Resultat 1 till 13 av 13

Seo frågor

  1. #1
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    Hej!

    Jag har ett 12 veckor gammalt domän, sidan har funnits uppe i 10 veckor. Jag har hoppat mycket Google fram och tillbaka, men nu verkar den stiga, igår låg jag s.5 #1, nu ligger jag s.4 #2 på Google EN.

    Hur svårt tror ni det kommer att vara att komma på sida ett? Det är ett väldigt nytt domän som sagt, men jag tycker jag har klättrat ganska bra (på ett svårt ord?), så att komma på s.1 bör inte vara omöjligt!

    Sökordet "funny images" har cirka 586.000.000 resultat (Google EN), sidan är www . iseeahappyface . com

    Om någon som har tid och har lust får gärna titta in på min sida och se om de hittar något som saknas i SEO, vet inte hur mycket text vill Google ha? Bör jag lägga till mera text?

    Annars, är det bara att kämpa vidare att fixa inlänkar? Med sökordet?

    Har ni några andra tips för att hjälpa mig att toppa Google uppskattas det!, egna tips & tricks, artiklar för SEO osv

    / Hannes

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej, det är en bra sida med mycket roliga bilder som får en att sitta och titta en stund = det viktigaste.

    I övrigt så, fixa description + title på första sidan ( som du vill ska ranka för funny images va? ) Title på förstasdian bör du ha något i stil med
    "Funny images, get your daily lol! - iseehappyface.com"
    och din description som idag är:
    "ISeeAHappyFace - funny images. Iseeahappyface.com is a website where you can find the webs most funniest images. The site Is daily updated with new funny images. Join us and get your daily lol! Upload your own images and share them to your friends. Funny images, funny photos, funny pictures!"
    bör vara
    The website where you can find the webs most funniest images. Daily updated with new funny images. Upload your own images and share them with friends!
    (max 156 tecken).

    Gällande undersidorna hade jag försökt komma på lite mer unika meta titlar än att köra samma. Ex populare images bör ju ha något med "The most populare funny images - iseehappyface.com" och passande description. Jag hade även försökt uttnytja footern på första sidan med en box med beskrivande text om vad meningen med sajten är (som visas på första sidan) så du får lite mer content.

    Annars är det bara att arbeta med länkar, men en sida som din kommer få mycket naturliga inlänkar så är det bara. Jag hade även placerat en länk i footern vid här: Copyright Iseeahappyface.com - Funny images on the web © 2011 sitemap | Contact us | 929167 pageviews där "funny images" var länkat till startsidan, den sida som du vill ska vara rankad för funny images. Ser du har mkt facebook likes vilket är bra, du publicerar bilder som publiceras på din facebook sida va? (inte kollat) annars gör det!

    Funny images är även ett svårt ord, framförallt när det är internationellt. Det gäller att ha tålamod, tycker du redan verkar ha bra resultat och mycket besökare. Skicka ett PM om du är intresserad av mer hjälp så kan jag guida dig så bra jag kan. Eller ställ frågor du får efterhand här så kan vi alla hjälpa dig med så bra svar som möjligt.

    Fyll även ex. upload sidan med lite content, optimera den mot ett lämpligt ord ex. "upload funny images"! Sidan skall ju leva på user generated content, då den blir som bäst och folk som lägger upp egna bilder länkar ju oftast till dem också med tiden akn du också arbeta upp typiska text sidor som "about us" och lite sådant.. lägg dem i footern.

    Lycka till med din sida, tror den kan bli riktigt stor! Ps gör 301 av www till http://iseehappyface.com så att domänen bara använder sig av "http://iseehappyface.com".

    Tillägg:

    Att komma på sidan 1 kommer vara svårt och ta tid. Du har endel att arbeta med onpage men fokusera som sagt på länkar även om många kommer komma naturligt. Se till att din ankar text varierar i stil med "Funny images" "Funniest images on the web" "Find funny images here!" etc. Men du kommer få bra variation av de naturliga länkarna eftersom ankartexterna på de länkarna kommer du inte kunna styra.

    Ett annat tips kan väl vara att typ göra veckans roliaste bilder till ett youtube klipp eller något och ladda upp med någon kul musik, som du sedan sprider och så klart länkar till din sajt. Finns massa saker att göra

    Bra tips -> Skapa "bädda in kod" under vajre bild man tittar på som bara är att copypastea för folk om de vill ha bilderna i sina bloggar eller inlägg (såklart ser du till att koden är länkad till din startsida om man klickar på bilden!!)


