Resultat 1 till 9 av 9

Unika artiklar i artikelkataloger

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag som en del andra har några kataloger här på artikelkataloger. Sedan en tid tillbaka kräver jag att den inskickade artikel skall vara unik och inte finnas publicerad någon annanstans.
    Infördes före Pandauppdateringen aviserades för övrigt.

    Anledningen till att jag endast godtar unikt material är bland annat av duplicate content skäl samt att försöka höja kvaliteten en del.
    Tog en slumpmässig artikel som publicerades före jag införde reglerna.
    Texten återfanns på nio olika domäner där fyra stycken av de domänerna var filtrerade under – Vi har uteslutit...
    Och där nere vill man inte hamna speciellt ofta.

    Problemet som uppstår är naturligtvis att om man får artikeln först och kollar via nätet så är den inte införd någon annanstans. Sedan skickas den vidare till en annan artikelsida där kontroll inte görs eller den tas in så snabbt att den föregående publiceringen inte är indexerad.
    Men jag får intrycket av att man tar in dem utan att bry sig om att kontrollera om den är unik eller inte.

    Vi som har artikelkataloger kanske skulle tänka lite mer på det här.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag vill börja med att säga att jag tycker det är ett bra initiativ, och så dyker två funderingar dyker upp i mitt huvud

    1. Hur pass unikt behöver det vara? Många av oss (tyvärr inte jag) sitter ju med program för att skapa varianter på samma text, och då kan man ju göra större eller mindre ändringar.
    2. Gör det egentligen något om det blir duplicate? Alltså, om det blir duplicate med tiden. Jag tänker såhär, jag gissar att Google besöker din katalog väldigt ofta och kommer därför att hitta en ny artikel snabbt. Du får alltså artikeln indexerad först, och därför kan vi anta att Google kommer att se din artikel som originalet. Alltså är det kopiorna som kommer att bli filtrerade under Vi har uteslutit. Vad jag menar är alltså att du kanske bara behöver kontrollera när artikeln publiceras, och sen släppa det. Risken är ju annars att du kommer att leta dubbletter hela dagarna


    Som sagt, mycket bra initiativ och något som fler borde ta efter!

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Hur pass unik en text behöver vara kan jag inte svara på. När jag letar efter om den finns så tar jag några meningar och sätter inom citationstecken och söker.
    2) Google kan tyvärr inte avgöra alltid vilken text som är originalet och var den publicerades först. När jag tittade på några av texterna som jag tog in före jag tittade på om det var unika så hamnade en del andra artikelkataloger efter – Vi har uteslutit… - och det trots att texterna publicerades där först. Och då ligger kataloger där texten publicerades senare ovanför.

    När jag kontrollera om den är unik så gör jag bara det en gång utan har förlitat mig på att andra har det goda omdömet att göra samma sak när de får en text. Men det görs uppenbarligen inte.

    Med tanke på duplicate content i allmänhet och Pandauppdateringen i synnerhet så vill jag nog säga utan stöd av tester, etc att ha en katalog som ofta hamnar efter – Vi har uteslutit… - har/får närapå skräpstatus i Google.
    Och det gynnar vare sig den som har katalogen eller den som skickar in texter. Så båda parterna har ett intresse av att texterna är unika.

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    1) Innan jag godkänner en artikel så kontrollerar jag alltid 3-4 meningar för att se om artikeln är unik. Hittar Google inga relevanta träffar så förutsätter jag att texten är tillräckligt unik för att min artikelkatalog (Hälsoartiklar.se) inte ska råka illa ut.

    2) Det är det som många har reagerat på efter Panda-uppdateringen. Nämligen att sajter som återpublicerar andras innehåll plötsligt placerar sig bättre än källan. Om det vore dina texter så skulle du kunna meddela ägaren och begära att få texten borttagen eller genomföra rättsliga åtgärder men nu är det inte omöjligt att skribenten självmant har publicerat texten på ett flertal sajter efter att du godkänt den. Därför uppmuntrar jag helt enkelt fler att verkligen kontrollera texterna innan man godkänner.

