Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 57 av 57

SEO är död! Kommer SEO att dö ut?

  1. #31
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Han nämner lite siffror som jag tycker är intressanta. 35 miljarder dollar spenderas i år på Adwords, och strax under 2 miljarder dollar spenderas på SEO. 80% av alla click kommer via organic, 20% går till Adwords.
    Frågan är naturligtvis vad sifforna visar (har inte sett videon).

    En del sökningar går till organiska resultat eftersom där inte finns några ekonomiska intressen (ännu). Andra sökningar går till organiska klick eftersom annonsörerna har missat olika sökvarianter, något Google nyligen har börjat "åtgärda" genom att skicka besökare till mer relevanta sökfraser (där det även råkar finnas fler annonser). T.ex. ska någon variant av "weight estimator" automatiskt visa resultat för "weight calculator" vilket fler annonsörer inriktat sig på. Lanserades väl så sent som förra månaden (oktober) i USA om jag kommer ihåg rätt.

    Frågan är alltså om statistiken (80/20) visar alla sökningar eller ger en realistisk bild av branscher med konkurrens där Google Sverige pratade om närmare 70% klick på AdWords (någon som kommer ihåg?).

    Min vinkel och poäng (när jag skrev artikeln) var att det i framtiden kommer löna sig mer för företag i branscher med hög konkurrens att satsa på SEM istället för SEO. Naturligtvis kommer där alltid finnas söktermer utan reklam men då känns det snarare som att man satsar på trafik framför konvertering.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag vill tro att någon gång i framtiden så kommer folk köpa varor online på samma sätt som jag gör, och på samma sätt som Rand visar att han gör. Och ju mer användarna kommer att lära sig, ju mindre kommer folk att använda Ad's.
    Personligen så tror jag bara att de kommer ändra format i framtiden. Från textlänkar och banners till sponsrade resultat. Om det sedan är lokala platser, produktrekommendationer, etc. får framtiden utvisa men jag har svårt att se företag frivilligt ge upp möjligheten att gå med positivt resultat.

    -------------------------------------------------------

    Slutligen: Naturligtvis gör Google förändringar som blir bättre för konsumenterna i längden. T.ex. genom att själva visa prisjämförelse och matchresultat. Syftet förändrar dock inte resultatet för oss företagare.
    Senast redigerat av Stefan Nilsson den 2011-12-02 klockan 14:52.

  2. #32
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns här om de 70% klick http://www.seo-forum.se/showthread.p...1614#post41614 Lite oklara siffror. 70% är på vissa specifika sökbegrepp och snittet skall vara 35%. Fast nu är det där med % inte helt lätt eftersom 70% klick på specifika sökgrepp kan ge ett totalsnitt på 35% om de 70% är de med mycket stora sökvolymer.

  3. #33
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Var bara tvungen att lägga till en ny kommentar här efter att ha sett en Video idag.

    http://hackersandfounders.tv/RDmt/ra...-for-startups/ (Rand Fishkin från SEOMoz pratar om Inbound Marketing, mycket intressant även om den var sjukt lång)

    Han nämner lite siffror som jag tycker är intressanta. 35 miljarder dollar spenderas i år på Adwords, och strax under 2 miljarder dollar spenderas på SEO.
    80% av alla click kommer via organic, 20% går till Adwords.

    Jag tycker det är intressanta siffror på olika sätt. Fortfarande är det så otroligt mycket smartare att satsa på SEO än PPC. Det är väl det jag tycker är mest fantastiskt av allt......hur företag kan se dessa siffror och fortfarande tycka att köpa Ad's verkar smartare än att satsa på SEO. Men det är väl SEO industrins eget fel kanske. För varierad skillnad på kvaliteten på vad man köper....

    Men dessa siffror visar också att mycket har ändrats de sista åren, vilket denna tråden pratar om. För jag vet att den senaste undersökningen jag såg var från 2007. Då klickade 11% på Adwords, och 89% på organic.

    Så visst ligger det mycket i vad som diskuterats här. Fler och fler ad's tar över, men det är fortfarande inte så att de har någon majoritet.
    Och en sak som vi inte har diskuterat är ju att beteendet bland folk som söker utvecklas hela tiden.

    Jag vill tro att någon gång i framtiden så kommer folk köpa varor online på samma sätt som jag gör, och på samma sätt som Rand visar att han gör. Och ju mer användarna kommer att lära sig, ju mindre kommer folk att använda Ad's.

    Det är min fulla förhoppning att vi snart har nått en sorts topp för Adwords. Där ad'sen är så dominanta de någonsin kommer att bli, för att ju mer folk utvecklar sina kunskaper om hur man bör använda sökmotorer, ju mindre kommer ad'sen att klickas på.
    Tycket detta var ett mycket bra inlägg. Men som alla skriver och vi alla menar, Google är ju ingen färdig produkt utan något som ständigt utvecklas och detta innebär att vi som arbetar med Google gör samma sak. Det gäller att hänga med och anpassa sin arbetsmetod till det som fungerar.

    SEO är död? Vad är egentligen SEO? Vad innefattar SEO? Det generella begreppet är SEM och det blir nog av större vikt för oss som arbetar med Google att ha en bredarekunskap över Googles tjänster som Adwords, Places och det organiska resultatet. Vi är fiskare, flyttar fisken flyttar vi efter. Det är en sak som räknas och det är resultat, om det så är nya kunder, branding eller vad det nu än gäller.

