Resultat 1 till 7 av 7

Wordpress fråga, to index or not to index ?

  1. #1
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tjena

    Jag håller på att bygga om en WP-theme. Jag har skapat en sidmall dvs page template som utöver en del funktionalitet även visar upp poster ur utvald kategori.

    Frågan nu är själva kategorisidorna "category.php" .

    Borde jag sätta noindex på dessa?

    Page-sidorna är ju de jag optimerar och vill undvika intern konkurrens bland mina sidor bla för att de har ofta identiska titlar / snarlika url:er osv.

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Tjena

    Jag håller på att bygga om en WP-theme. Jag har skapat en sidmall dvs page template som utöver en del funktionalitet även visar upp poster ur utvald kategori.

    Frågan nu är själva kategorisidorna "category.php" .

    Borde jag sätta noindex på dessa?

    Page-sidorna är ju de jag optimerar och vill undvika intern konkurrens bland mina sidor bla för att de har ofta identiska titlar / snarlika url:er osv.
    Rent generellt kan man säga att man skall inte köra index på både tag och kategori utan välja ut en av dessa, Båda kan användas för en bättre besöks upplevelse men no index på en av dem.

    Ett annat problem som ofta uppstår är att du kommer få massa dubbla titlar. Detta brukar jag lösa genom att lägga till tex datum på de poster som skrivs, Dvs "Titel + Datum" och i cat / tag så kör jag bara "Titel" eller alternativt "Titel - cat/tag"

    Tanka ner pluginet "Seo all in one" av joost, I detta kan du enkelt ställa in no index enligt ovan samt lägga till datum m.m automatiskt.

  3. #3
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Du kan ju även välja att bara visa utdrag (the_excerpt) från posterna på tag/kategori sidorna. Och ha "canonical" tagen på sidorna som visar hela posten så borde inte tag/kategori sidorna stjäla ranking.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  4. #4
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Det har jag redan dvs the_excerpt. Min tanke är att jag börjar använda Pages som landningssidor som visar poster ur vald kategori.

    Men ni säger att det är safe att köra på noindex på category.php ?eller ja, kan ju använda seo pluginet. Jag vill ju fortfarande att sökmotorerna följer länkarna till posterna från dessa sidor.

  5. #5
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Jag har gjort så att på vissa av mina tagg sidor har jag några rader unik text längst upp på sidan (tar från tagg description) sen listar jag poster med den taggen under men bara the_exceerpt på innehållet. Det funkar rätt bra och taggsidan blir oftast en landningssida för det sökordet/taggen. Jag låter google indexera mina tagg/kategorisidor och "canonical" taggen visar google vart de riktiga posterna är.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  6. #6
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    AA jag förstår hur du menar. Jag tänkte också köra på det från början. Men sen dök det upp tillfällen där jag vill ha speciell funktionalitet tex skjuta in short codes av olika slag och fick genast problem med att koppla på plugins mot category sidor tex. Eftersom Page har från grunden stöd för detta så har jag valt denna approach.

    Jag kör nog noindex på category sidorna.

    Detta innebär väl att category sidan inte indexeras men sökmotorerna följer länkarna till de enskilda posterna?

  7. #7
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Du kan ju skriva egna "excerp" som bara visas på kategori/tagg sidan. Du måste kryssa i att du vill visa den boxen i adminets post skärm om jag inte mins fel. jo jag har också haft samma problem som dig med short-codes.

    noindex ska funka så att länkarna följs men sidan inte blir indexerad.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Index
    Av axxies i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 00:55
  2. index.htm vs index.html
    Av Bobcat i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 12:18
  3. index.html -> index.php = redirect?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 08:20
  4. Störst index/beökare
    Av Lundmark i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 20:26
  5. Utelämna index.html
    Av kassako i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 19:58