  5. #5
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag kollar min artikelkatalog med jämna mellan rum och när du skrev detta inlägget hade jag bara "unika" artiklar.
    Precis nu såg jag att en utav artiklarna återfinns på flertal andra artikelsidor...Det gjorde den inte förut men jag vet att min artikelkatalog indexeras rätt ofta så jag var antagligen först att få den i index. Så ser det även ut när jag kolla datumen på när den kom in på de andra sajterna som är ca 4 dagar efter.
    Oavsett vill jag inte ha denna artikel kvar på min artikelkatalog och måste nu ta bort den...

    Vad tycker ni man borde göra med den som skrivit artikeln som straff? Skriva om den lite själv och sedan länka till en konkurrent kanske..
    Uppenbarligen är det inget misstag i detta fall då den återfinns på 4 andra sidor.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För det första behöver man ange i villkoren för sin artikelkatalog vad som gäller. Vilken typ av artiklar man inte vill ta in. Och då nämna att de skall vara unika och/eller om man har andra villkor för att godkänna dem.

    Om inte de villkoren uppfylls så tar man inte in den eller tar bort den bara. Att hålla på med någon form av straff är som jag anser vara helt förkastligt.
    Jag låter de duplicerade artiklarna vara kvar som kom in före jag noga skrev att de måste vara unika. Det är som jag ser det en ren anständighetsfråga.

    Nu finns det en hel del svenska artikelkataloger till på nätet som inte är listade här. Men jag anser nog att de behöver anmäla sig här och inte att jag listar upp dem på eget bevåg.

  7. #7
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    För det första behöver man ange i villkoren för sin artikelkatalog vad som gäller. Vilken typ av artiklar man inte vill ta in. Och då nämna att de skall vara unika och/eller om man har andra villkor för att godkänna dem.

    Om inte de villkoren uppfylls så tar man inte in den eller tar bort den bara. Att hålla på med någon form av straff är som jag anser vara helt förkastligt.
    Jag låter de duplicerade artiklarna vara kvar som kom in före jag noga skrev att de måste vara unika. Det är som jag ser det en ren anständighetsfråga.

    Nu finns det en hel del svenska artikelkataloger till på nätet som inte är listade här. Men jag anser nog att de behöver anmäla sig här och inte att jag listar upp dem på eget bevåg.
    Nej självklart kommer jag inte orka skriva artiklar för att länka till någon annan sajt.
    Men eftersom 99% av alla artikelkataloger kräver unika artiklar och vissa ändå postar in samma artikel på 10 sajter så börjar man undra.

    Har du något förslag för att förhindra detta? Uppenbarligen fungerar det inte att bara neka/ta bort artikeln.

    Antar att man bara får leva med det men det är trist att de som skrivit bra artiklar drabbas.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag kan inte se att speciellt många artikelkataloger kräver unika artiklar i sina villkor.
    Ett problem är det dock.
    Det mesta av problemet ligger hos dem som rutinmässigt skickar in samma artikel till fler kataloger.
    Det är egentligen de som borde inse att det inte är speciellt effektiv SEO att arbeta på det sättet. Men okunskap och snålhet gör väl att de inte förstår det.

    Och visst det fungerar eftersom om vi som har kataloger tar in dem snabbt så hinner de inte indexeras hos andra även om vi kontrollerar.
    Att göra kontroller en tid efteråt är lite omständligt. Men om man tar sig den tiden så är det bara att rensa ut dem.

    Och vilket jag skall göra nu ser jag vid en enkel kontroll.

  9. #9
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Jag jobbar mycket med internationella artikelkataloger och det här är något som det verkligen tänks på vilket är riktigt positivt för oss som jobbar stenhårt med originalitet och skippar allt vad rewrite heter. Bra att du gör detta!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska artikelkataloger
    Av Urban G i forum Kataloger
    Svar: 434
    Senaste inlägg: 2019-10-31, 12:19
  2. Artikelkataloger?
    Av Bjorn i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 19:41
  3. Kolla unika backlinks
    Av Gustav i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 00:08
  4. Artikelkataloger
    Av Tina Isola i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:36