    Lite rörigt inlägg men spontana åsikter bara :P.
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2011-07-01 klockan 09:59.

  3. #3
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    WOHO! Vilket jävla svar, tusen tack Fredrik! Detta ska ses över, tusen tack för att sådan väl skrivet svar, uppskattas!

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag ger dig ett råd, som tillför det Fredrik skrev:

    Fixa din on-page INNAN du införskaffar fler nya länkar ... när du fixat din on-page var säker på att Google har uppdaterat sin cache. När så är fallt, google cach har uppdaterats, är det dags för att införskaffa nya fräscha länkar, bara så många du kan få tag på och av olika typ

  5. #5
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av daaajM Visa inlägg
    WOHO! Vilket jävla svar, tusen tack Fredrik! Detta ska ses över, tusen tack för att sådan väl skrivet svar, uppskattas!
    Hjälper mer än gärna, börja med det och fokusera på de onpage ändringarna jag skrev innan du fortsätter länkbygget. Men det skadar inte om du får länkar undertiden bara så du vet . Skriv nästa fråga här i tråden så fort du är klar så hjälper jag/vi dig med den också!

  6. #6
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    Jag tog ditt tips om YouTube. En gång per vecka kommer jag ta veckans alla uppladdade bilder, och skapa en YouTube video av dem. Det var ett mycket bra tips! Får se hur det går när lite folk på YouTube har snappat upp detta!

    Första videon: http://www.youtube.com/watch?v=-H6We7b7ymQ
    Bör jag ha den där första bilden?

    Hur bör SEO'n på youtube titel + besk se ut?

    Jag kommer nog att länka till filmerna på YouTube från min sida för att få lite folk dit, är det en bra idé?

    Sedan kom jag på en till fråga, på mina bilder, var bör jag ha för meta-description där?

    Tack så länge

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Fan va kul att du totag i tipset och gjorde det så snabbt, blev riktigt bra! Gällande optimeringen så är Youtube's egna rikitlinjer bra och du har lyckats få till det bra som det är. Kommer bli en hit om du sprider det. Kan vara både fördelar och nackdelar med att länka det från din huvudsida, då får du ju besökare att lämna men se till att ha target="_blank" så de öppnas i ny ruta iaf eller bädda in videon på din nuvarande sajt, kanske det bästa!

    Du har lyckats göra något med din sida nu så den fungerar inte, så jag kan inte kolla hur det är idag. Men din title bör vara beskrivnignen på bilden, description är lite svårare eftersom du inte har så mycket content.. Du kan väl försöka ta titlen + en standard fras ex "Funny sumo cat" title coh description "Funny sumo cat image from iseehappyface.com. Find more funny images and upload your own!" eller något. Får fundera på en bra lösning när din sajt kommer upp så jag kan se hur de ser ut igen framför mig. Tips är, kolla hur andra stora bild communitys har löst meta description när du kollar på bilder =)

    Ta till dig de andra tipsen jag också gav och gör dem, de är riktigt bra framförallt möjligheten för besökare att "bädda in" bilderna i sina egna bloggar, alltså att du förbereder en kod precis som youtube gör som sedan länkar till din startsida, med länktitlen/img alt = Funny images eller likande såklart! =)

    Hoppas du förstår mina något stressade inlägg haha

    Tillägg:

    Du kan även lägga in annonsering i dina youtube videos så du kann tjäna pengar där med. Först tycker jag du behåller dem cleana utan annonsering för att bygga upp en tittar bas men sen kan vi ta det till nästa steg ;-)!

  8. #8
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    haha, jag tror jag råka göra något riktigt fel i CP när jag skulle ställa in 301 redirect, har ställt tillbaka nu. Men tar väll en stund innan det slår igenom xD

    Jag var lite emot att hotlinka mina bilder pga bandbredden, så tog bort den möjligheten i .htaccess. Men det som du säger, att ge besökarna en enkel möjlighet att embeda bilden på deras hemsida/blogg är väldigt bra! Får ta och fixa det ikväll.

    edit, sådär. Nu är sidan uppe igen.

