Resultat 1 till 7 av 7

Vad borde jag tjäna rent hypotetiskt?

  1. #1
    pinguts avatar
    pingut pingut är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    3
    Hej, jag har ett par svenska sidor som är inriktade på djur. Enbart på katter och hundar med vikt på katter.
    7000-8000 unika besökare per månad och 100 000 sidvisningar.
    Just nu har jag ingen adsense. Om jag skulle börja trycka på adsenseannonser var tror ni att jag skulle kunna hamna? Betalar det bra med klick på djurrelaterat? antar foder, halsband, butiker med kattrelaterade produkter. Djurförsäkringar?

    Vad tror ni att man skulle kunna komma upp i med rätt placerade och utformade annonser? Kan man ha för många?
    Jag är helt ny i detta ämne bör tilläggas så jag har verkligen inte en susning.
    tacksam för svar och hjälp

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det beror väldigt mycket på hur du placerar dina annonser.
    Den stora mängden sidvisningar i förhållande till unika besökare tyder på att du har intressant innehåll. Det är generellt dåligt för annonser.
    De unika besökarna, är de där för första gången? Jag gissar att du, tack vare ditt intressanta innehåll, har rätt mycket återkommande besökare. Det är generellt dåligt för annonser.

    Jag har en sida med fokus på katter, och här är siffror för den:
    CTR - 6,54%
    RPM - 131,58kr

    Tar du bara mina siffror rakt av, och ha en annonsenhet per sida, så betyder det att du skulle tjäna ungefär 13000kr i månaden (131,58 per 1000 annonsvisningar).
    Min sida har dock ett innehåll som är tänkt att locka till klick på annonser. Jag skulle bli förvånad om du tjänade mer än 10% av vad jag gör, per besökare.
    Till exempel tittar mina besökare på 1,5 sida per besök i snitt, spenderar 33 sekunder på sidan, och bara 4,7% av besökarna har varit där förut.

    Sen är du säkert en sån där som inte vill ha annonser, eftersom det stör. Eventuellt kan du tänka dig något litet som knappt syns. Jag lovar att ingen klickar på en annons som inte syns. Min sida har fokus på annonsen.

    Jag kanske ska tillägga att jag har väldigt få besökare på min sida, med så stort fokus på annonsen som jag har är det svårt att bygga en populär sida. Jag kompenserar det med lite söta kattbilder.

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är svårt att svara på. Hur mycket du kommer att tjäna beror på vilken grupp besökare du får. Om det är allmän information om djur och bilder så blir det inte så stor kaka. Om dina besökare kommer till din sajt för att få köpråd om djur och tillbehör kan det bli några tusenlappar.

    En sajt med allmän information så brukar 1 till 4 % av besökarna klicka på en annons, om du ger köpråd så blir konverteringen högre, betydlig högre. Hur mycket pengar som ett klick genererar beror helt på konkurrensen på sökordet.

    Jag skrev visst detta svar samtidigt som Stefan postade ett svar .

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Är det forumsiter och/eller informationssiter? Det gör stor skillnad.

    Jag är nog en av de större aktörerna inom "hunderiet" med siter som har +4K besök/dag till siter med 20 - 30 besök/dag. De mindre siterna är rena informationssiter och tjänar mer pengar PER besökare än de stora siterna som är forumsiter.

    Forumsiter i stort har ofta en riktigt låg CTR och rena informationssiter har högre CTR.

    Klickbetalningen i snitt är inte hög inom hunderiet

  5. #5
    pinguts avatar
    pingut pingut är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    3
    tack för alla svar. Det är framförallt folk som kollar runt på andras katter, kommenterar bilder. Det är ingen forumslayout utan mer ett facebook upplägg på det hela... Vad brukar du få per klick på hundrelaterat? kan tänka mig att katter är mindre... Vad kan tänkas vara bra placering? hur menar ni? nu drar jag in en 40kr/månad på 3 adsense läääängst ned på sidan som man inte ens ser om man inte scrollar ned i botten på varje sida (och mer därtill) vilket givetvis ingen gör..

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kommer inte säga vad jag tjänar per klick på mina hundsiter, för då bryter jag mot Adsense ToS och kan få mitt konto nedstängt. Inget jag vill riskera.

    Vad du "borde tjäna" kan ingen säga, men OM du har statistik så kan du labba lite med siffror.

    För att du ska kunna öka dina adsenseinkomster behöver du ändra på något av följande:

    1) öka din trafik
    2) öka din CTR
    3) öka din eCPM

    Om man redan "får all trafik" i nischen, behöver man förändra t ex CTR. Om du idag har en CTR på säg 0.5% och ökar den till 1% så tjänar du (teoretiskt/statistiskt) dubbelt så mycket. För att förändra CTR behöver man göra annonstavlorna lite mer synliga. Ligger de långt ned på sidan, lyft upp dem direkt ovanför "det viktiga innehållet". Har man redan gjort det, förändra annonstavlans storlek. Man behöver testa fram vad som är optimalt för just din site.

    eCPM kan vara svårare, men görs oftast genom att begränsa antalet "annonstavlor" man visar på en och samma sida. Visar du t ex 3 st idag så kanske man ska ta bort 2 st och endast ha 1 kvar. Då "triggar" man oftast fram "högkostklicken"

    Men, säg att du har 0,5% CTR, ett klick ger 1 kr, så borde du tjäna ca 3 500 kr/mån på dina 7 000 besökare/mån (0,5 * 1 * 7000 eller: CTR * KlickPris * AntalBesök)

  7. #7
    pinguts avatar
    pingut pingut är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    3
    just ja, glömde bort att man inte får tala om kostnader. Bra tipps, tack så mycket för all hjälp.. Tror jag ska göra om en del

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 14:48
  2. Vad gör jag med gamla sidor?
    Av Kimpo i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 19:08
  3. Rent hypotetisk fråga...
    Av Nisse i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:16
  4. Sidor som saknar PR (fast de borde ha).
    Av Gustav i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08