Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 57

Egen svensk tävling?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Är det några nya tävlingar på G inom kort? Carcasherdotcom är ju inte rolig att joina nu.
    Kanske vi skulle starta en egen? Jag behöver inte vara med och ni kanske kan bestämma reglerna. Bara en tanke ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Kanske vi skulle starta en egen? Jag behöver inte vara med och ni kanske kan bestämma reglerna. Bara en tanke ...
    En på svenska vore kul. Som en nationell tävling.
    Då behöver den ju inte konkurrera med alla engelska.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det vore faktiskt jätteskoj! Jag är lugnt på!

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Skulle vara kul med sponsorer till en svensk seo tävling.....
    Blir ju lätt bara ett fåtal som deltar om det inte är några prispengar med i bilden....
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sant, sant. Men det borde väl inte vara så svårt att fixa?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Sant, sant. Men det borde väl inte vara så svårt att fixa?
    Om detta forum och jag står bakom tävlingen kan jag lätt sponsra med X tusen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Om detta forum och jag står bakom tävlingen kan jag lätt sponsra med X tusen.
    Isåfall kolla om du skulle kunna få med någon annan som sponsor också för att höja prispotten isåfall skulle det nog kunna bli riktigt intressant.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag måste prata med min företagspartner om detta innan jag bestämmer. Men det skulle helt klart vara kul. Jag kan till exempel stå bakom med en prispott och så kan det även finnas sponsorer.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vi kan diskutera reglerna så länge. Några speciella regler för denna tävling? Vad tycker ni? Ny domän eller inte? Black hat tillåtet? (tycker inte)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Helsvensk, förstås. Endast svenska deltagare och endast svenska sidor. Därmed gäller tävlingen även Google.se. Är det jag kommer på så här direkt.

    Hur länge ska tävlingen pågå? Tre månader? Sex månader? Ett år?

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har inte så mycket tid över så att jag kan fokusera på någon tävling. Men jag tycker att det låter som ett bra initiativ att ha en SEO tävling på Svenska.

    Då det gäller Black Hat eller inte, så är det väldigt viktigt att först definiera vilka optimeringsmetoder som är tillåtna och vilka som inte är det. I och med att det råder delade meningar om vad som är black hat och vad som inte är det.

    Ett förslag är att se till att det sökord som man tävlar om innehåller å ä eller ö. Det är ju trots allt på Svenska

    Känns om om reglerna bör syfta till att skapa så lika förutsättningar som möjligt för alla.

    Kanske man inte ska tillåta domäner med sökordet i.

    Tidsaspekten är även den intressant. Med tanke på sandlådor mm, så känns det som om minst 6 månader vore bra.

    Några snabba reklektioner från mig

  12. #12
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag är absolut på! Svenska sidor == sidor på svenska?

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med Bernt där, å ä eller ö skall vara med. Sex månader låter också vettigt och en sida på svenska.
    Teknikerna måste ju som du säger Bernt diskuteras. Exempelvis max antal tecken i titel osv.

  14. #14
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Jag tycker nog att sidan skall ligga på en ny domän där sökordet inte är med i domänen. (En domän-nappar tävling kan man ju ha en annan gång och kanske i ett annat forum...) En ny domän så att den som har en webbplats med hög PR inte har så stor fördel från början, eller är jag ute och svävar?

    En poäng med tävlingen bör vara att se hur SEO anpassas till svenska förutsättningar. Därför håller jag med om att det är bra om sökbegreppet innehåller å,ä eller ö samt att placering i SERP:en på Google.se är det som räknas.
    Senast redigerat av Thomas Sjöberg den 2006-09-08 klockan 13:32.

