Resultat 1 till 4 av 4

Google ändrar min Title tag?

  1. #1
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej,

    Har någon av er råkat ut för detta? Google ändrar alltså min title tag beroende på vilken sökning som görs.

    Exempel:
    Söker jag på <Brand> så får jag min första sida som resultat, med korrekt titel.
    Söker jag på <Domännamn> så får jag min första sida som resultat, med en kort och skum titel som Google valt.
    Söker jag på <Produkt, Land> så får jag min första sida som resultat, med samma korta och skumma titel.

    Har aldrig sett detta förut, och jag är även nyfiken på om detta påverkar min ranking negativt då den Titeln de har valt suger ur SEO synpunkt.

    Det är INTE en keyword stuffad titel och har bra click through rate. Men den nya är ohygglig.....


  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    För ett år sedan la jag märke till att Google ibland väljer en annan titel än title-attributet. Har ställt fråga om detta någon gång men inte fått någon förklaring. Det är inte vanligt men dyker upp ibland.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns en video med Matt Cutts om det här på Searchenginewatch från februari i år.
    Han tar upp description som Google visar olika ibland men den delen är nog känd av de flesta redan.
    För title säger han att de eftersträvar relevans.
    Om webbplatser har samma title för alla sidor eller om de saknar title eller om den är lång kan de ändra den på ett sätt som skall ge mer relevans mot en sökning.

    Bloggposten där hänvisar där hänvisar vidare till diskussioner om detta på Webmaster World.
    Uppenbarligen är det sökningen som avgör vilken title som visas i de fall den ändras.
    Verkar som det började i september förra året.

    Notera att om webbplatsen finns med i DMOZ så kan Google använda sig av det som står där. Men det är en annan diskussion.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack för svaren båda.

    Jo, jag har undersökt lite och det jag är mest irriterad över är att den nuvarande titeln är inte för lång, och den är unikt skriven för alla olika sidor, så de svaren jag hittat på nätet har inte varit relevanta för mig.

    De tar alltså min 60 bokstävers titel och ändrar den till en som är "Brand+Land" vilket är mindre än 10 bokstäver.
    Titeln som vi gjort är baserad på olika tester för att ha en bra CTR, och den är verkligen inte fylld med Keywords utan den är mer beskrivande och hjälpsam. Och nu dalar förstås CTR:en och sales för de sökorden som får "fel" titel, och jag kan inte förstå varför.

    Sidan finns inte med i DMOZ.

    Denna informationen bjuder Google på. "Make sure that each page on your site has a useful and descriptive page title (contained within the title tags. If a title tag is missing, or if the same title tag is used for many different pages, Google may use other text we find on the page. The HTML suggestions page in Webmaster Tools lists pages where Google has detected missing or problematic title tags."

    Och Webmaster Tools säger "We didn't detect any content issues with your site. As we crawl your site, we check it to detect any potential issues with content on your pages, including duplicate, missing, or problematic title tags or meta descriptions."

    Blä på dig dumma Google! Ge tillbaks mina sales

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google ändrar inte rubrik o beskrivning
    Av packard i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 08:45
  2. Del av URL i title-tag eller ej
    Av Fredrik-S i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 10:57
  3. Fråga om title tag
    Av Gurkburken i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 07:36
  4. Hur ska jag göra i min TITLE?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 10:31
  5. Min topsitelista som noframe tag
    Av johan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 22:06