Resultat 1 till 19 av 19

Ditt företag online - Google går på offensiven

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är väl knappast någon som har missat Ditt företag online http://www.dittforetagonline.se/index
    Samarbetet mellan Google, Posten, Företagarna, webbhotellet Binero mfl.
    Det pushades för den tjänsten även på startsidan för Google.se

    Gratis domännamn samt mallhemsida och webbhotell i ett år, starterbjudande för Google AdWords och lite till.
    Är väl första gången i Sverige som Google aktivt går ut i samarbete i den här skalan.
    Google visar också vilken syn de har på SEO-företag, vilket bekräftar det Matt Cutts har sagt.
    Dvs SEO-företag har Google ingenting emot, tvärtom snarare.

    De kommer att hålla några gratisevent där de skall presentera marknadsföring via sökmotorerna där arrangörerna är Google – May & Barrow samt MediaAnalys.

    Det som en del kanske har missat är att de söker företag och konsulter som arbetar med online-relaterade tjänster. Och att man, om man känner sig manad, kan ansöka om att komma med här http://www.dittforetagonline.se/bliambassador

    Men för övrigt vad är era reflektioner omkring det hela?
    Jag kan tänka mig att en del som sysslar med webbdesign kan tycka det är lite knepigt. På samma sätt för de som sysslar med webbhotell, SEO, SEM.

  2. #2
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Intressant.

    Det kommer öka Googles inkomster via Adwords på långsikt. SEM kommer påverkas, fler aktörer - dyrare ord osv.

    Vad det gäller SEO så kan jag inte se det som en konkurrens. Då det krävs 100 tals timmar för att bli en "Vettig" optimerare, något som en småföretagare verkligen inte har tid med. Kan dock bli svårare att hitta EDM.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Konkurrens tänkte jag mer på att det redan är inkopplat ett SEO-företag i samarbeta med Google för eventet där. Sedan är frågan hur Google kommer välja ut ambassadörerna bland de som ansöker. De utvalda kommer ha en viss fördel mot företagsgruppen de vänder sig mot.

  4. #4
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Samarbetet i sin helhet kan för övrigt mycket väl strida mot konkurrensreglerna i EU-fördraget (artikel 101) då "marknader begränsas samt kontrolleras" eller när "olika villkor tillämpas varigenom andra konkurrenter får en konkurrensnackdel" Jag menar de ger bort domäner gratis?? WTF

    Finns en del till punkter som det här samarbetet uppfyller klart och tydligt.

    I vilket fall avgörs alla konkurrensfall genom att avgöra företagets marknadsandelar på den relevanta marknaden. I det här faller då Google är inblandat som har vansinnigt höga marknadsandelar så kan jag inte se att en annan utgång att det skulle strida mot EU konkurrens rätt. Vilket innebär skyhöga skadestånd för de inblandande parterna.

    Känner du att du skulle vilja processa mot det här samarbetet? Räkna in mig!

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Alltså... Första året är gratis, men vad kostar det sen, det är det ingen som vet. Det är dom inte så tydliga med.
    Binero tar 80 spänn per år för domäner... och man kan kanske gissa att det är deras prislista som gäller i detta fallet.

  6. #6
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Man kan ju lätt tänka sig att Google ger en fördel för dem som skriver in sitt företag här. Isåfall borde väl alla som inte är med i denna satsning få en konkurrensnackdel?

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    Man kan ju lätt tänka sig att Google ger en fördel för dem som skriver in sitt företag här. Isåfall borde väl alla som inte är med i denna satsning få en konkurrensnackdel?
    Detta är en intressant fråga

  8. #8
    magbobs avatar
    magbob magbob är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Alltså... Första året är gratis, men vad kostar det sen, det är det ingen som vet. Det är dom inte så tydliga med.
    Binero tar 80 spänn per år för domäner... och man kan kanske gissa att det är deras prislista som gäller i detta fallet.
    "Vi ger dig en hemsida, .se-domän och webbhotell i 12 månader – helt gratis. Du kan sedan välja om du vill fortsätta (från 69 kr inkl. moms) men det är absolut inget måste."

    Ja första året är gratis. Sen kostar det. Det är som att slippa betala hyran på en lägenhet första året. Och de verkar inte direkt kompensera det billiga första året med ett skyhögt andra år.

  9. #9
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Nej, men du är inte heller så insatt i Bineros prismodell.

    Jag tror inte Google prioriterar dessa företag. Det skulle dom gräva sin egen grav på.
    Samtidigt är Google väldigt tydliga med att vara svåra att nå i alla möjliga sammanhang, så även i detta sammanhanget, vilket sprider okunskapen och rykten som detta. Allt till Googles fördel!! Detta är givetvis en medveten strategi och ingen tillfällighet. Hade Google valt att vara tydliga hade dom varit det. Som till exempel i sökresultatet. Man får inte ett en vecka eller en månad gammalt sökresultat... Tvärt om, sekundsnabbt resultat... En medveten strategi, ingen tillfällighet, ingen slump!! :-)

    När jag kör mitt företag ska jag göra som Google, säga INGET och basera min verksamhet på det!! :-)

  10. #10
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag tror faktiskt att denna satsning kan göra en hel del nytta för såväl de småföretag som nappar som för hela branschen. En effekt skulle faktiskt kunna vara att de sämsta lösningarna, som det idag finns företag som tar bra betalt för, rensas bort på sikt. Det höjer också kunskapen hos "kunderna" vilket underlättar införsäljning av lite mer skräddarsydda lösningar.

