Resultat 1 till 18 av 18

Blogroll länkar, mindre värde hos Google?

  1. #1
    PeterGrons avatar
    PeterGron PeterGron är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    19
    Jag språkade lite med en kille från LA i helgen som påstod att blogroll länkar har börjat tappa värde hos Google, då det är oftast dem som används i länkförsäljning samt att det är onaturligt att en sida får ibland 10 000 tals länkar från samma sida helt plötsligt..

    Finns det någon möjlighet för Google att urskilja att länken kommer ifrån en blogroll och vad tror ni om hans teori?

    (Att det sedan kanske inte är det bästa att få 10 000 länkar i ett svep är en annan fråga, men nu pratar vi blogroll generellt. Oavsett om det gäller 10 eller 10 000 länkar.)

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det har skrivts om detta i flera år. Blogroll finns ändå kvar.

    Enligt teorier, som förmodligen stämmer väl, så värderas en länk i löpande text högre än t ex blogroll. Länk som finns i början av texten är värdefullare än i slutet. Enligt gamla artiklar, som jag inte har kvar men finns på nätet, så ska Google och Yahoo bekräftat att de mäter detta. Med andra ord, Google kan sortera ut var länkarna är placerade.

    Jag tror att ensidiga länkar är mer onaturligt än blandning av länkar, från blogroll, texter, signaturer, nofollow, dofollow, osv.

  3. #3
    evomedias avatar
    evomedia evomedia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    21
    Rent spontat känns ju länk i blogroll fel...

    Har en relaterad fråga

    Om ni fick välja mellan att få en länk med valfri ankartext från:
    1. Blogroll
    2. Inlägget på ca 600 ord
    3. Både blogroll och inlägg

    Vad skulle ni välja? bloggen består av ca 20 sidor...

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det säkraste är att välja länk i ett inlägg. Jag skulle dock inte vara rädd för att välja både blogroll och inlägget. Enbart blogroll känns som det sämsta alternativet.

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det är bekräftat från Google att man kan se var länken är placerad och om jag inte har helt fel för mig så var det, enligt G, för att minska fördelen med att bland annat släppa gratisteman som resulterade i tusentals länkar. I Sverige hade vi t.ex. Andreas Viklund.

    Enligt ett test av Tim Grice så ska han ha blivit bestraffad just för att han huvudsakligen använde sig av bloggroll-länkar med samma ankartext. Själv har jag märkt liknande effekter med nystartade sajter och identiska ankartexter. Har man en mindre sajt så kan det vara värt att komma ihåg.

  6. #6
    evomedias avatar
    evomedia evomedia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    21
    Tack för länken till testet, var intressant läsning!

    Det verkar som med allt annat inom SEO så är det lite olika åsikter på vad som är bäst...

    Ska nämligen lansera ca 30 satellitsidor under 2012 och vill göra research innan.

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl Visa inlägg
    Det har skrivts om detta i flera år. Blogroll finns ändå kvar.

    Enligt teorier, som förmodligen stämmer väl, så värderas en länk i löpande text högre än t ex blogroll. Länk som finns i början av texten är värdefullare än i slutet. Enligt gamla artiklar, som jag inte har kvar men finns på nätet, så ska Google och Yahoo bekräftat att de mäter detta. Med andra ord, Google kan sortera ut var länkarna är placerade.

    Jag tror att ensidiga länkar är mer onaturligt än blandning av länkar, från blogroll, texter, signaturer, nofollow, dofollow, osv.
    Håller med 100%....10 olika länkar är bättre än 500 länkar ensida länkar och jag har alltid fått bättre resultat med länkar i mitten av texten än före eller efter.
    Det svåra är att få länken att se naturlig ut i mitten av texten, inte alla som godkänner detta.

  8. #8
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Vad är blogroll?

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    A list of other blogs that a blogger might recommend by providing links to them (usually in a sidebar list).
    Wikipedia

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag vet faktiskt inte svaret på frågan man jag resonerar likt er andra. Google vet hur sidan ser ut och var länken är placerad rent designmässigt. Den vet också således i vilket samband länken framkommer - i text eller i en länksamling.

    Det känns logiskt att en länk tillsammans med text eller en del av en text har större värde än en länk som ligger i grupp med 15-20 andra länkar. Det enda jag kan komma på som talar emot detta är att det är bra att länkar till ens sida dyker upp i sammanhang där länkar till liknande sidor finns. Detta skapar relevans mellan sidor.

    En bloggroll ligger också i kanten vilket kan ses som det sämsta stället bortsett från footern. Det borde alltså vara betydligt bättre att få en länk i mitten av innehållet som inte är del av den återkommande designen. Där blir länken en del av det faktiskta innehållet för den sidan.

    En bloggroll är också sitewide vilket förr gav betydligt bättre länkkraft än en enda länk i ett inlägg. Detta ändrades sedan men jag tror fortfarande att en sitewide-länk ger mer länkkraft än en länk på en specifik undersida. Jag är däremot tveksam till hur relevansen för länken delas upp. En sitewide-länk från Aftonbladet ger exempelvis hög länkkraft men innehållet är så splittrat att relevansen av länken blir svår att fastställa.

