Resultat 1 till 2 av 2

Byta namn och ehandelslösning på e-butik

  1. #1
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Ha en e-butik via en äldre OSCommerce lösning och är i valet och kvalet att ändra detta till Kodmyrans ehandelslösning samt byta namn till ph el t. se
    Det äldre namnet associerar med produkter som jag bara säljer i mindre skala se min profil.

    På den nya domänen finns artiklar mm som relaterar till foto-produkter som är kärnverksamheten (foto= photo).

    1. Vågar jag byta namn och ehandels-lösning några månader före Jul?
    2. Fungerar det så kallade redirect301 så att jag inte förlorar större delen av min försäljning?
    3.Det som nu finns på den domänen ska jag behålla det i en underkategori ph el t .se/blogg för att behålla de länkningar som finns.

    Om jag inte har fattat det fel så har en seoprofil som heter magnus gått igenom kodmyans egen e-butik och det borde borga för en viss kvalitet på e-butiken.

    Hur mycket är det rimligt att butiken går ner sig första halvåret?

    Har haft ågren i flera år inför byte av ehandelslösning och byte av domän vilket tyvärr gjort att detta har dragits ut på tiden.
    Börjar tro att det är bättre att ta smällen direkt.

  2. #2
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    1. Vågar jag byta namn och ehandels-lösning några månader före Jul?

    2. Fungerar det så kallade redirect301 så att jag inte förlorar större delen av min försäljning?

    301 Fungerar fint, Se bara till att varje enskilld sida riktas om till den nya adressen mot samma sida, Problemet du ställs inför vid ett eventuellt byta är en förlust av Pagerank, Detta kommer att påverka din interna länkning vilket i sin tur kommer påverka din ranking, Å andra sidan kan den nya platformen vara bättre utformad vilket gör att det är värt att byta och kommer resultera i att du inte förlorar någon placering.

    Det är otroligt svårt att svara på det hela. Mitt råd ur ett resnt seo perspektiv är att har du idag en pagerank som är relativt hög och även pagrank på undersidor bör du kanske vänta till efter jul handeln för ut rätt åtgärder kommer du tappa placeringar.

    3.Det som nu finns på den domänen ska jag behålla det i en underkategori ph el t .se/blogg för att behålla de länkningar som finns.

    När du använder 301 så styrs länkarna om till den nya webbsida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dubbla titlar och Meta-värden på e-butik?
    Av Micke i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 12:45
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 13:25
  3. Behöver byta namn på etablerade html-sidor, vad tänka på?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 08:07
  4. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16
  5. Byta namn på sidor
    Av Habil i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:49