Resultat 1 till 15 av 15

Det här är White Hat SEO

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har aldrig riktigt gillat att definera SEO i White Hat och Black Hat (vi har pratat om det i många trådar här). En av anledningarna är att jag tycker att definitionerna är för luddiga och faktiskt också lite tramsiga. Efter att precis ha sett en video på SEOmoz (ta och se den i ljuset av den här forumposten) känner jag att jag måste få dela med mig av min bild saken.

    SEOmoz, precis som många i Sverige, definerar sig som White Hat. När de gör det hävdar de samtidigt att de har ett sorts moraliskt eller etiskt överläge, att de är de goda och alla som gör på ett annat sätt är onda. Ofta handlar det om att de goda i det här fallet, White Hat, inte arbetar med "Fula" metoder för länkbygge. Man kan dra gränsen vid att betala för länkar, eller att kommentera bloggar för länkar eller att hacka wordpress-siter. I Sverige är det knappast någon som tycker att det är ok att hacka siter men att betala för länkar där går meningarna isär.

    Så här skalar man White Hat SEO
    För den som har lite erfarenhet av entreprenörsskap så är det en självklarhet att man måste kunna skala en affär, utan skala kan de kvitta. Google skulle inte varit någonstans om det krävdes att en människa satt och letade rätt på bra sökresultat åt dig (även om de kanske skulle bli jättebra går det inte att skala modellen).

    Ett av de allra vanligaste sätten att skala White Hat SEO är att använda sig av så kallade personas. Man skapar en person som kan bli en auktoritet eller åtminstone omtyckt i segmentet. Om man optimerar för sökord i hästsegmentet väljer man att tillverka en hästtjej eller en ryttare som bloggar flitigt. Den här fiktiva personen kan sedan bygga upp relationer på olika sätt, genom att maila andra bloggare, twittra osv.

    I slutändan går det ut på att den fiktiva bloggaren/twittraren/vadsomhelst ska locka till sig att få en länk från de andra i samhället. Det kan göras till exempel med tävlingar, blogga om det här företaget så vinner du en sadel.

    Om man nu definerar sig som White Hat SEO - den goda sidan...
    Det som får mig att gapa som en fågelholk varje gång jag hör det här är att det är människor som själva definerat sig som de goda, motsvarigheten till hjälten med vit hatt i cowboy-filmen, som kommer på sådana här metoder.

    Det är så svårt för mig att inse hur man fortfarande kan se på sig själv som någon som till skillnad från andra agerar särskilt "etiskt" när man hela dagarna sitter och ljuger människor rakt upp i ansiktet. Att kontakta intet ont anande hästbloggare och låtsas att man inte är en sökmotoroptimerare utan en på samma sätt intresserad hästtjej och lura av henne en länk, är det ingen annan än jag som tycker att det är en orimlig kombination?

    Slutligen, jag anser inte mig själv vara varken black eller white hat, det är i min värld definitioner från en annan tid som passade på ett annat område (hackers) och kan hellre lämnas där.
    Senast redigerat av Magnus den 2011-11-11 klockan 14:49. Anledning: stavfel
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Välskrivet och bra tips att skapa "hästtjej" kan bekräfta att det inte kräver altl för mycket jobb och är relativt lätt att få igång ett länkflöde på det sättet. men enl. mig är det fel att ens tala om hattar överhuvudtaget. Att tala om risk är bättre och de som hackar till sig resultat är "vad man inte skall göra". Snälla kan inte någon döda begreppen.

  3. #3
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Förstår inte heller varför man försöker tala om olika begrepp. Är mer inne på Fredriks linje att man snarare borde tala om risker. Googles "lagar" är inte intressant, visst du kan keywordstuffa en hel webbplats, du kan köra massa gömd text etc etc. men risken för att straffas ökar en betydande faktor. Sedan finns det ju så klart riktiga lagar som man bör förhålla sig till.

    Som du säger så härstammar det från hackers, där det appliceras på ett helt annat sätt.

