Resultat 1 till 4 av 4

API för att kolla sökords position

  1. #1
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Någon som har koll på om det finns något API för att kolla position på ett visst sökord?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Japp det finns det.
    Mig veterligen har det funnits 3 APIer. Först SOAP API som inte hade några begränsningar alls. Men det missbrukades snabbt så nya nycklar delas inte längre ut. Men har man en nyckel så kan man fortfarande använda den.

    Ersättaren till SOAP är google web Search API tror jag det heter. Där kan man bara hämta 8 sökresultat åt gången. Jag har använt detta API till några av mina projekt men jag tyckte det var en del skillnader mellan webbresultaten och detta API så jag var inte så nöjd med det.

    Nu är Google web Search API föråldrat och ersatts med Google Custom Search API. Jag har inte sett något om detta API först nu. Här är en länk som beskriver hur det används och några exempel:
    http://code.google.com/apis/customsearch/
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    durkens avatar
    durken durken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    34
    Är det verkligen det som OP menar? Som jag förstår det handlar custom search om att du kan använda en google widget för att söka igenom din egen sida och returnera resultatet. Ett alternativ till att skriva en egen sökfunktion för din site. Inte att göra en sökning på _hela_ google för att kolla sin position. Eller är jag ute och cyklar?

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Japp det finns det.
    Mig veterligen har det funnits 3 APIer. Först SOAP API som inte hade några begränsningar alls. Men det missbrukades snabbt så nya nycklar delas inte längre ut. Men har man en nyckel så kan man fortfarande använda den.

    Ersättaren till SOAP är google web Search API tror jag det heter. Där kan man bara hämta 8 sökresultat åt gången. Jag har använt detta API till några av mina projekt men jag tyckte det var en del skillnader mellan webbresultaten och detta API så jag var inte så nöjd med det.

    Nu är Google web Search API föråldrat och ersatts med Google Custom Search API. Jag har inte sett något om detta API först nu. Här är en länk som beskriver hur det används och några exempel:
    http://code.google.com/apis/customsearch/

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Det fungerar över hela Google men man kan bara göra 64 förfrågningar per områng.

    Jag testade det här om dagen genom programet "Rank tracker" problemet va att jag kunde bara söka igenom ett fåtal ord åt gången. Skulle tex ett ord ligga på 91 plats så kommer den sökningen kräva 10 st förfrågningar o.s.v

    Iofs bara att klicka igen men sen va det några ord som inte hittades, Har inte provat så mycket sedan dessa. Bing och Yahoo har också API's men där är det en klump-summa per dag på 1k - 10k

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bookmarklet för att kolla inlänkar
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 16:27
  2. Kolla (Position, Sida, Pagerank, Inlänkar)
    Av Malte i forum SEO-verktyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 12:21
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 12:07
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 12:23
  5. Verktyg för att kolla...
    Av Patrik Berggren i forum Sökordsanalys
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 21:18