Resultat 1 till 3 av 3

Sämre sidor blockerar plats 1 för ny domän

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Har en domän som registrerades för bara två månader sedan. Index har redan placerat sig på plats 5 i serpen hos Google. Har lagt upp drygt hundra undersidor som alla har samma nyckelord + unikt nyckelord för respektive undersida.
    Ganska låg konkurrens på "huvud nyckelordet" så alla undersidor har inom någon vecka från publicering hamnat på plats 2 när man söker på nyckelord+sidans unika nyckelord. I några få fall placerar de sig något lägre, men som sämst plats 5.

    Om man enbart lägger focus på de sidor som ligger som tvåa, så är det rent av riktigt dåliga sidor som ligger före och blockerar plats 1.

    Har för mig att det varit liknande på en annan sida jag gjort för länge sen (svikande minne... ) och att den helt plötsligt intagit plats 1 på nästan alla sidor över en natt liksom.

    Min fråga är så klart om det här är normalt, om min så strålande bra sida automatiskt INTE får plats 1, även om den förtjänar det, förän efter att det gått ett tag?
    Jag antar att det i så fall hänger ihop med att domänen bara är ett par månader, men hur lång tid brukar det i så fall ta?

  2. #2
    Partos avatar
    Parto Parto är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av packard Visa inlägg
    Har en domän som registrerades för bara två månader sedan. Index har redan placerat sig på plats 5 i serpen hos Google. Har lagt upp drygt hundra undersidor som alla har samma nyckelord + unikt nyckelord för respektive undersida.
    Ganska låg konkurrens på "huvud nyckelordet" så alla undersidor har inom någon vecka från publicering hamnat på plats 2 när man söker på nyckelord+sidans unika nyckelord. I några få fall placerar de sig något lägre, men som sämst plats 5.

    Om man enbart lägger focus på de sidor som ligger som tvåa, så är det rent av riktigt dåliga sidor som ligger före och blockerar plats 1.

    Har för mig att det varit liknande på en annan sida jag gjort för länge sen (svikande minne... ) och att den helt plötsligt intagit plats 1 på nästan alla sidor över en natt liksom.

    Min fråga är så klart om det här är normalt, om min så strålande bra sida automatiskt INTE får plats 1, även om den förtjänar det, förän efter att det gått ett tag?
    Jag antar att det i så fall hänger ihop med att domänen bara är ett par månader, men hur lång tid brukar det i så fall ta?
    Det är svårt att säga det där. Google säger själva att domän åldern inte ska spela någon roll. Å andra sidan är det riktigt många som har problem att ranka med nya domännamn så jag tror själv det ligger något i det, att den helt enkelt bildar någon slags "trust".

  3. #3
    Rebecca Hanssons avatar
    Rebecca Hansson Rebecca Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    7
    Håller med om "trust". Dessutom är det ju så att en sida som besökarna verkligen gillar premieras i serpen. Och även om Google nu inte (som de säger) bryr sig om åldern på domänen så är det ju fler potentiella personer som kan verka på en site om den har funnits lite längre. Både spridning, trust osv ökar ju ju längre sidan har funnits.

    Sedan är det även så att Google utför sina tester. Nu kan det ju vara så att visar det sig att besökarna föredrar din site (i serpen) framför den som ligger ovan dig kommer du med allra största sannolikhet att komma över den. Med tiden. Google vill ju leverera ett så relevant resultat för sina besökare som möjligt.

    Är också jätteviktigt att besökarna inte bara klickar på din träff och sedan klickar sig ut igen, då kommer den att falla. Det gäller att ta hand om sina besökare, då kan man klättra i serpen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ny domän för att ranka högre
    Av JiDubbelve i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 12:55
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 09:45
  3. Sämre resultat för ompekade domäner?
    Av nicke i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 15:56
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 10:31
  5. Ny sajt med 22k (?) sidor at indexera?
    Av Per Renemark i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 14:23