    White hat
    Citat Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/White_hat_(computer_security)
    The term "white hat" in Internet slang refers to an ethical hacker, or a computer security expert, who specializes in penetration testing and in other testing methodologies to ensure the security of an organization's information systems.[1] Ethical hacking is a term coined by IBM meant to imply a broader category than just penetration testing
    Grey hat
    Citat Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_hat
    A grey hat, in the hacking community, refers to a skilled hacker whose activities fall somewhere between white and black hat hackers on a variety of spectra. It may relate to whether they sometimes arguably act illegally, though in good will, or to how they disclose vulnerabilities. They usually do not hack for personal gain or have malicious intentions, but may be prepared to technically commit crimes during the course of their technological exploits in order to achieve better security.
    Black hat
    Citat Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_(computer_security)
    A Black Hat Hacker is a hacker who "violates computer security for little reason beyond maliciousness or for personal gain"(Moore,2005).[8] Black Hat Hackers are "the epitome of all that the public fears in a computer criminal".[9] Black Hat Hackers break into secure networks to destroy data or make the network unusable for those who are authorized to use the network. The way Black Hat Hackers choose the networks that they are going to break into is by a process that can be broken down into two parts. This is called the pre-hacking stage.
    Imo alla som tar betalt för SEO är white hats, några få kanske faller under grey.

    Eller så lämnar man termerna och snackar om risker för respektive metod.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  4. #4
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    För mig som är relativt färsk så känns det hela ganska enkelt. Är man är överens med kunden om vad som skall uppnås och vad som skall göras för att nå dit så kör man. Annars kör man inte. Precis som vilket sälj som helst. Jag är medveten om att det finns tonvis med människor därute som inte har en aning om vad olika saker innebär eller vilka risker som finns, men det gäller ju oavsett bransch då ingen kan allt om allt. Skall man sälja något är det en klar fördel om man kan presentera fördelar/nackdelar och de risker och den potential som finns i arbetet man skall göra, oavsett om du säljer soppa eller SEO.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    SEO är en tävling. Google sätter reglerna. Men det är inte Googles personal, utan Googles Algoritm som bestämmer.

    De saker som jag anser vara Black-Hat SEO har Algoritmen sorterat ut för länge sedan. Resterande saker som går under "Black-Hat snacket" är bara vad olika folk tycker och tänker. Jag tycker att du sammanfattar det bra Magnus, och din avslutning är helt perfekt och någon jag har pratat mycket om de senaste åren.

    "Slutligen, jag anser inte mig själv vara varken black eller white hat, det är i min värld definitioner från en annan tid som passade på ett annat område (hackers) och kan hellre lämnas där."

    "Riskabel SEO" eller "Säker SEO", där har vi de alternativen som finns nu för tiden i mitt tycke. Om du inte klarar av nästa update så betyder det inte att du är Black-Hat, det betyder bara att du utnyttjar uppenbara flaws i den nuvarande versionen av Google, och att du snart måste göra stora förändringar.

  6. #6
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    I den Tweet som du Magnus, ställde ut till den här tråden frågar du - Är White Hat omoraliskt?

    Ja, White Hat är i vart fall lika omoraliskt som Black Hat. Dessutom lika moraliskt.
    Se också tråden om Black Hat, http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7462

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför skulle man inte kunna göra så?

    Jag menar. Finns ju många författare av tryckta böcker som skriver under annat namn, så varför inte kunna göra det online?

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Du har inga som helst problem med att låtsas vara någon annan, bygga upp en relation med en person med den låtsaspersonligheten för att i slutändan komma undan med en länk? Jag skulle vilja lyfta fram det gamla uttrycket sol-och-vårare.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google är ett affärdrivande företag, allt de gör gör de för att maximera sina vinster, det är upp till mig hur jag väljer att göra för manipulera deras algoritmer och ta mig till toppen.
    Det finns varken black- eller white -hat, det finns bara SEO och den syftar alltid till samma sak. Att få en site att ranka bättre i Googles index.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    ...Det är så svårt för mig att inse hur man fortfarande kan se på sig själv som någon som till skillnad från andra agerar särskilt "etiskt" när man hela dagarna sitter och ljuger människor rakt upp i ansiktet. Att kontakta intet ont anande hästbloggare och låtsas att man inte är en sökmotoroptimerare utan en på samma sätt intresserad hästtjej och lura av henne en länk, är det ingen annan än jag som tycker att det är en orimlig kombination?...
    Yes, snacka om oetiskt!