  15. #15
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Sjöberg
    Jag tycker nog att sidan skall ligga på en ny domän där sökordet inte är med i domänen.
    Det tycker inte jag vore någon vidare bra ide.... folk ska kunna få vara med och delta utan att slösa pengar på en ny domän

    Men å,ä eller ö i söktermen bör nog finnas... blir ju riktigt svenskt då.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Då det gäller Black Hat eller inte, så är det väldigt viktigt att först definiera vilka optimeringsmetoder som är tillåtna och vilka som inte är det. I och med att det råder delade meningar om vad som är black hat och vad som inte är det.
    Ja precis, med onpage är detta rätt lätt att bestämma men med länkar blir det svårare eftersom en konkurrent skulle kunna skaffa BH inlänkar till en annnan, vi får se ...

    Ett förslag är att se till att det sökord som man tävlar om innehåller å ä eller ö. Det är ju trots allt på Svenska
    Bra idé.
    Känns om om reglerna bör syfta till att skapa så lika förutsättningar som möjligt för alla.

    Kanske man inte ska tillåta domäner med sökordet i.

    Tidsaspekten är även den intressant. Med tanke på sandlådor mm, så känns det som om minst 6 månader vore bra.
    Vettiga förslag. Om det ska vara lika för alla så ska man regga en ny domän. Kanske man ska ha med flera sökord? Det hade nog varit intressant. Kanske 5 sökord men man får bara ha med 1 domän med i tävlingen. Då kanske man börjar använda undersidor med och det kan bli mycket intressant.

    Jag är absolut på! Svenska sidor == sidor på svenska?
    Japp. Tror även man ska vara tvungen att regga en ny domän för denna tävlingen - så blir det lika för alla.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Instämmer med Bernt där, å ä eller ö skall vara med. Sex månader låter också vettigt och en sida på svenska.
    Teknikerna måste ju som du säger Bernt diskuteras. Exempelvis max antal tecken i titel osv.
    Precis.

    Jag tycker nog att sidan skall ligga på en ny domän där sökordet inte är med i domänen. (En domän-nappar tävling kan man ju ha en annan gång och kanske i ett annat forum...) En ny domän så att den som har en webbplats med hög PR inte har så stor fördel från början, eller är jag ute och svävar?

    En poäng med tävlingen bör vara att se hur SEO anpassas till svenska förutsättningar. Därför håller jag med om att det är bra om sökbegreppet innehåller å,ä eller ö samt att placering i SERP:en på Google.se är det som räknas.
    Jag håller med.

    folk ska kunna få vara med och delta utan att slösa pengar på en ny domän
    Tror inte detta blir något problem. Kanske tävlingsledaren (jag) reggar en bunte domäner som alla är nästan likadana med ett nummer och som alla får. På så sätt är inte sökordet med i domänen och domänen är lika för alla. Klart med .se domäner och många tävlinglande kan detta bli lite dyrt, kanske ta .com domäner då. Får se vad andra säger.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett litet tillägg där ang ny domän. Om vi bestämmer oss för den varianten, bör det vara ett helt nytt namn som inte har använts förut (av någon annan) och sedan avregistrerats.
    Finns, har jag upptäckt vissa fördelar att köpa domännamn som har varit avregisterade, om de har varit i bruk tillräckligt länge innan.

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Rätt, ännu ett skäl för att man ska få sin domän än tilldelad.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok, följande är bestämt än så länge:
    • Jag kommer hålla i tävlingen.
    • Jag lägger 10 tusen i prispengar.
    • Tävlingen startar den första oktober och kommer kungöras på seo-forum.se.
    • Å, ä eller ö kommer vara del av sökordet/sökorden.
    • Tävlingssidorna måste vara på svenska och tävlingen avgörs på Google.se
    • Det kan finnas sponsorer.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-09-08 klockan 14:37.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Det tycker inte jag vore någon vidare bra ide.... folk ska kunna få vara med och delta utan att slösa pengar på en ny domän
    50-150kr för en domän är väl en rätt bra och låg "anmälningskostnad" för denna fina tävling

    Bra initiativ och du förtjänar all PR (i dubbel bemärkelse) du kommer att få av den här tävlingen Jim

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jäkligt najs! Vore ju skitkul, dessutom är det en värdig summa du lägger Jim. Fixar vi nån sponsor vore det ännu roligare.