    För övrigt håller jag med om att återspegla ett så naturligt stadie som möjligt är bäst. Så bygger man länkar på egna satellitsidor så är det kanske inte helt fel att ibland lägga sin länk i "bloggroll" istället för att alltid nämna det i ett inlägg. På samma sätt som att det inte är dumt att ibland använda adressen som ankartext eftersom det är en väldigt vanlig ankartext i naturliga länkar.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det är en mängd faktorer som spelar in, man kan inte bara koncentrera sig på var länken är ngnstans.
    Nu gällde det likvärdiga sidor, men det är självklart en länk på sidan på en PG7 sida som funnits i X antal år med tusentals besökare dagligen gör mer nytta en hundratals länkar i texten på PG0 satellit sidor man skapat själv.

  12. #12
    evomedias avatar
    evomedia evomedia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    21
    Lite off topic fråga men ändå inte...

    Tänkte till mina 30 satellitsidor använda samma tema, dålig ide? eller kvittar det?

  13. #13
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Utan att exakt veta vad du menar med "tema" så kan jag säga att det generellt är en dålig ide.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Där glider vi i en del på satellitsidor i tråden. Frågan är vad du menar med satellitsidor evomedia. Pratar vi sidor där avsändaren är mer eller mindre anonym eller sidor där avsändaren är öppen?
    Jag berör en del av det här på min blogg.
    Om du arbetar med företagssidor så är det inga problem att använda samma tema. Satellitsidorna i ett sådant fall är öppna med en tydlig avsändare och konvertering kan göras direkt från satellitsidan.

  15. #15
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Du glömde nämna en nackdel Urban på din blogg, att Google slappar till "Link Wheels" uplägget en efter en...

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu var den schematiska bilden i mitt blogginlägg ett exempel på länkning endast vilket framgår av texten.

    För övrigt har jag inte sett att satellitsidor med öppen avsändare straffas för att de länkar mellan varandra. Med öppen avsändare avser jag sidor med en liknande design som själva huvudsidan och med företag bakom noga angivet på varje enskild sida. Dessutom med konverteringsmöjligheter även på satellitsidorna.

    Hur det fungerar med MFA-sidor där man döljer avsändaren mer eller mindre kan jag inte uttala mig om då jag uteslutande arbetar med företagswebbplatser.

    Däremot vet jag skillnaden mellan att ha en öppen avsändare och en dold avsändare och vad det gör för besök in på huvudsidan/konvertering. Och det är en högst väsentlig skillnad till fördel för de öppna sidorna.

    Började för 5/6 år sedan med satellitsidor med mer eller mindre dold avsändare för att gå över till varianten med öppen just därför att konverteringen blev markant bättre.
    Och har under den tiden inte sett att sidorna skulle straffas trots att de i en del fall ligger på samma ip dessutom.

    Edit: För att förtydliga
    Med konvertering avses att satellitsidan står för sig själv och en besökare behöver inte gå till huvudwebbplatsen för att genomföra önskad åtgärd.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-10-10 klockan 15:17.

  17. #17
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Att en person surfar runt på internet och länkar till sin egen sida kallas för spam, sen spelar det ingen roll om det görs på forumar, bloggar eller i ditt fall en link wheel med en massa sidor som länkar till varandra och till huvudsidan.

    En utav anledningarna med Pandan var att motverka alla miljoner av dessa spam hemsidor.

    Vilket låter det mest logiska att Google föredrar?

    Att jag skapar 1000 sidor och länkar till mig själv eller att av mig oberoende personer länkar till mig?

    Bara för att det funkar nu, betyder det inte att det kommer att funka när en konkurrent får upp ögonen och börjar göra det på rätt sätt.
    Google kommer att skicka den sidan med raketfart före din spam sida på rankningarna.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En webbplats som fördjupar sig i en eller fler produkter/tjänster där det klart och tydlig framgår vem som står bakom samt att det går att utföra en konvertering på den webbplatsen är inte spam.
    Det har heller ingenting med Pandan att göra.

    Anledningen till att det fungerar nu och har fungerat i ett antal år är helt enkelt det att Google inte betraktar det som spam. Då webbplatserna fyller ett värde för en besökare och svarar mot den sökningen de har gjort. Vilket överenstämmer helt med Googles intentioner.

    Däremot håller man på och bygger med dolda avsändare till MFA-sidor kan det finnas en risk för att det skall betraktas som spam.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 21:25
  2. Värde i sitewide-länkar
    Av SEOJonas i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 21:25
  3. Hjälp med länkar och andra mindre uppdrag
    Av Joel Falck i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 15:11
  4. Utökade sitelinks hos Google
    Av Joacim i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 21:59
  5. Blogroll byten
    Av Marcus Westberg i forum Länkbyten
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 16:36