  10. #10
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Att lägga in black- och white- och grey-hat i goda onda är inte riktigt rätt känns det som. Det handlar mer om kvalitet och vem står för kvalitet.
    Jag skulle hellre se definitioner som kvalitativ-SEO och kvantitativ-SEO. Genvägar som genom kvantitativa sätt gör att man höjs i position omgående genom ibland tvivelaktiga vägar vs. Tidskrävande strategier som på lång sikt ger ett mer kraftfullt resultat som är hållbart i längden.

    Det som skiljer i black- och white-hat kan jag tycka är ens uppsåt. Vad är skälet och vad är metoden. De flesta människor vet inom sig, instinktivt, vad som är rätt och fel. Även inom detta område. Det som man förstår är fel skulle jag definiera som black-hat.
    Grey-hat kan ses som gränslandet däremellan och där befinner vi väl oss alla mer eller mindre, ingen är ju perfekt. Men som Magnus skriver så blir det i slutändan bara larvigt med definitioner.

    Jag skulle vilja föra in i begreppet hur kvaliten på nätets hemsidor ser ut i stort. Strävan efter bra hemsidor som förmedlar sin information på ett bra sätt ur sitt sammanhang sett. Genom SEO så höjs hela tiden den ribban och kunskapen/informationen hamnar i ett finare "rum".

    Genom erfarenhet ur flera områden inom data så tycker jag att bestämma och sätta standarder är viktigt och bra. Det höjer och förenklar "standarden" på hemsidor. En illvillig själ bryr sig inte om varken nätet eller andra.

    Sen kan man se det hela ur ett vidare perspektiv och då kan black-hat faktiskt stå för något mycket bra. Det är ju just tack vare black-hat som det inte längre räcker att bomba en hemsida med samma ord för att nå förstaplatsen. I slutändan så blir ju black-hat-ful-jobbet att SEO blir mer sofistikerat och vetenskapligt. Så det hela blir mer en filosofisk diskussion där gränserna i slutändan suddas ut och vem som är god och vem som är ond.

    Manipulationen är det som Google i slutändan använder för att förfina sina algoritmer.

    Jag personligen vill aldrig riskera att bli bannlyst och det gör att jag alltid försöker tänka ur kvalite-synpunkt. Om jag anser att jag gör rätt och att jag fyller ett bra syfte då kör jag. Om det går under Googles-lagar eller inte är ointressant.

  11. #11
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Jag brukar inte vara speciellt aktiv på forumet, men tycker detta är ett intressant inlägg, så jag ska ge min syn på det hela.

    Precis som i andra sammanhang kopplade till affärer så handlar det i mitt tycke om moral, etik och risk. I slutändan landar nog även moral och etik inom risk eftersom företag som visar låg moral och etik ofta råkar illa ut i media. Genom att arbeta så transparent som möjligt med sina kunder och förklara olika risker så blir det upp till kunden att bestämma vilken nivå av risk han eller hon vill ta, i relation till kostnaden (din tid och tiden till att ranka bättre). Sedan är det upp till dig som SEO att dra din egen moraliska och etiska gräns baserat på vilka risker du är villig och ta. Eftersom ryktet är grunden till uppdrag så vill man nog vara rädd om det och här är det upp till var och en att dra sin gräns, förhoppningsvis utan att slå sig själv för bröstet och se ner på sina kollegor.

    Personligen skulle jag aldrig riskera att få en kunds webbsajt bannlyst ur Google. Om det gäller mina egna projekt kan jag dock optimera mer fritt, beroende på humör och projekt. Sedan får jag skylla mig själv om Google anser att jag gått för långt. Men att utge mig för att vara någon annan? Nej, där går nog gränsen om det inte är en sen fredagskväll om man trillat hem från puben . Hacka andras sajter? Nej, där går min gräns också. Använda SPAM-bots? Nej tack. Enstaka och relevanta bloggkommentarer? Ja, det tycker jag är okej, likaväl som använda länkkataloger.