    Jag gjorde så att jag la till en ny länk på sidan "Slideshows" där kommer alla YouTube klipp inbäddas på min sida.
    http://iseeahappyface.com/slideshows.php
    Senast redigerat av daaajM den 2011-07-01 klockan 18:14.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    ... börja med det och fokusera på de onpage ändringarna jag skrev innan du fortsätter länkbygget. Men det skadar inte om du får länkar undertiden bara så du vet .
    Vad jag märkt, och mina SEO-mentorer, är faktiskt ATT det har betydelse. Länkens värde blir inte detsamma, även fast du förändrar on-page senare ... nästan så att google har ett "link memory to content" ...

  10. #10
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av daaajM Visa inlägg
    haha, jag tror jag råka göra något riktigt fel i CP när jag skulle ställa in 301 redirect, har ställt tillbaka nu. Men tar väll en stund innan det slår igenom xD

    Jag var lite emot att hotlinka mina bilder pga bandbredden, så tog bort den möjligheten i .htaccess. Men det som du säger, att ge besökarna en enkel möjlighet att embeda bilden på deras hemsida/blogg är väldigt bra! Får ta och fixa det ikväll.

    edit, sådär. Nu är sidan uppe igen.

    Jag gjorde så att jag la till en ny länk på sidan "Slideshows" där kommer alla YouTube klipp inbäddas på min sida.
    http://iseeahappyface.com/slideshows.php
    Ok nu när sajten är uppe igen så:

    Först, jag tycker du skall ta bort meta keywords helt, om inte din sökfunktion behöver dem. Isf behåll bara bild relaterade keywordsen och skippa det andra..

    Vad gäller meta description tycker jag du skall köra descriptionen på bilden.. Jag hade försökt börja köra Descriptions + title på bilderna (ej meta då).. Men det kan vara svårt också. Isåfall hade jag satt meta description till bild description. bild title (Bildnamn: Roliga Hästen, bild desc. Rolig häst med tre ben = Rolig häst med tre ben. Roliga hästen och meta title till Roliga hästen - iseeahappyface.com). Annars funkar det med generell description och bara ha bildnamnet i meta title men det är inte det optimala. Kort idé vad man hade kunnat göra.

    Popular sidan, kan du inte fixa fram thumbnails där?

    Ser att du gjort de flesta ändringarna jag föreslog, roligt! Keep it going :-)! Kommer följa tråden och svara på det du frågar så bra jag kan.

  11. #11
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Vad jag märkt, och mina SEO-mentorer, är faktiskt ATT det har betydelse. Länkens värde blir inte detsamma, även fast du förändrar on-page senare ... nästan så att google har ett "link memory to content" ...
    Ja kanske, jag personligen tror det har minimal påverkan. Jag menar isåfall borde ju en blogg som har länkar till första sidan(bloggen) straffas pga att innehållet ändras där? Google förespråkar ju att man skall arbeta med sin sajt och gillar när man ändrar inom rimliga mått.

  12. #12
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    Hej igen, har inte hänt så mycket nu på några dagar.
    Tagit lite semester med flickvännen och Surftown åkte ner ;D Men nu är jag igång igen.

    Tänkte bara göra en uppdatering, har stigit 4 platser på SERP'en. Ligger nu #24 för funny images Google EN.
    Har även stigit från ~#130-180 till #80 för funny images Google SE.
    YouTube filmen har fått 1330+ visningar och 4 subscribers, har spridit runt filmen lite, är en bra början. Ska fixa nästa veckas film om några dagar och sprida vidare ännu mer, får se hur det går med det.
    Nådde även 1.000.000 sidvisningar på mina bilder idag.

    Nu blir det att köra igång, återkommer säkert med några frågor. Tack igen, ska se över det andra du tipsat om.
    Senast redigerat av daaajM den 2011-07-05 klockan 14:42.

  13. #13
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    Hej igen, har inte hänt så mycket nytt på senaste tiden. Fullt upp på jobbet och semester!
    Allt jag hunnit med är att ladda upp bilder, cirka 15-30 per dag!

    Jag såg idag att jag har fått PR 3 på min sida, där domänet är 4 månader, det tycker jag känns bra!
    Har nått 10.000+ fans här om dagen.

    Men nu ska jag köra igång igen, så återkommer nog säkert med flera frågro!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. frågor om wordpress
    Av Tobias Nyholm i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 13:30
  2. 2 SEO-frågor
    Av viRioL i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 19:16
  3. Frågor angående inläkning etc
    Av mng0 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 11:12
  4. Lite newbie-frågor om SEO..
    Av thegoogoodoll i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 16:08
  5. Två frågor
    Av Gabriel K i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:21