Resultat 1 till 5 av 5

Droppade domäner/snapback, SEO värde?

  1. #1
    SEOSnapes avatar
    SEOSnape SEOSnape är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    22
    Vet att det finns många olika åsikter kring detta, men vad tycker ni en droppad domän har i SEO-värde? För att jämföra Eller anser ni att det bara är själva domännamnet som är värt något?

    Vet inte om man får länka på detta forum(så kör utan länk), men här så rör Magnus detta ämne.. sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering/snapback

    Om vi räknar bort den moraliska aspekten för en stund och koncentrar oss på själva SEO-värdet, kan ni hjälpa mig att räkna upp lite nackdelar med ett droppad domän?

    För att ta ett exempel så kan vi säga att domänen ser ut så här:

    Droppad: 1 gång
    PR: 2
    Inlänkar: 50 st (varierande kvalité, 50% svenska, 50% övriga världen)
    DMOZ: Ja
    Reg: 2002-08-11


    Det som jag har hört är negativt är:
    *Domänens ålder nollställs
    *Inlänkar kan försvinna då de som länkar märker att sidan har bytt ägare/innehåll(även om jag förstått att man ska fortsätta på samma innehåll)
    *Google ger inte samma värde på länkar från droppade domäner

    Fyll gärna på och säg mer än gärna till om ni anser att påståendena inte stämmer!

    Tack på förhand.
    Snape on a Plane!

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Många faktorer att beakta, men generellt kan jag hålla med Magnus att det går att påstå att dessa domäner generellt brukar ha ett visst värde.

    Som alltid är det viktigt att underhålla sidan och förbättra den, samt fixa nya inlänkar dit. Gör något som är relevant både för domänen och för trafiken som kommer in. Helst ska det matcha så gott det går med tidigare innehåll, för att du ska behålla så mycket trovärdighet som möjligt.

    Sidor med allt för få inlänkar är förmodligen inte så intressant att jobba med, då de ofta försvinner en del inlänkar från snappade namn.

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag har från och till sett att snappade domäner rankar rätt hyggligt. En fördel är att snappa inom samma ämnesområde.

    Nackdelar kan vara att länkarna inte är relevanta. En annan nackdel är domänen kan vara straffad, ägaren kanske känner till detta och droppat domänen. Risken är att det tar tid för domänen att hämta sig.

    Allt ska nollställas vid snapback, jag är inte helt övertygad om detta. Har droppat egna domäner som andra har snappat och de har rankat bra på huvudsökordet trots att det inte fanns någon content.

  4. #4
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Jag tror att en del av dem kan ha ett visst värde, men man får inte glömma att många av dem (dock långt ifrån alla!) säljs eftersom de har vissa problem. Dessa problem kan man även som ny ägare få dras med. Så att använda dem för stora och seriösa projekt är nog inget jag skulle göra i varje fall.

    Det vanligaste problemet enligt min erfarenhet är ofta dåliga länkar, som man ofta inte har koll på eller kan få bort själv, så visst kan detta vara problematiskt.
    Dessutom känns det i allt större utsträckning som att Google kan känna igen dessa domäner, och då tappar de helt sitt värde och man kan till och med bli bestraffad om man har för många sådana länkar. (Händer inte alltid, men jag har sett flera exempel)

    Jag skulle därför säga att man kan köpa dem, om de ligger inom samma ämnesområde och man tycker länkarna verkar hyfsade och inte tänker ändra ämnesområdet. Men använd dem inte för att länka till era viktigaste projekt!

  5. #5
    SEOSnapes avatar
    SEOSnape SEOSnape är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    22
    Tack för alla svar! Känn som jag har fått lite mer kött på benen.
    Snape on a Plane!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. domäner vid snapback
    Av the blackjacker i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 11:14
  2. angående snapback
    Av johant i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 22:04
  3. snapback tjänst för .in domäner
    Av Artamus i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 20:49