Resultat 1 till 4 av 4

Facebook gillaknapp: Byt från iframe till XFBML!

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är många som använder gillaknapp från Facebook på sina artiklar, hemsidor osv. Jag har bland annat implementerat det på hemsidorna på N.nu. Jag snackar här alltså de som pekar mot URLer och inte till pages på facebook.

    Men det verkar som att de flesta använder iframe varianten och det gjorde även jag tidigare. Den är nästan totalt värdelös!

    Den är nästan värdelös eftersom om någon klickar på gilla så syns det knappt på Facebook. Däremot om du har XFBML-varianten så har den som klickat möjlighet att skriva något och då blir det precis som en tidigare share = stor spridning på facebook eftersom det kommer upp på deras vänners nyhetsflöde.

    Den enda nackdelen som jag kan se det är att det är lite svårare att placera knappen rätt. Det är faktiskt inte heller nödvändigt att registrera en app eller ens att lägga en massa js i head utan så länge du är inloggad på Facebook så är koden komplett och innehåller redan ett Appid nummer på koden du får på knappen "Get code".
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    En annan nackdel är väl att Facebook har pratat om att avveckla FBML

  3. #3
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Facebook kommer inte av-veckla det utan dem utvecklar det inte nå mer säger dem fast jag tycker det snarare känns som det går åt andra hållet.

    @Jim Kör man OpenGraph så blir det med bild, Titel och text. inviduellt för varje sida, oavsätt om du kör xFBML eller Iframe. Du kan få dessa funktioner att fungera mot din fanpage också genom att ansluta en app mot den.

    Tycker OG är helt fantastiskt och kör det på alla sidor jag arbetar med, Förutom like / recommend & send så har jag sedan en tid börjat byta ut alla kommentarer mot mot xFBML varianten då man kan välja att kommentera genom att logga in med allt från hotmail till FB och även anonymt om man vill, Sedan hämtar jag comment datan med php och kör den bakom allt för att få ut eventuellt värde från det.

    Dock tycker jag de grymmaste som jag skrev om förut i en tråd är att man kan få en admin backend för varje enskilld sida och på så sätt skicka ut mkt målsäkra uppdateringar m.m

    För alla som använder wordpress så finns det ett super plugin som heter "AWD all in one" som besparar mycket huvudvärk vid första kontakterna med facebook OG!

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jättebra tips Tiias. Jag håller faktiskt på att jobba med og:image för N.nu hemsidorna och kommer att lägga in en miniatyrbild för själva hemsidan där. Resten behövs inte, det som FB skrapar från sajten funkar utmärkt.

    Sedan korrigerar jag även lite mitt första inlägg, det går med iframe men inte den typ jag använder:

    If you are using the Iframe version of the button, users will have the option to comments if you are using the 'standard' layout with a width of at least 400 pixels. If users do add a comment, the story published back to Facebook is given more prominence.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 21:59
  2. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17
  3. Ändring av Facebook API från 3:e juni
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 00:56
  4. Koppla Facebook Insights till din domän
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 18:52
  5. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21