  11. #11
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Detta verkar i mina ögon som ett utmärkt initiativ. Just nu ser vi en stark etablering, nästan konsolidering, av BulkSEO. Paketeringen av bulklösningar är framgångsrik, säljer bra.

    De traditionella spamlösningarna är väl beprövade och möter inte särskilt mycket motstånd från exvis Google. Just nu prövas ganska framgångsrikt bulklösningar som efterliknar annonsering mm. Crystone har börjat sälja SEO-Hosting för att underlätta etableringen. Mer ligger i pipan.

    Initiativ av det slag vi nu ser med Företagarna m fl är enligt min mening ett välkommet svar på SEO-branschens oförmåga att bjuda motstånd mot de enkla lösningar som håller branschens kunder kvar och "fjättrade i okunskapens kedjor". Vi har nu fått se hur mindre än en handfull orter erbjuds seminarier. Samtidigt finns en inbjudan för dig att medverka som ambassadör lokalt. Konceptet är alltså skalbart. Skalbarhet efterfrågas ju, eller hur?

    Fast den här gången handlar det om att distribuera lokal förmåga och mångfald, eller skräddarsytt, som Håkan P säger.

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Detta är ju en direkt konkurrent till N.nu där jag erbjuder gratis hemsida till företag. Jag har testat ovan tjänst och nu är ju jag dock partisk men jag tycker att N.nu är mycket bättre. Systemet som Binero använder heter www.cm4all.com och var när jag testade väldigt begränsat i sin gratisversion. Men konkurrens är ju positivt för konsumenter och det triggar mig att göra N.nu ännu bättre.

    Jag är dock positiv till kampanjen och initiativet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Du kanske skulle satsa på ambassadörer ute i landsorten, Jim? Eller har du det?
    Ett sätt för dig att arbeta vidare med ditt varumärke...?

  14. #14
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Jag har inte hunnit kolla in sidorna förrän nu. Men N.nu verkar skarp, förtroendegivande och etablerad. "Dittforetag.." kanske lyfter fram fler extra-tjänster.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Men konkurrens är ju positivt för konsumenter och det triggar mig att göra N.nu ännu bättre.
    Låter bra! Allmänt gäller ju regeln att: Ju mer konkurrens desto större marknad. Om man kan marknadsföring bra så kan man hävda sig på de tuffaste marknaderna. Dessutom hjälper man ju samtidigt marknaden att bli ännu större. Så lycka till!
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Du kanske skulle satsa på ambassadörer ute i landsorten, Jim? Eller har du det?
    Ett sätt för dig att arbeta vidare med ditt varumärke...?
    Det är en bra idé. Är du intresserad? Skicka PM.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Bravo!!
    Alla ni som är unga, raska och hungriga att vidga marknaden, hoppa på tåget! Det behövs många aktörer/ambassadörer som hjälper till att etablera webbplatser som är genomtänkta och hyggligt förberedda för att etablera en närvaro på webben.

    Jag vet inte om ni gillar att diskutera möjligheterna att ytterligare peka ut olika medel att använda. Men det finns, fast det är svårt att gå vidare utan att peka på enskilda bolag och deras webbar. Vad säger ni som modererar, och ytterst du Jim?

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @lassegw Kan du utveckla lite mer vad du menar med att peka ut olika medel att använda och det där med att visa enskilda bolag?
    Lite svårt att ta ställning till det utan riktigt förstå syftet.

  18. #18
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Ahaa, @UrbaLill du kan inte läsa mina tankar?!
    Nåja, alltsedan jag fick min lite småsura reaktion på att en SEO-konsult inte ville visa/avslöja sina "yrkeshemligheter" har jag ju försökt att i någon mån medverka till en publik visning av metoder som vanligen inte skjuts fram i en prioriterad ställning. Det arbetet har lett till den i mina ögon logiska slutsatsen att många fler företagare behöver mer information om villkoren för en etablering på webben/internet. "Mer information" betyder att man kan fylla event efter event med företagare som ivrigt kunskapstörstande tar del av webbmakares och SEOs kunskaper och erfarenheter.

    Jag tänker naturligtvis på kunskaper av det slag som gör det möjligt och kanske aptitligt att skaffa/köpa en webbplats. Att se till att jag som företagare, din kund, kommer in i den här världen med en genomtänkt lösning som är rimligt läsbar och sökbar, som sedan också är rimlig att hantera i balansen mellan OnPage och OffPage.

    Så till sist din fråga. Jag har gjort en del inventering av olika länknätverk, i det arbetet har jag stött på enskilda exempel på nätverk som är mer eller mindre tydliga sådana, det behövs ju variation. Ett av nätverken redovisar jag på min blogg. I det nätverket finns ett av säkert många verktyg som skulle kunna användas för att på olika orter se lite mer detaljerade uppgifter om underlag att bearbeta kundämnen. Se här ett exempel: http://www (punkt)i-alingsas (punkt)se/f/77493

    Min försiktighet bygger på tanken att inte i onödan skapa förgrenade diskussioner som inte har med den här tråden att göra.

  19. #19
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Det är en bra idé. Är du intresserad? Skicka PM.
    Ursäkta mig för sent svar! Jag kollar inte här så ofta.
    Tack för frågan, men jag är inte intresserad. Primärt av den anledningen att jag är dokumenterat dålig på att sälja och tyvärr tror jag inte att ett eventuellt samarbete med dig skulle förändra just den saken.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har ditt företag en Facebook fan page?
    Av Robin Ljungbeck i forum Sociala medier
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 21:50
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 14:24
  3. Nu kan du påverka ditt eget sökresultat i Google!
    Av StefanBergfeldt i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:12
  4. Lägg till ditt företag på MortWiki
    Av Mortfiles i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 23:42