Resultat 1 till 13 av 13

Sökmotoroptimering med Facebook

  1. #1
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Vill visa ett relativt enkelt sätt att ranka upp en Facebooksida på Google, som tar plats på topp tio.

    Detta sätt fungerar i enklare nischer utan länkbygge och förmodligen i svåra nischer med länkbygge. Det som kan vara fördel när man bygger länkar mot en sajt som Facebook är ju att man inte behöver vara så försiktig för för stort bygge, då domänen redan har mycket länkar som pekar mot den.
    Nackdelen med att använda sig av redan existerande sajter, är ju att du aldrig äger själva domänen.

    Jag visar här en enkel facebook sida som jag gjorde i maj månad. Sidan är en vanlig enkel Facebooksida som man sätter ihop relativt snabbt och enkelt.

    Sidan handlar om vår Vårdcentral i Svärdsjö som de hotar att lägga ner och vi är många som naturligtvis inte vill det. Därför skapade jag sidan i första hand.

    Svärdsjö vårdcentral

    Denna enkla men effektiva sida på Facebook har rankat högt hela tiden. Nu har den droppat lite, men den låg alldeles nyss på plats 2-3 och i dag ligger den som nummer 4 på Google.se om du söker efter Svärdsjö Vårdcentral.

    Det var stort rabalder både i TV och tidningar under Maj månad här uppe Dalarna om denna nedläggning, men denna enkla Facebooksida rankade bort tidningsartiklarna relativt enkelt. Under denna korta med intensiva period kom det en del besök till mina inlägg och sidor i denna smala nisch.

    Jag har bara byggt några få länkar från min egen sajt, med ett inlägg om Svärdsjö vårdcentral, som alltid har rankat sämre än Facebooksidan om man söker efter Vårdcentralen. Så i denna nisch har Facebook fungerat bra.

    Du hittar ett längre inlägg om hur jag gått tillväga för att ranka högt med Facebook här.

    Så, om ni bygger sajter i enklare nischer, så bygg en Facebooksida, som även den kan ta en plats i SERP och ge er försäljningar och trafik till er.

    I enklare nischer är det relativt enkelt att ta en bra position med en Facebooksida.

    Lycka till med er optimering!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  2. #2
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Du kanske kan förtydliga för mig, för jag förstår inte riktigt hur det här exemplet och arbetet med denna facebook-sida skulle visa hur man rankar högt med en facebooksida? Du söker ju på "Svärdsjö vårdcentral", namnet på vårdcentralen och namnet på sidan som tillhör landstinget i Dalarna. En Facebooksida som tillhör ett Svärdsjö vårdcentral och informerar om stället borde ju rimligen vara mer relevant för en sökning på just "Svärdsjö vårdcentral" än vilken annan sida som helst som bara nämner "Svärdsjö vårdcentral" eller hänvisar till "Svärdsjö vårdcentral".
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  3. #3
    Karstens avatar
    Karsten Karsten är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Öresundsregionen (mest Helsingborg)
    Inlägg
    24
    Jag tror också på fanpages för SEO. Snacket från SEOkomm som jag skrev om tog också upp många bra aspekter (se här)

    Ämnet som du nämner borde fungera utmärkt för att ranka högt också, då interaktionen säkert är relativ intensiv - en målgrupp som bryr sig och tycker mycket borde ge många interaktioner på fanpagen = bra rankning i SERP:en.
    Men väldigt intressant att du gick om tidningarna med fanpagen!

    Såg du om inlänkar till fanpagen hjälpte? Eller det var bara från din personliga blogg?

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag förstår inte frågan riktigt.

    Det som jag gjorde för att ranka denna sida, som jag helt utomstående från vårdcentralen, var att skapa en Facebooksida som endast heter exakt det som vårdcentralen heter. Inget mer.
    Facebook har ju massor av kraft och trust inbyggt i sin huvuddomän, så man kommer att ranka högt i enklare nischer väldigt enkelt om man har en Facebooksida, med sökordet i sid namnet.

