Resultat 1 till 18 av 18

Köpa och sälja blogginlägg - Rätt eller fel?

  1. #1
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Jag vet inte om jag är ensam om att tycka detta men är inte det här oerhört bakåtsträvande? Inte bara ifrån sökmotorernas synpunkt men även ifrån ett nytänkade och framåtdrivande SEO-perspektiv, vilket jag trodde detta forum stod för.

    (Inläggen flyttade ifrån detta ämne http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7130 hit, då en metadiskussion om att köpa/sälja inlägg i bloggar är av intresse. Urban G)
    Senast redigerat av Urban G den 2011-07-29 klockan 12:06.

  2. #2
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Varför skulle det vara bakåtsträvande för? Om det nu skulle vara så pass bakåtsträvande, varför har då detta forum en särskild avdelning där man kan köpa och sälja länkar?

    Visst finns det en hel radda metoder som kanske är mer nytänkande och framåtdrivande, men dessa metoder diskuteras nog knappast i den forumdelen som heter Köpa och sälja länkar.

    Det bakåtsträvande kanske ligger i att jag skrivet ett längre inlägg samt svarat på en rad frågor som kan komma att uppstå så att jag slipper sitta i timmar och svara på PM, samt så att allt ska vara klart för alla parter från första början, för inlägg liknande mitt finns det många av i denna forumdel!

    Hur som helst, jag vill inte sitta och tjafsa på nätet, och jag tog inte ditt inlägg personligt och vill inte skapa onödigt tjafs och gräl på forumet, men vi kan väl ta denna diskussion någon annanstans, inte i delforumet som handlar just om länkköp/försäljning?

  3. #3
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Förvisso. Inlägget är dock ämnat som ett svar även till forumet i stort.

    Google har ju lärt sig att snappa upp köpta blogginlägg och artiklar, särskilt ifrån sidor med samma WHOIS, C-klass eller som tillhör ett nätverk. För bättre och mer långvarig effekt skulle jag inte rekommendera att köpa blogginlägg utan istället satsa på statiska mer genuina inlägg.

  4. #4
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    Alla bloggar ligger självklart utspridda på olika DNS-servrar, C-klass IP o.s.v. Allt annat vore jävligt dumt.

  5. #5
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Hej Jim,

    Jag tar gärna den diskussionen här om ni inte misstycker.

    Personligen blev jag medlem i forumet för att ta del av SEO-intresserades expertis och idéer och för att förhoppningsvis dela med mig av något själv. Jag blev dock aningen förvånad över att see ett inlägg som det ovan.

    Till att börja med är tonen på inlägget väldigt barskt: "Då vi sköter allting in-house har vi helt enkelt inte tid att tjafsa med enstaka kunder som inte betalar eller dröjer med betalning." och "Erbjudandet gäller in-contentlänkar, inte SEO-consulting!" vilket jag tycker är lite tråkigt att läsa. Dessutom gäller detta länkar i blogginlägg, vilka är lätta att bedöma som uppenbart köpta länkar och något som jag trodde de flesta vill bort ifrån. Jag är inte emot att köpa länkar men då ska det vara kvalitativa och så verklighetstrogna länkar som möjligt.

    Hur ställer ni er till detta? Nyfiken på att höra var ni står.
    Senast redigerat av Smith den 2011-08-04 klockan 15:01.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bakgrund
    Kategorin köpa/sälja länkar har funnits sedan forumet startade. Google satte upp en del synpunkter på den typen av hantering långt senare. Då kompletterades den kategorin med Googles riktlinjer.
    Vilket innebär att ansvaret för hanteringen ligger hos dem som köper och säljer länkar eftersom det går att göra på ett ur Googles accepterat sätt.
    Finns därför ingen anledning att ta bort kategorin eller inte tillåta medlemmar att bedriva den typen av affärer.

    Rent allmänt
    Vad som gäller om länkarna i blogginlägg är uppenbart köpte eller inte anser jag nog inte att man generellt kan göra ett uttalande om.
    Det är en fråga för den tilltänkta köparen att ta rätt på hur det ser ut och därefter fatta beslut om en affär skall göras.

  7. #7
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Hej Urban,

    tack för din kommentar.

    Jag ser så många dåliga länkinlägg på nätet, har självklart placerat en del själv tyvärr, och strävar efter att syssla uteslutande med White Hat SEO på fritiden. Det är givetvis inte upp till mig lägga mig i hur andra investerar sina pengar och jag håller med dig där.

    Länkköp är ju en ständigt pågående debatt och jag är nyfiken på hur det kommer att utvecklas under 2011 i Sverige och UK där jag jobbar. Jag tror dock att om man som besökare av en blogg snabbt kan avgöra om ett inlägg är köpt eller inte, borde Google inte ligga långt efter.

