Resultat 1 till 9 av 9

Namn.se eller Na.mn

  1. #1
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag funderar på att använda ett namn för en ny tjänst där de två sista bokstäverna råkar vara samma som ett annat lands toppdomän. Förutom en typisk .se domän med namnet (som jag såklart registrerat) har jag alltså möjlighet att istället använda http://na.mn

    Själv tycker jag att det blir snyggare, kortare och lite mer spännande på det sättet men är osäker på hur andra resonerar.

    Vad skulle ni föredra? http://namn.se eller alltså http://na.mn? Varumärket är inget självklart nyckelord i sig så jag tror inte att jag kommer att vinna eller förlora så mycket i rankning på själva namnet.

    Där jag kan förlora som jag ser det är om sökmotorerna exempelvis värderar en .se domän högre för den Svenska marknaden eller rent psykologiskt om besökarna tycker att min na.mn ser fishy ut. Några andra tankar om vad jag kan missa eller förlora på att göra såhär, framförallt med hänsyn till sökmotorerna såklart?

    Det handlar om en IT-tjänst för användare som bör ha ganska stora Internetvana. Hela namnet är 6 tecken långt.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det största problemet som jag ser det är att du inte kommer att ranka lika bra (om alls?) på sökordet namn om du använder na.mn
    Som exempel nam.net för namnet, inter.net för internet osv. De ser fina ut, men det tappar ju lite av glädjen om man inte kan ranka på sitt domännamn.

    Jag hade köpt båda. Peka na.mn mot namn, och sen kan du branda den roligare domänen om du vill det.

  3. #3
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Tack för in din input!

    Hade namnet i fråga varit ett viktigt nyckelord hade jag helt och hållet haft samma åsikt som du. Nu är namnet inte något nyckelord utan framförallt ett ”namn”, snarare en förkortning och omskrivning av ett långt begrepp. Namnet som sådant bör inte få några sökningar att tala om.

    Jag får fundera vidare- förmodligen blir det en lösning som du föreslår i sista meningen.

  4. #4
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av catch Visa inlägg
    Rent spontant föredrar jag http://namn.se
    Samma. Allt annat är ologiskt och lite jobbigt.

    Datorvana människor, som är din målgrupp, är normalt sett rätt snabba i fingrarna och ska man då dela upp en ord, begrepp, för att pilla in en punkt där... Nej, inget för mig. Jag tycker det är barnsligt, fjantigt och innovativt på ett destruktivt och klumpigt sätt.

    Din hemsida är säkert kalasbra, men det gäller att lägga fokus och kreativitet på rätt ställe.
    Du får väl konsultera din egen åsikt, detta är min och den är kanske inte så viktigt för dig...!! :-)

    ***
    delicio.us är en hemsida på samma manér... som dessutom inte går att stava rätt till.

    Jag hade en gång en kompis vid namn Olivia som ville byta sista a:et till @ i adressen [email protected] . Lågt och fånigt... (Detta var iofs 1993, men det var dåligt då som väl idag.)

  6. #6
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    delicio.us är en hemsida på samma manér... som dessutom inte går att stava rätt till.
    del.icio.us aka delicio.us valde dessutom att gå över till delicious.com - värt att tänka på.

  7. #7
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    En ren gissning, men det KAN ha med hisspresentationen att göra.
    Det finns tre typer av presentationer. Hisspresentationen, avklaras under en hissfärd, alltså 20-45 sekunder. Middags- / mingelpresentationen, avklaras under en tid av 2-5 minuter. Samt den traditionella företagspresentationen på kanske 20 minuter.

    Ska man presentera "delicious dot com" så är det inga problem i de två första fallen medan en kreativ lek med punkter gör att hela presentationen går åt att förklara hur namnet stavas och inte att presentera företaget.

    Då kommer man i stället in på en "diskussion om punkter" i stället för att beskriva företaget.
    "No... You put the dot between the L and the I in the beginning and the O and the U in the end".

    Att beskriva med ord en pratande konversation är nästan omöjligt. I stället får jag hänvisa till inre bilder samt den (eventuella) tidspress en hissresa skulle innebära!! :-)

    ***
    Hur gick det? Har du kommit till avslut?

  8. #8
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Jag är också intresserad av att veta vad du valde

  9. #9
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag lutar åt att använda namn.se. Precis som flera redan påpekat finns det flera saker som talar för det alternativet.

    Jag tycker nog fortfarande att na.mn är lite intressantare på så sätt att domännamnet blir det samma som namnet på tjänsten. Att slippa hänga på ”.se”, som mer eller mindre blir en oönskad del av namnet på tjänsten. Men- som påpekat blir det nästintill omöjligt att uttala och riskerna och problemen med att använda det alternativet känns större än vinsten.

    Tack för er input och era tankar i frågan!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. www.namn.se vs namn.se
    Av Yesbox i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 17:11
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 09:10
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 18:11
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:24
  5. Nystade keywords i domän-namn. Bra eller ej?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 23:54