Resultat 1 till 12 av 12

Sökmotoroptimera en blogg

  1. #1
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tänkte hör om man ska optimera en blogg för vissa sökord och texter. Spelar det någon roll hur mycket text man skriver i en artikel även hur många gånger sökordet som man vill få fram finns med i texten. Sen ska man även lägga ut länkar i texten och hur många länkar för att det ska bli bästa resultat.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja det spelar roll hur mycket text man skriver, och hur många gånger sökordet finns med i texten. Man brukar säga att 300 ord är minimum, och att sökordet ska vara med så mycket som är möjligt på ett naturligt sätt. Läser du texten och stör dig på att ordet är med för mycket så är det för mycket.

    Länkar ska du använda när det är relevant. När du länkar till vissa sidor får du automatiskt länkar tillbaka, och det är sällan fel med länkar TILL din blogg.

  3. #3
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack för svaret.

  4. #4
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Skulle vilja komplettera med att det är bra om sökordet är skrivet i fet eller kursiv stil någon gång i texten. På så sätt talar man om för Google att just det ordet är av extra vikt för texten. Jag har för vana att göra den första två förekomsterna av sökbegreppen i fet resp kursiv stil. Att göra det fler gånger är inte nödvändigt, det kan bara upplevas störande för besökaren.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Finns flera saker som gör att du rankar högt på Google med en blogg.
    Här följer några av de sakerna:

    - Använd dig av sökordet i domänen. Fungerar bra även numera.
    - Använd dig av sökordet i Titeln.
    - H1 ner till H6 skall användas naturligt i texten med de ord du vill synas för.
    - Använd dig av synonymer i texten.
    - Använd dig av mellan 500 till 1000 ord, i varje post du gör, då tar du de flesta personer i SERP.


    Skapa relevanta sidor på din blogg och länka naturligt mellan dessa sidorna.

    Skapa kraftfulla inlänkar som pekar mot din blogg, med rätt ankartext.

    Uppdatera ofta din blogg, med relevant nytt innehåll och skapa länkar som pekar mot din blogg.

    Detta brukar räcka i de flesta nischer för att ta en förstasidesplacering.

    Arbeta dig uppåt genom att följa de ovan nämnda sakerna.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2011-06-22 klockan 20:01.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack för alla jätte bra tips ska följa dessa råd. Så får vi se hur man ligger till om några månader.

  7. #7
    pralbins avatar
    pralbin pralbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Ett ytterligare tips wahlman. I din länk i signaturen här på SEO-forum så slår du ihop både sökordet kalsong och strumpa. Det är inte "jättefel" men bättre hade varit om du länkade till en undersida om strumpor och en undersida om kalsonger (wahlmansklader.se/Category.aspx?CategoryID=115). Dessutom kan det vara bra om du gör om permalänkarna så att det istället står wahlmansklader.se/Category.aspx?Category=Kalsonger eller rent av wahlmansklader.se/kalsonger om du har möjlighet att korrigera så mycket. Sedan undrar jag varför jag får 404 när jag går in på wahlmanskläder.se? Har du inte vidarebefodrat den domänen till där din huvudsakliga sida ligger? Gör det i så fall.

    Hoppas jag hjälpte lite
    Albin Stööp. Erbjuder professionell SEO.

  8. #8
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Tack för tipsen. Har ändrat en del här på forumet nu. Det där med permalänkarna så är det på gång att bli ändrat men det tar lite tid. Sen det där med 404 har jag inte kollat upp, vet inte riktigt vad det är. Men ska höra med de som gjort sidan.

  9. #9
    Partos avatar
    Parto Parto är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av wahlman Visa inlägg
    Tack för tipsen. Har ändrat en del här på forumet nu. Det där med permalänkarna så är det på gång att bli ändrat men det tar lite tid. Sen det där med 404 har jag inte kollat upp, vet inte riktigt vad det är. Men ska höra med de som gjort sidan.
    Tycker det där med permalänkar är ganska viktigt, på så sätt får du ju med nyckelordet i själva URLen. Det är även lättare att hålla reda på samt snyggare.

    Se till att det du skriver om är unikt dvs inte plagierat samt att du inte använder ditt nyckerord allt för ofta. Jag brukar satsa på att ligga mellan 3-5% i Keyword density som det heter. Annars tycker jag Petter längre upp har gett dig helt ok tips.

  10. #10
    wahlmans avatar
    wahlman wahlman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    80
    Håller på att fixa det där med permalänkar men det tar lite tid att fixa. Ja det blir klart snyggare och det blir nog bättre för min optimering. Ja Petter är duktig han har gett mig mycket bra tips. Förresten det är många som är duktiga här tack för alla tips.

  11. #11
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av wahlman Visa inlägg
    Håller på att fixa det där med permalänkar men det tar lite tid att fixa. Ja det blir klart snyggare och det blir nog bättre för min optimering. Ja Petter är duktig han har gett mig mycket bra tips. Förresten det är många som är duktiga här tack för alla tips.
    Säg till om du behöver hjälp med url-rewritingen

  12. #12
    pejkas avatar
    pejka pejka är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    20
    En fråga bara.

    Jag använder WordPress främst i CMS syfte, dvs gör teman själv och ger de till kund. När kund ska sökmotorsoptimera kommer sidan ses som en blogg av google då? Som måste uppdateras lika ofta med posts och antalet ord/inlägg?? Jag har ingenting på mina teman som får den att påminna om en blogg.

    En intressant fråga bara
    Att köpa hemsida ska vara lätt. Vi på TCC Designs gör din hemsida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:02
  2. Hjälp med en blogg
    Av Roofius i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 07:08
  3. Vad är en blogg egentligen?
    Av Aron L i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 14:57
  4. 301:a en hel blogg?
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 01:06
  5. Ni måste ha en blogg
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 09:38