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Köpa blogginlägg, klart man ska få köpa inlägg och artiklar. Hurvida att placera länkar i dem till relevanta saker är fel eller inte.. tja jag tycker inte det är fel iaf. Sen hur pass seriöst ett inlägg/artikel är varierar. En köpt artikel/inlägg kan du faktiskt vara skriven på ett sätt som tillför besökaren något. Kanske tipsar man om ett bra hotell och sedan länkar till hotellet, då hittar ju besökaren det den vill? Det är ju inte fel?

    White hat, grey hat, green, black.. dumpa uttrycken. Där är ENDAST två sidor. Antingen låter du en sida leva naturligt, gör inga försök till att manipulera resultaten med metoder som bryter mot googles riktlinjer. eller så arbetar man på andra sidan, med sunt förnuft vad som är "farligt" och inte. Kom inte och säg att du aldrig gjort något offpage med syfte att manipulera dina resultet - klart du har. Sen om man använder sig av automatiska system (farligt) eller köper något enstaka blogg inlägg hit eller dit...

    Vet inte om du förstår mig, som vanligt så skriver jag på jobbet = snabbt utan tanke för att sedan återgå till det jag gör :P

  9. #9
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Hej Fredrik,

    jag tycker uttrycken symboliserar en syn på SEO mer än att definiera en specifik strategi och de därför kan vara bra att hänvisa till. Jag köper själv länkar och det är inget konstigt med det och kanske jag blivit lite missförstådd i denna diskussion, köpa länkar för mig har alltid varit black hat, men jag kan ha fel där. Vi kan dock strunta i begreppen om det tar diskussionen framåt.

    Vad jag ville säga är att jag tyckte det var lite bakåsträvande att föreslå köp av länkar i blogginlägg när det finns så mycket mer kul SEO-arbete att göra. Självklart är jag påverkad av att jag på jobbet (varifrån jag också passar på att kika på forum för att se om det finns något nytt och spännande) köper en hel del länkar och kanske naivt nog fick för mig att köpa länkar à la old school inte var något som föreslogs på ett forum som detta.

    Inlägget togs bort men det är alltid nyttigt att höra hur andra ställer sig till köpa länkar tycker jag.

  10. #10
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Jo men det är inte bakåtsträvande tycker jag. Att du tar betalt i ditt seo arbete för att skapa en satellit sida för företaget som sedan länkar till företaget är ju också en köpt länk. Jag menar, det som fungerar är inte bakåtsträvande, det är det som gäller. Den dag länkar i dess olika former inte är the thing längre, då är det bakåtsträvande.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Utan att lägga någon värdering på den specifika tjänst som var bakgrunden till den här tråden så måste jag säga att jag tycker du har en konstig syn på bloggar/bloggposter. Vad menar du att det är för skillnad på de länkar du köper?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    White hat, black hat....

    Jag trodde faktiskt inte folk använde de uttrycken längre, för de känns i mitt tycke hyfsat antika. Men här i London (nyligen flyttat hit för ett jobb) tjatar dom om färgen på hatten hela tiden. Fick en fråga av chefen under anställningsintervjun som löd "Are you doing any Black hat SEO?" Förklarade att det inte finns två olika sätt, det finns bara ett sätt och det är att optimera för att nå bästa möjliga resultat. Färgen på hatten spelar ingen som helst roll, däremot så får man ju vara beredd på att göra justeringar ifall Google någon gång i framtiden kommer att börja fungera så som de vill att algoritmen ska fungera. Men det som är "Rätt eller Fel" är ju inte vad Google säger att man ska göra, det är vad som fungerar.

    Manuel. För att få "perfekta" länkar till din sida som stödjer ditt sökord måste du antingen lägga ner en massa tid eller pengar. Jag och många andra föredrar att lägga ner pengar, då är en länk från en blogg post med ett relevant topic ett oerhört bra alternativ. Därför tycker jag inte alls detta är bakåtsträvande. Det är snarare ett väldigt bra sätt att snabbt få starka länkar till din eller din kunds sida om du har tuff konkurrens. Sen kan jag väl hålla med dig om att tonen hos personen som skrev inlägget är "speciell"

  13. #13
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Hesan,

    tack för alla inputs.

    Vi blev sandboxade en gång och har sedan dess varit försiktiga med inlägg i bloggs och köper numera länkar från statiska redan befintliga sidor. Vi kanske överskattar Google och det är bra att veta att det fortfarande funkar med bloggs.
    Senast redigerat av Smith den 2011-08-04 klockan 15:02.

