Resultat 1 till 4 av 4

Dålig kvalitet (Quality Score) på annonser i AdWords

  1. #1
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej jag har skapat en annons via google adword till en av mina sidor. Sidans url innehåller sökord, sidorna är optimerade till max när det kommer till själva koden och content. Får max poäng på väldigt många test, det enda problemet är pagerank och länkar.

    När jag skapar en annons som är baserad på riktigt relevanta keywords får jag ändå låg kvalitet! Jag förstår inte varför, vad krävs egentligen?

    Min andra fråga är hur adwords värderar min sida, jag länkar till första sidan som egentligen bara består av en artikel, men det finns länkar som leder till mer innehåll. Min fråga är värderar adwords min annons endast efter sidan annonsen pekar till? Eller går den igenom hela min sida?

    // Regards

  2. #2
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    svårt att svara på utan att veta vilken sida det gäller men är det bara du som får "dåliga" annonser när du besöker din egna sida eller gäller det alla? Testa från någon annan dator tex. Jag har märkt ganska stora skillnader mellan annonserna från tex vilken dator man surfar in på sidan från eller vilka sidor man har besökt innan.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Quality Score för sökord baseras till största del på vilken Click Through Rate de har, och i andra hand på annonsens utformning, målsidans relevans och liknande.
    Har du under 1,5 % CTR så är det nästan garanterat det som är problemet.
    Det löser du med call to actions i annonsen, sökord i rubriken och annonstexten och genom att höja budget och bud för att få din annons att visas på en högre position.

    Har du väldigt få visningar kan även det vara en anledning till låg Quality Score, eftersom Google då får göra en uppskattning av hur de tror att dina annonser kommer att prestera. Även det löser man oftast med högre budget och bud, men även genom att bredda matchningen på sökorden.

    Det kan också vara värt att i början testa med flera annonser för att se vad som funkar bäst. I så fall skulle jag rekommendera att sätta dem på att rotera jämnt i ett par veckor eller tills du har ordentligt med data, istället för standarden att optimera för klick.

    Vad gäller landningssidan och -sajten skulle jag säga att de maskinellt bara tittar på just landningssidan, inte hela sajten. Men de gör manuella kontroller också, och då skulle jag gissa att de även tittar på saker som hur lättnavigerad och användarvänlig sajten är. Däremot kommer inte innehåll på undersidor öka din Quality Score. Har du sidor på sajten med bättre innehåll för ett visst sökord är det dit du ska peka annonsen.

  4. #4
    andys avatar
    andy andy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    5
    Jag tycker du ska satsa på att split-testa dina Adwords annonser. Det är inte alla keywords som signalerar köp. Aaron är inne lite på samma spår. Jag skulle dock vilja tipsa om att sortera bort typiska keywords som kostar mycket och istället fundera på en större uppsättning keywords med lågt CPC och se om du kan hitta några guldklimpar dina konkurrenter missat.

    Min erfarenhet och med de tester jag gjort så kan jag säga att det inte är ovanligt att hitta keywords med lågt CPC som faktiskt genererar conversion. Splittestar du dessutom med olika landing pages i ett senare scenario kan du få ännu bättre respons på dina kampanjer.

    Dina undersidor spelar ingen roll, adwords analyserar endast din landing page. Så experimentera med den för att se skillnader i resultat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Landningssidor och Quality Score i AdWords
    Av Jim Westergren i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 17:21
  2. Dålig ranking på vissa sökord - vad göra?
    Av Mikeymike i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 23:21
  3. Live Search Domain score och Page score
    Av David Olofsson i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 11:58
  4. Adwords Annonser
    Av phalbig i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:13
  5. Nofollow på annonser?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 23:15