    Dessutom kan man ju hoppas på lite publicitet från andra håll också...

  23. #23
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag kommer låta denna tråd vila lite och samla feedback från andra medlemmar ett tag innan jag bestämmer något mer.

    Jag tänkte det med domän, man kunde ha typ: ord158.se där nummret är det userID man har här på forumet. Om man håller över URLerna efter att ha klickat på användarnamnet kan man till exempel se att agaton har nummer 147. Hans officiella tävlingssida skulle således vara ord147.se. Har man ett lågt nummer blir det till exempel ord004.se. Man kan då själv regga dessa, alla har samma och jag kan lätt se vem som ska få pengarna och skicka PM till vinnaren (så att ingen utger sig från att vara en annan). Det blir även lätt då att se vilka som är tävlingssidor i SERPsen och vilka som är andra. Man kan även ha .com eftersom det är lite billigare men tycker att det borde vara .se eftersom det är en svensk tävling.

    Vad säger ni om detta förslag? Själva "ord" i ord144.se kungörs den första oktober så att ingen tjuvstartar med länkar etc.

    EDIT: Shit, lite problem med detta. Fulingar kan ju regga en annans tävlingsdomän innan denne hinner göra det. Ska man ta den risken?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-09-08 klockan 16:17.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  24. #24
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Så "mobilsignaler" var ingen tävling för medlemmarna? Många som deltog iaf.

    Men det vore helt klart trevligt, inte för att jag skulle kunna vinna men deltaga är alltid roligt!

    Angående reglerna, vem får då ord.se, .com, .eu osv?
    Senast redigerat av Per Renemark den 2006-09-08 klockan 16:43.

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    EDIT: Shit, lite problem med detta. Fulingar kan ju regga en annans tävlingsdomän innan denne hinner göra det. Ska man ta den risken?
    Kan du inte skicka ut masspm (mail) till bara de som anmält sig till tävlingen när du bestämt vilket ord det skall vara?
    Då får de som vill vara med regga domänen själv inom låt säga 3-4 dagar därefter meddelar du vilket namnet är för alla. Inom den kretsen tror jag ingen knycker en annans domän.

  26. #26
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Angående reglerna, vem får då ord.se, .com, .eu osv?
    Ord i domänet är ett annat ord, inte sökordet. Om du ser min post ovan så är det mitt förslag hur man kunde göra angående domänerna.

    Urban, det är ett bra förslag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  27. #27
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Jag tycker att det skulle vara bättre om man själv får välja ett passande domännamn så länge det inte innehåller sökordet. Då skulle man kunna använda domänen till något annat efter att tävlingen är slut, annars lägger man ju ner en massa tid på att bygga länkar till en domän som man inte har någon användning för efteråt.

  28. #28
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det ska bli intressant att följa tävlingen.

  29. #29
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tror att tävlingen ska vara så enkel att deltaga i som möjligt. Om det blir krav på domännamn då faller många deltagare bort...

  30. #30
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Tror att tävlingen ska vara så enkel att deltaga i som möjligt. Om det blir krav på domännamn då faller många deltagare bort...
    Jag håller verkligen med dig på detta!
    Om det blir för mycket regler och mycket snack om tekniskt mumbo jumbo så kommer det hålla dom som inte är så insatta i SEO borta från tävlingen.

    Enkelt = bra
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Egen katalog med admin för länkägare?
    Av Marcin i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 20:50
  2. Svensk SEO wiki
    Av David Nilsson i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 12:40
  3. Astromusicologie 101 - en tävling för studenter
    Av Anton Johansson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:49
  4. Måste jag bygga en egen spindel?
    Av Nikke Lindqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:38
  5. Tävling - vinn 25 dollar
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 06:35