Resultat 1 till 7 av 7

Analytics för nybörjare

  1. #1
    kesaplibs avatar
    kesaplib kesaplib är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hej,

    Har nyligen dragit igång en webshop som säljer mobiltelefoner. Sajten är kopplad till Analytics. Har inte haft tiden att sätta mig in i Analyics än, men ska göra det.

    Har ni tips på vilken info man ska titta efter för få en bra överblick på som sida nu i början? Det jag kollar på nu är: visitors vs antal köp under en period.


    Informationen som finns där är så överväldigande så jag vet inte vart jag ska börja.

  2. #2
    BlueglowSEOs avatar
    BlueglowSEO BlueglowSEO är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Något som jag som sökmotoroptimerare skulle tipsa dig om är att titta på vilka sökord som dina besökare söker på för att komma in på din sajt. Detta ser du i regel längst ner till höger, och om du klickar dig vidare till "Show more info" (eller liknande) så ser du även hur lång tid dessa besökare spenderar på dina sidor!

    Med denna information så ser du om du måste ändra något på din hemsida, om exempelvis dina besökare inte spenderar mer än ett par sekunder efter att ha kommit in från Google!
    Vill du ha hjälp med att synas på Google?

  3. #3
    kesaplibs avatar
    kesaplib kesaplib är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Tack för tipset! Ska kika på det.

  4. #4
    rayss avatar
    rays rays är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    3
    Jag har kört Analytics ganska länge och visst är det kraftfullt. Det jag dock alltid undrat är hur dom kan veta hur länge en användare är inne på sidan. Klart, man kan väl alltid läsa på deras hjälpsida, dom är ju ganska utförliga...
    /Raymond

  5. #5
    BlueglowSEOs avatar
    BlueglowSEO BlueglowSEO är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av rays Visa inlägg
    Jag har kört Analytics ganska länge och visst är det kraftfullt. Det jag dock alltid undrat är hur dom kan veta hur länge en användare är inne på sidan. Klart, man kan väl alltid läsa på deras hjälpsida, dom är ju ganska utförliga...
    Du kan se hur länge de är på dina sidor genom att klicka fram dig på "View report..." och sedan leta efter "Avg. Time on site"
    Vill du ha hjälp med att synas på Google?

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Tiden på sajten är inte en helt korrekt siffra faktiskt.
    Det som mäts är tiden mellan första och sista sidhämtningen i en session, så du får fram hur lång tid en besökare varit på din sajt minus tiden de varit på den sista sidan de besökte.

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Ett grundläggande råd vid mätning och statistik är att välja ut vad man vill mäta och sedan motivera varför man ska mäta det. D.v.s. vilken åtgärd kommer du att vidtag om en viss mätning visar en viss siffra.

    Säg att du mäter antal besökare -> Jag skulle börja med att titta på Googles Adwords keywordtool för att se vilka sökvolymer som finns och sedan målsätta att jag vill ha X% av den kakan. Visar det sig att jag inte uppnår dit så blir det aktuellt att titta på placeringar i träfflistan + utformningen av träffarna.
    För en webbshop vill du sätta upp konverteringstunnlar och hålla koll så att man inte tappar besökare i kassastegen. Som någon jag pratade med som jobbade stenhårt med A/B-testning i webbshopskassor: "En e-handlares mardröm är när en kund med full varukorg försvinner i något kassasteget.". Och är det så att man tappar kunder där så får man börja trissa och kasta om element och testa och olika kassalayouter och system.

    Men vikten är just att titta inte på siffror som du inte har någon åtgärdsplan för när du ser olika värden. Det kommer inte att hjälpa dig att veta att besökarna besöker i snitt 5/besök ifall man först inte analyserat hur många sidor en besökare i snitt borde besöka. Då kan man inte ens säga ifall en ökning eller minskning är bra, det naiva är att fler sidor är bra då man exponerar besökaren för mer av shopen men fler sidor kan också betyda att besökarna inte hittar det de söker....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fredrik - Nybörjare :D
    Av Bolleten i forum Introduktion
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 10:42
  2. Nybörjare..
    Av Lalita i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 23:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 11:27
  4. MSN en positiv dunk i ryggen för SEO nybörjare
    Av Filhm i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 15:32
  5. Keyword research för nybörjare?
    Av ThomasA i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 15:08