Resultat 1 till 6 av 6

Vad kännetecknar en modern hemsida/sajt?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Detta är en undersökning och ställs på diverse forum på internet. Syftet är att samla information för att förbättra N.nu.

    Jag börjar med det som jag redan har kommit fram till:

    • Modern design används.
    • För HTML används HTML5 eller XHTML.
    • System för att blogga finns på hemsidan med inbyggd RSS
    • Istället för gästbok så används moderna kommentarsystem som Facebook comments eller DISQUS.
    • Snygg header bild med eventuellt en slider
    • För funktioner med javascript så används ett modernt bibliotek som jQuery
    • För bilder finns lightbox funktion för att enkelt förstora upp bilder på ett snyggt sätt
    • System finns för att enkelt logga in och enkelt ändra och bygga hemsidan utan kunskap om HTML.
    • On-page optimering för SEO redan inbyggt med till exempel snygga URLer, rubriker, navigering, XML-sitemap, ingen dup content osv.
    • Användning av CSS3, till exempel skuggor på ett bra sätt.
    • Istället för en synlig räknare på hemsidan så används osynlig avancerad statistik som till exempel Google Analytics eller liknande
    • System finns för att samla upp prenumeranter och skicka ut nyhetsbrev
    • Sajten är byggd på ett sätt så att den laddas snabbt
    • Flash används inte för innehåll och helst inte alls
    • Sajten går bra att surfa på med mobila enheter (responsive CSS)
    • Sajten använder sig av sociala medier för att interagera med läsaren, till exempel gilla knapp för Facebook.


    Vad mer finns det?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    salomons avatar
    salomon salomon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm / Barcelona
    Inlägg
    1
    Handikappanpassning! Viss anpassning eller möjlighet till anpassning i funktion och design för t ex äldre, färgblinda och synskadade.

    Minsta möjliga funktion bör vara möjlighet att ändra textstorlek (väldigt få verkar veta att det är busenkelt med inställningar i OS:et, med musen eller i browsermenyer att få till olika typer av zoomfunktioner eller större typsnitt).

    Lite mer hardcore är anpassning för screen readers (Efterlever själv inte detta men nu när jag skrivit detta ska jag nog gå över en del sajter och förbättra.).

    Text-to-speech kostar fortfarande massor att erbjuda på sin sajt men kan för vissa typer av sajter vara en tillgång. Utrustning för TTS brukar ju den som är i behov av det normalt ha och har lärt sig hantera. Det brukar vara en ganska stor inlärningströskel. Något gratis/open source bra fungerande TTS för svenska finns mig veterligen inte att tillgå. Knappt ens på engelska.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du har en bra poäng.

    När jag konverterar mallar så brukar jag förstora texten på brödtexten. Funktion för textstorlek vet i tusan. Jag tror inte tillräckligt många skulle använda det.

    Intressant länk du gav ang screen readers, ska testa det. Men jag tror inte det ska vara ett problem.

    Finns det mer från andra?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Tycker du har fått med det mesta, har du fått med allt det där på ett snyggt och smidigt sätt så kommer du vara nära wordpress tbh.

    Vad som saknas kan jag känna (om den ska riktas både mot en kunniga och den som är helt nybörjare inom webbsidor).
    är drag- och släppteknologi i stil med wordpress egna widgets area (fast för hela siten).

    så man enkelt kan välja om man vill ha sidebaren till höger eller vänster, om man vill ha footer, vart man vill att texten ska stå och även kommmentarsfältet. Inga begränsningar här, om man vill ha footern högst upp och headern längstner och under headerns ska menyn finnas så bör man kunna dra och släppa det dit.

  5. #5
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    @Jim
    En sak som slog mig när jag satt och testade n.nu (bra och genomtänkt förövrigt). När jag testade runt bland mallarna så ligger det dubbla H1 i dem.


    Finns det någon tanke med detta eller är det en miss just i denna mall?
    Jag vet för lite för att avgöra om det är bra men det jag läst mig till är att det endast ska finnas en H1 på var sida.

    /A

  6. #6
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av alle9134 Visa inlägg
    @Jim
    En sak som slog mig när jag satt och testade n.nu (bra och genomtänkt förövrigt). När jag testade runt bland mallarna så ligger det dubbla H1 i dem.


    Finns det någon tanke med detta eller är det en miss just i denna mall?
    Jag vet för lite för att avgöra om det är bra men det jag läst mig till är att det endast ska finnas en H1 på var sida.

    /A
    Ja, det är helt klart en miss bara, det ska endast finnas en h1:a per sida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:02
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 20:55
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35