Resultat 1 till 7 av 7

Katalogstruktur - "2 click rule" ?

  1. #1
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Hejsan har ett par funderingar när det gäller katalogstukturen och spindlar.

    Såg nyligen lyndas.com video för SEO. Där nämde de något om "2 click rule" för att vara säker på att spindeln nådde alla sidor.

    Det jag inte riktigt är med på om han menade mappar eller länkarna.
    Känns ju lite svårt att bygga upp en större sida där man bara får klicka 2 ggr innan man ska vara nere i botten.

    Är det mappar som han syftade på så är det ju enklare. Tänkte höra om det är någon här som hört något liknande eller vet mer om detta.

    Edit: kanske skulle vara 3 click rule
    Senast redigerat av David den 2006-09-12 klockan 01:23.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tanken är att det inte ska krävas mer än två klick för att nå webbplatsens alla dokument. En tumregel som man ska sträva efter, men som inte alltid går att uppnå.

    Många gånger skapar man helt enkelt en sitemap som innehåller länkar till webbplatsens alla dokument, och lägger en länk till denna sitemap i ,till exempel, sidfoten på varje sida. Om man har fler än 100 sidor på siten bör man dela upp sin sitemap i flera filer.

    Anledningen till att man inte vill ha fler än yvå klick är för att underlätta för sökmotorernas spindlar att snabbat komma åt alla indexerbara resurser.

    Men visst, i fall med väldigt stora och komplexa webbplatser så kan man helt enkelt inte uppnå detta. Då får man satsa på att varje enskilt dokument går att nå med så få klick som möjligt.

  3. #3
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Det Bernt skriver är mycket riktigt.
    En sak som däremot förvånar mig när jag ser vad folk gör i praktiken är att de verkligen försöker få alla sidor indexerade. Man kan fråga sig om det finns någon poäng i att lägga energi på en sida med information om t ex Cookies. Jag skulle alltså säga att två-klick-reglen är någon man ska hålla sig till när det är en fråga om sidor som man vill ska ranka bra.

    För en månad sedan letade jag efter en ny leverantör av emballage. Jag sökte på "standardkartonger" på Google och fick upp leveransvillkoren till min egen webbshop. Där informerar jag om att alla beställningar skickas i anonyma standardkartonger. Med andra ord rankade mina leveransvillkor bra på ett för mig totalt irrelevant sökord. Det här är bara ett exempel på missriktad optimering. En del kanske menar att det i alla fall leder till trafik, men då är det nog bättre att lägga krutet på sidor som man vill ska ranka bra. PageRank flödar genom webbplatsens alla undersidor via interna länkar. Då vill man inte slösa länkkraft på "onödiga" sidor.
    Min åsikt är alltså att det ibland kan vara bättre att strunta i en sida, än att envisas med att få den indexerad bara för sakens skull.

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det där beror väl snarare på att ordet standardkartonger inte är ett särskilt vedertaget begrepp.. och att din sida råkade vara en av de få som använder ordet.. det finns bara 89 resultat med ordet på google.se.

    2 klick-reglen är korkad ur seo-synpunkt. Varför bry sig om att "sökmotorn" bara går två steg ned i din hierarki. Om det krävs fler än 2 steg för ANVÄNDAREN av din webbsida att nå en viss sida så är något fel, nämligen din navigation. Om man tänker att man gör så att alla sidor kan nås med max två klick för SPINDLAR så är man enligt mig ute på mycket djupt vatten.

    Men det kanske bara är jag som är naiv.. vad vet jag.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Det kanske var ett dåligt exempel med ordet "standardkartonger". Men det är faktiskt ett vedertaget begrepp. Alla leverantörer jag har varit kontakt med använder sig av ordet när de talar om serier som tillverkas utan förfrågan från kund, efter i förväg bestämda mått. Men, men, det ger inte så många resultat på en sökning på Google, så det var ett dåligt exempel

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Självklart jobbar man med att underlätta för användaren att hitta till rätt information på webbplatsen på så få klick som möjligt. Det är ju därifrån som 2-click eller 3-click rule kommer från. Ett sätt att göra det kan ju faktiskt vara att se till att hela webbplatsen blir indexerad och sökbar. På så sätt kommer användaren direkt till rätt information via sökmotorernas träfflistor. (0-click rule, eller )

    Ett sätt att underlätta en fullständig indexering (finns många variabler, men en utav dem) är att inte "gömma" sidorna djupt ned i hierarkin (i antal klick räknat)

    Det bästa är naturligtvis om man kan låta sökmotorer och användare lika lätt, och på lika få klick (och via samma länkar) nå till alla resurser. Men ibland jobbar man kanske med sidor som har 10 tusentals, eller varför inte 100 tusentals resurser. Och då måste man, om man vill göra ett bra jobb, ur sökmotoroptimeringssynpunkt underlätta för sömotorerna att nå dessa med färre "klick" än vad användaren måste genomgå. (Via inkommande länkar som går djupt in i sitestrukturen ser man ju faktiskt till att både användare och sökmotorer hittar undersidor, utan att behöva passera startsidan)

    Men som du säger Hjalmar, i de allra flesta fall räcker det alldeles utmärkt med att se till att användaren når alla undersidor på 2 klick. Så länge som sökmotorerna kan följa samma väg.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-09-13 klockan 22:09.

  7. #7
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    På så sätt kommer användaren direkt till rätt information via sökmotorernas träfflistor. (0-click rule, eller )
    Nja.. De måste ju ändå klicka en gång i träfflistan...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)