hammond-14318/

    Precis i detta skede så uppdaterade jag min sitemap som innehöll 33000 url:er också, där jag tidigare hade haft cirka 21000 indexerade sidor med den gamla typen av url. Google indexerade drygt 1000 nya adresser per dag, ibland t.o.m. 2000.

    Men nu, cirka 4 dagar efter ändringen så har Google inte indexerat en enda av de nya url:erna. De verkar slutat indexera siten helt och hållet, trots att jag gjort korrekta 301-redirects från gamla url:erna till de nya. Kan det ha att göra med att när jag uppdaterade min sitemap så var jag tvungen att dela upp den i 2 delar? sitemap.xml innehåller exakt 50000 adresser vilket är Googles rekommendation, och den andra innehåller 36000 adresser. Det innebär att mina adresser över en natt förmodligen ansågs gått från 33k-86k i Googles ögon. Kommer de kolla min site på något speciellt sätt då? Eller hur kommer de bära sig åt? Kommer de ignorera den helt och håller?

    Värt att nämna kan vara att under denna uppdateringen så gick siten från att bara finnas "internationellet" och i sverige, till att öppna sektioner för USA, UK och Tyskland. Kanske också har något med det att göra? Samt så finns alla mina gamla url:er kvar i serpen och jag ökar min Google trafik varje dag fast inga nya adresser indexeras.

    Som ni märker är jag ganska "noobig" angående Google och allt det rör, men har nästan panik atm. Så undrar vad jag kan ändra? Eller kanske bara bör avvakta?

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-05-31 klockan 23:54. Anledning: Redigerat enligt regel 1
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Google har koll på mer än bara sitemapen, så jag gissar att det enda de märker är att du har uppdaterat din sitemap så den stämmer.

    Att indexeringen har avtagit beror säkert på att du har bytt URL-struktur. Sånt händer och brukar ordna upp sig själv ganska fort.

  3. #3
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Det låter bra, då är det väl bara att vänta De har indexerat cirka 500 sidor nu under dessa dagarna, får hoppas det sätter fart snart igen.

    Btw, ber om ursäkt att jag råkade bryta en regel, ska inte upprepas.
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  4. #4
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Kan rapportera att det var nog inget problem som nämnt ovan, igår indexerades drygt 10k nya url:er.
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:32
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 11:25
  3. Byter från stora till små bokstäver
    Av tuben i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 08:51
  4. Google sitemaps nästan nere?
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:47
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40