Resultat 1 till 3 av 3

Hur reagerar Google på en svag inlänk från en site som med tiden blir starkare?

  1. #1
    AndersBs avatar
    AndersB AndersB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Jag har en fundering på hur Google reagerar på en svag inlänk från en site som med tiden blir starkare. Är det så att Google kolla hur stark siten/sidan är är varje gång en sida indexeras och då ger inlänken motsvarande styrka?

    Ett exempel.
    Om jag har en nystartad site (site B) som då inte kan ge ifrån sig några starka länkar, och där lägger jag in en länk till en annan av mina äldre siter (site A). Visst, jag får en inlänk till site A, men den gör ingen verkan.
    Tiden går och site B blir starkare och starkare. Kommer min inlänk då att bli starkare också?
    Eller är det bättre att jag väntar med att lägga in länken till site A, tills site B har blivit tillräckligt stark?

    D.v.s spelar det någon roll hur jag gör, dvs om jag lägger in länken direkt eller om jag väntar t.ex. 1 år?

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Detta är en bra fråga. Det är många som försöker vänta så länge som möjligt. Jag har själv inte läst om något experiment som visar på att det skulle ge bättre resultat. Däremot har jag följt länkbyggen där man har byggt mycket länkar till sidor som i sin tur har länkar till huvudsajten. När man har gjort på det viset så har man efter en månad fortfarande inte kunnat se några resultat.

    Det som talar för att länka direkt är att Google har ett patent på tekniken att låta en gammal länk ge större värde. I hur stor grad de vekligen låter gamla länkar ge bättre effekt är dock oklart. Utan att kunna peka på något särskilt konkret så skulle jag gissa på att det är bättre att länka direkt. Oftast är det man skulle kunna vinna på att länka in senare mindre värt än det mn förlorar på att inte länka in direkt. Man vinner oftast inget på att vänta och vara försiktig.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med David. Säg att det kommer dyka upp ett nytt starkt brand, framtidens coca-cola. En sida som är kass från början, som alla andra hemsidor, men som växer sig till en av världens starkaste domäner. Skulle de första länkarna de skickar ut (dvs de som är mest relevanta, eftersom de prioriterades att läggas ut först) vara minst värda när sidan blivit stark? Nej jag skulle nog vilja säga att länkarna växer i samband med att hemsidan växer, absolut. Det vore fullständigt ologiskt om de inte gjorde det.

    Däremot så kan man spekulera i om gamla eller nya länkar ger mest kraft. Nyhetens behag vs Gammal stabil länk. Konstant flöde, eller gammalt länkarbete.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Site på en domän, Webshop på en annan. Tappar trafik?
    Av bjornhall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 16:38
  2. Hur vet man att en inlänk ger bra värde?
    Av Torreman i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:54
  3. Skriv en krönika och få en inlänk
    Av KramaMig i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:03
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35
  5. Sitewide på en liten del av en site
    Av mcelwee i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 11:32