Resultat 1 till 3 av 3

Site på en domän, Webshop på en annan. Tappar trafik?

  1. #1
    bjornhalls avatar
    bjornhall bjornhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    2
    Hej!
    Sitter och letar verktyg i open source djungeln. Har mer eller mindre bestämt mig för Wordpress som CMS. Men behöver även en Webshopslösning. Har tittat på alla e-handles plugins till WP. Men inget är särskillt bra. Och kärver väldigt mycket meck, om man vill ha det som man vill.
    Funderar på att hosta en webshopslösning separat (prestashop) på en sub-domän. Vad skulle detta innebära i tappad trafik?
    Tanken är att jag istället kommer bygga "widgets" till WP som listar ut nya varor etc på WP-siten. Men att själva shopen kommer att ligga på en subdomän. Innebär detta att "siterna" konkurrerar mot varandra?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Ja sidorna kommer konkurrera med varandra. Dock så kan du ju fokusera på två olika varianter: produkten och produktnamnet.
    På WP-sajten kan du tex fokusera på "Nya mobiltelefoner från Samsung" medans du på webshoppen fokuserar på Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy Ace osv.

    Dock så vore det klart smidigare att ha ett på samma domän och ställe för att fokuserar länkarna till ett ställe.

    (ingen koll på modellerna etc men du förstår upplägget hoppas jag)

  3. #3
    bjornhalls avatar
    bjornhall bjornhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    2
    Tack för svar!
    Jo, det är ju en variant. Men problemet ligger just i e-handelsplattformar som kan integreras i wordpress. Det samma gäller för Drupal. De "moduler" som finns är inte tillräcklig bra för e-handel, tyvärr. Kanske får bli en betallösning trotts allt.

    Tror iofs att produkterna är ganska unika, och att det i själva verket är just textinnehållet på siten som är det som kommer dra mest trafik.

    Fler idéer och tankar kring det här mottages tacksamt!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:02
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  3. Fråga om google kan en domän hjälpa en annan
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:20
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35
  5. Sitewide på en liten del av en site
    Av mcelwee i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 11:32