Resultat 1 till 4 av 4

Det här med SSL för Facebooksidor

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Det är ju förvarnat om att man behöver ha sitt egenhostade material på Facebooksidor på en secure server. 1 oktober har nämnts som datum när det börjar gälla.

    Då har jag några frågor

    1. Måste varje FB-sidägare skaffa ett helt eget certifikat och hur gör man det?

    2. Kan man bara tala med webhotellet och genom dom enkelt skaffa SSL och dom löser det tekniska och kunden i princip bara beställer o betalar

    3. Om man har betalvarianter av appar för att göra tabbar på sin Facebooksida och dessa företag säger sig ha SSL, vad händer då med saker som jag bäddar in? Låt säga att jag bäddar in tidnings mobilsida för att visa nyheter. Denna mobilsida är inte https i dagsläget. Är det risk för att detta inbäddade material inte syns efter Facebooks brytdatum trots att jag använder en app som säger sig leverera SSL?

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    1-2: Ja, Lösningarna är många och hur man löser det skiljer sig lite fall från fall, Det första man bör göra är att kolla med sitt webbhotell om de har någon lösning. Tar vi tex Loopia så har dom ett SLL Cert man enkelt kan få på sin sida genom att bara lägga en förlängning som är ".loopiasecure.com" och byter ut din .se .com mot -se -com, Alltså ett "-" istället för en "." (punkt )

    Tex: Normala adressen
    Kod:
    www.webbsida.se
    Med SSL
    Kod:
    www.webbsida-se.loopiasecure.com
    Har man tex Hostgator får man gå in på cpanel - webbhostmanger o.s.v , Absolut lättast är att fråga webbhotellet. Skulle dem inte kunna erbjuda detta så finns det externa lösningar som att tex använda någon CDN (Content dilivery network ) , rekomendera MaxCDN varmt om någon går i CDN tankar, Cloudflare har också +ipv6

    3: Går inte att svara på men det är inte omöjligt om dom lägger sig som ett lager i mellan, Dubbel Iframe typ, Men framhäver dem att de har SSL så bör det fungera tycker man.

  3. #3
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Tack Tiias, visste väl att det fanns nån här som kan sånt här !
    Kul att du tog upp just Hostgator som jag använder privat.
    Senast redigerat av Susann Stjernborg den 2011-09-29 klockan 10:01. Anledning: komplettering

  4. #4
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Hittade just en bra artikel som förklarar det här ganska ingående.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Facebooksidor
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 21:55
  2. Ny här och kul med bra forum för SEO
    Av elins i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 12:09
  3. Är det här tillåtet???
    Av parisian i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 13:11
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  5. Vad är det här för sorts sidor?
    Av hans99 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 13:21