Resultat 1 till 5 av 5

Googles nya SERP

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Stora ändringar:

    1. Foto och namn till höger om listning, lägg in detta med rel="author". Ökar vikten vid att branda sitt namn.
    2. Text och URL har bytt plats. Nu är texten nedanför. Bra meta desc kanske viktigare nu?
    3. Ny design
    4. Ganska ny: Dina vänners delningar syns och påverkar: +1, twitter, facebook, länk i google profile osv. Viktigt att man har en stark social profil.
    5. Ganska nytt: +1-knapparna direkt i listningarna både organisk och i Adwords. Intressant och se hur detta påverkar. Vad tror ni?




    Vad är era tankar kring detta?

    Pusha gärna detta.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2011-06-30 klockan 12:57.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant att det är så få skillnader mellan inloggat läge hos Google och inte inloggad. Är väl bara +-knapparna som tillkommer när du är inloggad.

    Text och url-skifte provade de mitt i natten i början på juni och jag har stött på det korta stunder sedan dess.
    Och det bör ge en viss effekt mot bättre descriptiontexter. Där kan man undra om det skall vara fullständiga texter eller avbrutna som lockar till klick för att få läsa resten. Vilket iof har varit aktuellt att fundera på tidigare också. Men då texterna är mer framträdande nu så större vikt.

    +1 för AdWords är intressant. Som jag tolkade Googles mail om det hela innebär det att vännen till den som har klickat på +1 också kommer att göra ett annonsklick för att komma dit. Vilket innebär ökade annonsintäkter för Google. Om jag tolkat det rätt.

    Tycker själv att det blir lite väl mycket bjäfs i SERPen efter en sökning nu. Till det där kommer ju även Google Places till exempel. Och finns en bild som visar systemet fullt utbyggt med framtida ändringar där det rena organiska bara tar upp 2-3 träffar på första sidan.

    Men det är bara att gilla läget och som du säger Jim ett starkt socialt nätverk blir viktigare.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ja, nog blir det stökigt i SERP, som du säger Urban.
    Jag gillade det rena utseendet tidigare, men man får gilla läget.

    Det blir ju annorlunda i många nischer om de organiska resultaten bara kommer ta 2-3 positioner.

    Vad tar man för väg då för att verkligen synas i de nischerna?

    Bilden som Jim visar här ovan visar ju på att det kommer att bli viktigt att "branda" sig, då man kommer att synas direkt i SERP.
    Det är ju en enorm möjlighet, om man är tidigt ute och använder sig av detta sätt att synas mer flitigt med sin egen eller påhittad person/alias.

    Ja, socialt nätverk blir förmodligen viktigare.
    En större nätnärvaro blir viktig, ännu mer viktigt framöver.

    Skapa profiler med era namn eller företagsnamn på de olika sociala nätverken, så att det är ni som har dem och kan börja använda dem.
    Ta även era namn och företagsnamn som domännamn. Förvånansvärt få gör detta. Bättre att du äger ditt namn, än att någon annan gör det.

    Det finns massor att vinna om du blir en känd profil, inte bara ditt företag eller produkt utan även du själv.
    Det blir svårare för andra att ta ert namn och du kan samtidigt börja att "branda" dig själv.
    Det är ju inte fel att få sin bild publicerad direkt i SERP, som visas ovan.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Något jag tycker är coolt att man kan söka bilder med en bild, lägg in en bild och hitta var bilden finns på fler ställe på nätet, liknadne bilder eller liknande motiv. Skitcoolt. Perfekt att kolla om någon snott ens bild också, prova!

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Gillar kraftigt URL skiftet. Detta kommer förmodligen bl. a leda till att halvskumma keyworddomäner med 'konstig' TLD (.info, .biz etc) får mindre klick. Tror att bra och seriösa domännamn och brands kommer få högre CTR, då denna parameter nu är tydligare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Googles nya sociala nätverk: Google+
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 10:19
  2. Googles nya index Caffeine är ute nu
    Av Håkan Liljeqvist i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 19:15
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 02:02
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 12:23
  5. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01