  14. #14
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det lär med ganska stor säkerhet ha att göra med kvaliteten på bloggarna och deras tidigare användningsområden, gissar att ni köpte en billigare bloggtjänst av mer maskinellt slag. När du säger sandbox så antyder du också att siten är ny, var så fallet eller var det en äldre site?

    Skulle också vilja veta om det rörde sig om gratisbloggar, var det likadant content som postades på flera ställen, hur stor mängd?

    Jag har alltså aldrig sett något som skulle antyda att bloggposter skulle vara sämre än något annat, den egentliga skillnaden mellan en bloggpost och vilken annan artikel som helst är ju obefintlig. Detta beroende på hur man definerar en blogg förstås.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  15. #15
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Har verkligen tänkt att inte skriva i den här tråden, Nu blir det så iaf.

    @Manuel - Google Sandbox fungerar inte på det sättet som är allmänt uttalat och som alla tror, Det handlar inte om att en ny sida skulle länkas för hårt eller för snabbt på det sättet som alla tror. Jag har en tendens att alltid tänka logiskt och en återkommande tanke för mig i samband med allt jag läste om "Sandbox" va att det är fan inte riktigt logiskt att det skulle fungera på det sättet, Varför skulle då inte nya webbsidor som får någon "buzz" "it" runt sig bli sandboxade.

    Ett enormt fel många gör när de länkar en sida är att man droppar länkar på sidor som inte har rätt densitet av det nyckelordet som man önskar ranka på, ofta kan det vara så pass illa att det inte förekommer alls, Tar vi och tillsätter för många av dessa länkar från källor av dålig kvalité ( Sidor som inte har rätt densitet av nyckelordet ) så kommer det innebära att Google ej kan typ bestämma din webbsida vilket kommer resultera i rejält dropp i placering.

    Jag förstår att detta lätt har tagits för att en sida har länkats för snabbt, Men att länka snabbt är ofarligt bara det görs på rätt sätt. Vi har utfört väldigt många tester under en period av 6 månader där vi byggt tusentals länkar varje dag till helt nya sidor. Dessa länkar har alla kommit från artiklar på ca: 550 ord, Alla artiklar är då unika och seo mässigt utformade för att ge maximalt med rank score mot önskade nyckelord.

    En tipps till alla som vill ta sig högre är
    1: Köp inte länkar som visas över hela sidor eller bloggar, Detta kommer inte ge speciellt mycket då det kommer resultera i att din webbsida länkas från väldigt många källor som inte består av ditt nyckelord till rätt %

    2: Publicera artiklar som består av 2-4% av ditt nyckelord, Länka även i ditt nyckelord

    3: Sluta tro att Google är en sådan avancerad maskin, Visst man förbättrar systemet men det är en kod som bygger på ett poäng system. Ingen människa kan programera något i likhet med vad många tror Google är, Det är en omöjlighet.

    4: Glöm Page rank och fokusera på punkt 2.
    Senast redigerat av Mathias GBM den 2011-08-01 klockan 11:33. Anledning: h4xx4

  16. #16
    Smiths avatar
    Smith Smith är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Hej Magnus,

    det måste ha berott på bloggarnas kvalitet absolut och det var sidor av blandat slag vi själva kontaktade personligen. Vår sida är gammal och tillbaka i SERPEN, det här var ett tag sedan nu. Jag tycker som sagt att det är skönt att höra att man inte behöva vara så nojjig som vi varit och jag ska ta upp era åsikter här på kontoret.

    Tack för allas medverkan - det är kul att folk engagerar sig så pass mycket här.
    Senast redigerat av Smith den 2011-08-04 klockan 15:02.

  17. #17
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag är mer nyfiken på hur du vet att det är bloggarna som orsakade det?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  18. #18
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Beror helt och hållet på hur det görs naturligtvis. Jag har principiellt inget emot det men tror att både säljare och köpare tjänar på att det görs på ett snyggt och vettigt sätt. Spammiga och uppenbart köpta inlägg kan dock vara mycket irriterande, så om folk är intresserade av detta rekommenderar jag verkligen att man tänker ett extra varv för att försöka klura ut hur det kan göras på naturligast sätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sälja länkar om PR8 och PR9 webbplatser Listen
    Av onlinepokerplay i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 11:05
  2. Vill köpa länkar eller blogginlägg inom badrum/inrednnig/hus
    Av Jingo i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 13:02
  3. Blogginlägg och blogglänkar Säljes
    Av PontusE i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 11:52
  4. Förbättring av "Köpa och sälja länkar"
    Av Cermis i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 23:16
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 22:48