Resultat 1 till 6 av 6

John Scotts teori om sandlådan

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    John Scott är en vänlig kille som är startaren av V7N tävlingen, driver eget forum, säljer länkar, ny blogg och "slåss" mot SEO veteraner.

    Hans teori om sandlådan är intressant. Han menar att det bara har att göra med inlänkar och att när man skaffar inlänkar aktiverar man filtret. Och vidare att det är åldern på inlänkarna som avgör.

    Vad anser ni om detta?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag håller med om att det definitivt måste vara inlänkarna som sätter igång sandbox-effekten, men i princip är det ju samma sak som att inte ha några inlänkar alls...

    Skämt åsido. Den mest irriterande effekten av sandlådan är ju att man slutar ranka just på de termer som man allra hetast eftersträvar. Och det i sig är ju ett tecken på att man har ägnat sig åt en viss överanvändning av dessa nyckelord i inlänkandet.

    Jag har inte läst hans text, och kunde inte omedelbart hitta den, men alla teorier som ska förklara sandlådeeffeten måste ta hänsyn till
    1. varför det bara är nya sajter som drabbas
    2. varför effekten bara uppstår för de hetast eftersträvade nyckelorden
    3. varför effekten inte tycks kicka in vid en naturlig popularitetsökning (ni vet riktiga länkar, om det är någon som minns dem)

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Helt rätt.

    Jag har dock en lite annorlunda teori:

    jag tror att (enligt vad jag sett) varje ny domän får en boost i början i ett antal veckor. Och jag tror att under denna tid måste något hända för att visa Google att man 100% inte är spam. Om man inte klarar "testet" och tiden går ut, så sandboxas man.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Fredrik Westlunds avatar
    Fredrik Westlund Fredrik Westlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Tycker Jims teori stämmer alldeles utmärkt. Detta är något vi själva upplevt med på ett antal sidor. Dock så är jag inte främmande för andra teorier.

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jo. Någonting i stil med Jims tankar är det jag brukar hävda. De sidor som har fastnat i sandlådan för mig har utvecklats snabbt, snabbt fått sina inlänkar, och sedan har utvecklingen avstannat. Jag tror att både länkarbete och innehåll måste fortsätta utvecklas under en rätt lång tid för att inte fastna där.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Westlund
    Detta är något vi själva upplevt med på ett antal sidor.
    Upplevt i form att ha fastnat eller upplevet i form av att ha undvikit det hela?

  6. #6
    Fredrik Westlunds avatar
    Fredrik Westlund Fredrik Westlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Så nu är jag tillbaka!

    Ny sida som fått en massa inlänkar fastnar under en tid, men kommer loss snabbare ju mer vi jobbat med content. Andra sidor som fått inlänkar lite då och då under ett par månader fastnar inte och får bra placeringar i resultatlistan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Teori om sandlådan?
    Av Bernt Johansson i forum Googles sandlåda
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 19:36