    Jag hade ju även en del som gillade min sida. ca 270 st tror jag och den aktiviteten hjälper ju förmodligen till att ranka högt. Gilla är ju en rankingsignal, om även en svag signal.

    Patrik Berggren nämnde att han sett FB sidor idag i mycket tuffare nischer som rankar högt, bara genom att de har sökordet i FB sidan samt fått ett gäng gilla markeringar.

    Det som jag gillar med detta sätt att ta positioner är att det är väldigt enkelt att skapa sig en topplacering.

    Skapa FB sidan med sökordet i sid namnet. Ge sidan någon knuff med ett mindre gäng länkar och du kommer att se hur FBsidan tar positioner på Google.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av Karsten Visa inlägg
    Jag tror också på fanpages för SEO. Snacket från SEOkomm som jag skrev om tog också upp många bra aspekter (se här)

    Ämnet som du nämner borde fungera utmärkt för att ranka högt också, då interaktionen säkert är relativ intensiv - en målgrupp som bryr sig och tycker mycket borde ge många interaktioner på fanpagen = bra rankning i SERP:en.
    Men väldigt intressant att du gick om tidningarna med fanpagen!

    Såg du om inlänkar till fanpagen hjälpte? Eller det var bara från din personliga blogg?
    @Karsten

    Kul att du gillade inlägget!

    Jag byggde endast inlänkar från min personliga blogg.
    Samt körde den genom en site submitter ett par ggr.
    Inget mer länkbygge vad jag minns.

    Ja, mycket aktivitet inne på FB sidan är klart en fördel för rankingen.

    Bra inlägg du länkar till.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Klart intressant!

    Den som vill kan söka t ex på: tjäna pengar hemifrån

    Rätt intressant att nummer 1 är en fanpage om hur du lirar martingale på roulette, och vi vet alla hur bra det är.

    Hittar inga inlänkar mot den via OpenSiteExplorer.com. Den har dock nu ca 1505 likes (tidigare idag 1478). Varför den rankar högt torde enkom vara för sökfrasen i url:en, +1000 likes med bra "pratar om detta" statistik, facebook är en "trust"-domän. Inget finns i loggen, du kommer bara till "informationssidan" med en länk till deras webbplats.

    Tror som du Petter, det går nog att få dem att ranka i mindre konkurrensutsatta nischer, och blir nog till att försöka få upp en eller ett par fan-pages ;-) (har ett gäng)

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant Petter och visar att man med rätt så små medel kan ta en bra placering i serpen och med stor sannolikhet även ge effekt i den sociala sfären också.
    Med andra ord dra in besökare både från det som betraktas ibland som mer traditionell SEO och sociala medier. Och det samtidigt med en enda insats.

  8. #8
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg
    Jag förstår inte frågan riktigt.

    Det som jag gjorde för att ranka denna sida, som jag helt utomstående från vårdcentralen, var att skapa en Facebooksida som endast heter exakt det som vårdcentralen heter. Inget mer.
    Facebook har ju massor av kraft och trust inbyggt i sin huvuddomän, så man kommer att ranka högt i enklare nischer väldigt enkelt om man har en Facebooksida, med sökordet i sid namnet.
    Du skriver ju "Vill visa ett relativt enkelt sätt att ranka upp en Facebooksida på Google, som tar plats på topp tio."

    Det är ju lätt att ranka vilket sökord som helst med en facebooksida om det inte finns någon konkurrens på sökordet inte sant? Hur många sidor eller företag i Sverige heter egentligen "Svärdsjö vårdcentral"?

    Google söker som vi både vet efter relevans och du talar om att ha sökord i namnet. Hade du optimerat för ett allmänt sökord som "vårdcentral" eller "bra vårdcentral" hade jag förstått din poäng bättre.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Dawey. Förstår inte dina invändningar här. Petter har aldrig sagt att det rör sig om ord med hård konkurrens. Utan visade på en enkel metod att via Facebook kunna placera sig högt upp och få naturliga likes till den. Hårdare konkurrens så krävs naturligtvis mer insatser.

