Hej!
Jag har ett nystartat företag som heter "film för internet" (gissa vad vi gör?). Jag är en video-kille i grund och botten som kan filma och klippa och har betydligt mindre koll på hur internet och google fungerer. Men nu måste jag lära mig.

Jag har snappat upp att ju fler media-plattformar (fb, twitter, liked-in, youtube etc) som är knytna till en hemsida, ju högre upp kommer dom i googlesökningar. T.ex så ploppar det ofta upp videoklipp ganska högt upp, ungefär som att dom är prioriterade, även om kvalitén och innehållet i videon är uruselt.

Min fråga är om någon vet HUR mycket ökar chansen att man kommer högre upp i google ifall man har ett youtubeklipp associerat med sin produkt? Finns det siffror på sånt här?

EX: Säg att jag googlar på grafikkortet: "nvidia geforce 560 ti".
Sökresultateten är då:
1, nvidia.com
2, sweclockers.com
3, olika recensioner från diverse teknink-tidningar (4st)
5, Inet.

Säg då i detta exemplet att jag hade gjort en webbtv-film för inet som hette "inet webb-tv recension av nvidia geforce 560 ti", som låg på inets hemsida, länkad från youtube. Klippet är också associerat med Inets facebooksida och twitterkanal. Skulle då inet komma högre upp i listan i sökningen?
Påverkas detta också av hur många views klippet har på youtube/FB, hur många som "gillar"?
Jag undrar mest HUR mycket detta påverkar säg jämfört med annan sökmotorsoptimering (vilket jag för övrigt inte har någon koll på alls). Är video-associeringar ett bra sätt att sökmotorsoptimera??

Finns det siffror/statistik om sånt här? Välkomnar alla länkar som kan utbilda mig..

MVH Eric