    De SEO strategier som du inte skulle berätta bland andra SEO's angående hur du optimerat ditt projekt är sannolikt sådana där du gått utanför din egna moraliska gräns.
    Driver kvällstid Eversoft AB samt SEO labbet

  12. #12
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av mindphaser Visa inlägg
    De SEO strategier som du inte skulle berätta bland andra SEO's angående hur du optimerat ditt projekt är sannolikt sådana där du gått utanför din egna moraliska gräns.
    Nu brukar jag vara en sån som delar med mig av det mesta men om jag väljer att hålla något borta från konkurrenter är det väl snarare de riktigt bra metoderna än något annat.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  13. #13
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    JF:
    "Att lägga in black- och white- och grey-hat i goda onda är inte riktigt rätt känns det som."
    Håller med.

    M skriver:
    Det är så svårt för mig att inse hur man fortfarande kan se på sig själv som någon som till skillnad från andra agerar särskilt "etiskt" när man hela dagarna sitter och ljuger människor rakt upp i ansiktet.
    Inlägget är välskrivet. Men det måste vara något jag missat, och du får gärna förklara för mig hur det hela hänger ihop, för jag förstår överhuvudtaget inte vad det här har att göra med SEO, White Hat som Black Hat. Jag tycker nog att du blandar in för mycket moral och etik i begreppen. White och Black Hat är, iallafall för mig, rent tekniska namn för att definiera tekniker som Google antingen uppmuntrar och accepterar, eller sådana som de bannar, jagar och på olika sätt försöker motverka. Allt handlar om olika tekniker för att synas bättre i SERPen och har inget med moral att göra. De definierar inte heller vilka individer som är moraliska eller omoraliska. Den enda moralen som är med i spelet är vad Google anser moraliskt korrekt mot sina användare, samt hur mycket moralen gynnar deras affärer.

    Jag skulle jätte gärna deltaga i en debatt om marknadsföringstekniker och internetstrategier som av olika anledningar är oetiska och omoraliska. Det skulle vara intressant att läsa mer om detta och även utbyta tankar och idéer. Men uppriktigt sagt tror jag att du gör den debatten en björntjänst genom att blanda in begrepp som Black & White Hat, samt SEO överhuvudtaget. Då kommer diskussionen per automatik bli en ordfajt om allehanda luddiga BH- & WHdefinitioner.

    Tillägg: Jag tror också att något ligger i vad Kaugesaar säger: "så härstammar det från hackers, där det appliceras på ett helt annat sätt." Det blir debattförvirring om man inte håller isär begreppen ordentligt.
    Senast redigerat av Dawey den 2011-12-28 klockan 16:46. Anledning: lade till "tillägget"
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  14. #14
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Fast roten till det här inlägget är ju just att det är konstiga definitioner, att det här som är en klassisk White Hat teknik är något som i mina ögon är starkt omoraliskt, oavsett om Google tycker illa om det eller inte.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sorry för att dra upp den här posten, men har tänkt runt denna fråga lite då och då, men inte ids svarat förrän nu.

    Vart går gränsen Magnus? Är det ok att i "Om siten" skriva att "vi som driver den här bloggen är genuint intresserade av ditta och dattan", även fast det inte är sant, utan just för att "man ska ha en om denna siten sida" och man drar till något som passar "nichen".

    Jag har själv gjort så på ett par siter, inom områden jag egentligen inte har något intresse, förutom att tjäna pengar i nischen ... omoraliskt? eller inte?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är Black-Hat SEO?
    Av Larenholtz i forum Länkbygge
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 05:54
  2. Är det här tillåtet???
    Av parisian i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 13:11
  3. Är det här något att ha?
    Av Miqe i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 07:40
  4. Är länk-säljning/köpen Black Hat SEO?
    Av latehorn i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 15:56
  5. Är det här en kass domän?
    Av latehorn i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 13:26