Resultat 1 till 7 av 7

Rankningsrapporter från olika SEO-företag skiljer sig åt ganska dramatiskt?

  1. #1
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Kör en e-butik och som ni alla vet som driver e-butik så blir man kontaktad av samtliga SEO-företag som vill sälja länkpaket av olika slag. I samband med deras offerter så tar de fram rankningsrapporter ("Du ligger just nu på dessa placeringar, vill du hamna på topp 10 - anlita oss") som skickas löpande ända tills dess att man slutit avtal med dem. Dessa rapporter är ju kanon att få, men problemet är att rankningen skiljer sig sjukt mycket mellan de olika rapporterna jag får, och de rankningarna som jag får i Rank Tracker och SEOMoz. Hur kan detta komma sig?

    Ett exempel är ett sökord som jag legat på #1 på ett längre tag enligt mina egna verktyg rapporterar flera SEO-företag om att jag ligger på #40, #12, #20 för. Finns många sådana exempel i dessa rapporter.

    Någon som kan förklara fenomenet eller blir jag lurad? :P
    none

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Man kan ju mäta på olika sökmotorer, och bara på Google kan du söka "på webben", "sidor från sverige" och "sidor på svenska"

    Det är inte helt omöjligt att dom försöker lura dig heller, men jag tror faktiskt inte att det är så vanligt längre.

  3. #3
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Mjo men det är Google dem redovisar och jag kör ju siffrorna från alla de tre alternativen som du beskriver i mina analysprogram och får helt andra siffror än dem. Värt att nämna är ju även att jag får samma siffror från både Rank Tracker och SEOMoz.. Skumt e de iaf! :P
    none

  4. #4
    FredrikNass avatar
    FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norge, Tromsø
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av lukasbrisman Visa inlägg
    Mjo men det är Google dem redovisar och jag kör ju siffrorna från alla de tre alternativen som du beskriver i mina analysprogram och får helt andra siffror än dem. Värt att nämna är ju även att jag får samma siffror från både Rank Tracker och SEOMoz.. Skumt e de iaf! :P
    Hej Lukas, om inte SEO företaget i fråga kan få fram rätt information, så säger det väl en hel del om vad det är för produkt dom säljer! Jag vill tro att "statistik tweaking" är ganska vanligt, d.vs man söker så pass brett att resultatet ser sämre ut än vad det kanske egentligen är. Skulle rekommendera att du också checkar företaget du funderar på mot Larentoltz sida: http://www.sokkonsulterna.se/

    Lycka till!

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Intressant, skulle du kunna ta och skicka sökord att jämföra så ska jag ta en titt. Just placering brukar inte vara något problem för i princip något svenskt SEO-bolag att mäta och jag har inte sett att de skulle skicka felaktig data medvetet.

    Visst kan det väl hända att en säljare mäter fel någon gång men oftast har de system för det. Kan det kanske vara så att du inte slagit av historik eller något liknande?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej Lukas,
    Det är trist att säga men efter så många år inom online marketing så har jag insett att det finns så himla många solochvårare som är villiga att säga vad som helst bara för att tjäna pengar.
    Du bör vara medveten om att det finns riktigt bra verktyg som kan ta fram den verkliga rankningen för nyckelorden, objektivt utan någon inbladning av tredje part. Market Samurai är ett av dessa men du kan hitta fler genom en sökning med Google.

    Om du vill ha mer råd så får du gärna svara här eller skicka PM.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lutar nog åt att det är mer som Stefan och Magnus pratar om. Placering på ett fåtal nyckelord är så lätt att kontrollera själv så för det behövs inga program. Om man nu finns i toppen i alla fall. Går fortare att kontrollera manuellt.
    Har svårt att tänka mig att ett SEO-företag medvetet försöker att luras om det som kan kontrolleras med en enda sökning. Med tömd historik, utloggad, och personligt sök avstängt.

    Däremot kan buggar i spårningsprogrammen ställa till med felaktiga resultat och alla program kan inte hantera med eller utan www korrekt. Utan utelämnar resultat beroende på om det är inställt med eller utan www vid grundsökningen.
    Och det är inte helt ovanligt att en webbplats kan ligga med placeringar på olika nyckelord med både med www och utan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skiljer mod-rewrite sig mellan htaccess och vhost?
    Av gomer i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 12:54
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 20:18
  3. Seo-Företag J rycker upp sig
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 13:41
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:52
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23