    Du började med din kritik så här
    Du söker ju på "Svärdsjö vårdcentral", namnet på vårdcentralen och namnet på sidan som tillhör landstinget i Dalarna.
    Nu har du insett att sidan inte tillhör vårdcentralen utan en aktionsgrupp. Så kom framöver med något konstruktivt istället.

  10. #10
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    @Dawey. Förstår inte dina invändningar här. Petter har aldrig sagt att det rör sig om ord med hård konkurrens. Utan visade på en enkel metod att via Facebook kunna placera sig högt upp och få naturliga likes till den. Hårdare konkurrens så krävs naturligtvis mer insatser.

    Du började med din kritik så här

    Nu har du insett att sidan inte tillhör vårdcentralen utan en aktionsgrupp. Så kom framöver med något konstruktivt istället.
    Placera sig högt upp i vilket sammanhang? Du kanske inte tycker det, men jag menar att sammanhanget ÄR viktigt. Och det var ingen kritik, jag förstod inte vad som var intressant och frågade om Petter kunde förtydliga.

    Det spelar ingen roll om vem som äger sidan. Jag säger bara att det är lätt att ranka på sökord som inte har konkurrens, exempelvis namn på företag. Vem som helst som har en fansite vet att Facebook brukar ranka högt. Jag förstår inte vad som är intressant förutom möjligen det där med "naturliga likes", så långt kan jag sträcka mig.

    Konstruktivt? Tja, du kan säkert skapa sidor som heter samma sak som dina konkurrenter och få dom att ranka högt. Det borde inte vara svårt. Visst, om man jämför med Petters exempel, så vad som skulle kunna vara intressant är att skapa olika aktionsgrupper för nån "god sak" och få uppmärksamhet på det sättet. Sociala medier kommer mer och mer att utgöra nya sätt att utöva "gerillamarknadsföring". Det tror jag stenhårt på.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är det väl kanske inte så vem som helst som läser forumet, eftersom den här delen är öppen för alla, är medvetna om det med Facebook och rankning i serpen.

    Sammanhanget är viktigt naturligtvis, men tekniken och det som sociala medier kan göra är en viktig beståndsdel i det här. Vilket Petter har visat också.

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Tack Urban för support i detta ämne.

    När man visar upp en sajt eller annan sak som man skapat på nätet för allmänheten, så brukar jag göra så att man visar upp en sajt eller ranking eller metod, för att hjälpa andra att ranka högt.
    Jag brukar visa upp enklare nischer, som jag har råd att förlora eftersom det finns personer som alltid kör en efterapning i samma nisch.

    Metodiken är dock densamma i en svårare nisch.
    Du arbetar på samma sätt, med lite mer aktivitet vad gäller länkning etc, om det är en tuff nisch, och mer aktivitet vad gäller att få folk att gilla din sajt.

    Jag visade en enkel nisch.

    Patrik däremot visade en tuff nisch, där det fanns en FB fanpage längst upp före ett flertal tyngre sajter i underläge i SERPEN.

    Så Dawey:

    Hoppas att du nu blev nöjd.
    Nu har jag sagt mitt i detta ämne.
    Gör vad du vill med kunskapen du har.

    Gör helst detta:

    Ge av din kunskap.
    Var givmild åt andra här inne som kan mindre.
    Var givmild åt dem som kan mer.
    Senast redigerat av Petter Hedman den 2012-01-17 klockan 00:46.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    @Urban: "Nu är det väl kanske inte så vem som helst som läser forumet, eftersom den här delen är öppen för alla, är medvetna om det med Facebook och rankning i serpen." Okej, du har rätt. Det är absolut av allmänt intresse.

    @Petter: Tack. Jag ska tillägga att det alltid är mer intressant med konkreta exempel. Jag förstår nu mera ditt syfte. Det är jättebra med enkla och tydliga exempel ur pedagogiskt perspektiv. Ursäkta om du uppfattade mitt inlägg som kritik, jag var bara intresserad av att få ditt syfte mera förtydligat. Tack!
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 16:37
  2. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17
  3. Hjälp med Facebook-sidor
    Av MariaK i forum Sociala medier
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 15:50
  4. Någon lyckats med Facebook?
    Av NBT i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 11:14
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:59