  4. #34
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    SEO är död? Vad är egentligen SEO? Vad innefattar SEO? Det generella begreppet är SEM och det blir nog av större vikt för oss som arbetar med Google att ha en bredarekunskap över Googles tjänster som Adwords, Places och det organiska resultatet. Vi är fiskare, flyttar fisken flyttar vi efter. Det är en sak som räknas och det är resultat, om det så är nya kunder, branding eller vad det nu än gäller.
    Det stämmer inte:

    "Search engine optimization (SEO) is the process of improving the visibility of a website or a web page in search engines via the natural or un-paid (organic or algorithmic) search results."

    "Search engine marketing, (SEM), is a form of Internet marketing that seeks to promote websites by increasing their visibility in search engine result pages (SERPs) through the use of paid placement, contextual advertising, and paid inclusion."

    Skillnaden mellan SEM och SEO är att du antingen betalar för dina resultat (SEM) eller satsar på det organiska sökresultatet (SEO). Hela poängen med artikeln är att ökad konkurrens och fler Google-tjänster kommer resultera i att SEM blir mer lönsamt. Då är det viktigt att man är väl införstådd i skillnaden mellan de olika termerna.

  5. #35
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst vill Google ha över fler till PPC. Tittar man hur det ser ut på deras första sida idag så har vi en blå kant däruppe där de vill ha in folk på Google+. Och är man på Google+ är man inloggad.
    Och hur var det nu med inloggade människor som klickar på länkar och visning i Analytics? Jo det syns inte vilka ord de kommer in på.
    Men köper man PPC via AdWords så får man rätt på det.

  6. #36
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller helt klart med dig Ducedo, jag tror att siffrorna han nämner är generella (eftersom han är för SEO) även om han inte förklarar siffrorna utförligt. Men det ligger väl i hans intresse att visa siffror som är snygga för SEO

    Men däremot tycker jag att en annan siffra som också var intressant var antalet sökningar som görs dagligen. Från ungefär 2,5 miljarder sökningar om dagen 2010, till ungefär 3,2 miljarder sökningar om dagen 2011. Den största ökningen någonsin för Google i antalet sökningar. Vilket ju också betyder att även om den % av folk som klickar på Ad's ökar, så ökar ändå antalet personer som klickar på Organiska sökningar.

    Och eftersom antalet Ad's ökar per sökning (som du också visat) så betyder det snarare i mitt tycke att värdet i att finnas bland de organiska resultaten också kommer att öka. Jag tror inte alls att SEO dör, jag tror fortfarande bara att det blir mer konkurrens, men med mycket högre värde för de som väl lyckas.

  7. #37
    niklas.lindhs avatar
    niklas.lindh niklas.lindh är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Jag har aldrig förstått varför vissa ens lägger något värde till siffran 80% går till organiskt och 20% till AdWords. Siffran är helt irrelevant för er eller kundens investeringar på sökmarknadsföring. Både trafik och försäljning kan skilja sig kraftigt mellan olika typer av sökord. Kommersiell eller informationssök? Brand vs. generic? Vi som arbetar med sökmarknadsföring ska främja både PPC och SEO. Inte jämföra dem sinsemellan. När företag lägger sin marknadsbudget funderar de över "hur mycket får en kund kosta?" Jämför man sök som helhet (SEO och PPC) så är det en enormt konkurrenskraftig kanal om man jämför det med andra medieköp som print, banner, TV eller radio som egentligen är vår "konkurrent" kring kundens budget.

    Att SEO slukar mer trafik är inte förvånande. SEO:n fångar long tailen mycket bättre än PPC:n. Men tittar man på totalen konverteringar och högst conversion rate är PPC:n som oftast i topp. Även som first interaction innan konvertering.

    Jag är tvärtom helt övertygad att klicken ökar på PPC. Det handlar inte något om att "se igenom". Utan de som driver AdWords-kampanjerna har blivit ännu bättre på att sköta kontona.

  8. #38
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Det stämmer inte:

    "Search engine optimization (SEO) is the process of improving the visibility of a website or a web page in search engines via the natural or un-paid (organic or algorithmic) search results."

    "Search engine marketing, (SEM), is a form of Internet marketing that seeks to promote websites by increasing their visibility in search engine result pages (SERPs) through the use of paid placement, contextual advertising, and paid inclusion."

    Skillnaden mellan SEM och SEO är att du antingen betalar för dina resultat (SEM) eller satsar på det organiska sökresultatet (SEO). Hela poängen med artikeln är att ökad konkurrens och fler Google-tjänster kommer resultera i att SEM blir mer lönsamt. Då är det viktigt att man är väl införstådd i skillnaden mellan de olika termerna.
    Du har rätt, uttryckte mig utan att tänka - Poängen med mitt inlägg var dock inte det utan att vi som arbetar med sökmotorer får anpassa oss, utvecklas precis som sökmotrerna.

  9. #39
    Cristian Herreras avatar
    Cristian Herrera Cristian Herrera är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    7
    Som många andra nämner här så kommer SEO att se helt annorlunda ut med tiden.
    Något som jag tycker man ser mer av idag är att Google jobbar hårt på att presentera så personliga sökresultat som möjligt, vare sig vi vill det eller inte.
    Man kan t.ex inte neka till att fler och fler börjar surfa inloggade, man kanske kollar till sin gmail och struntar i att logga ut.
    Jag har även sett stora skillnader idag i SERP om man är inloggad eller inte, båda med "personal search" avslaget.
    En av de största skillnaderna idag verkar vara sociala medias påverkan på våra träfflistor, det finns klart stora fördelar med att sprida ut sig socialt med, har t.ex sett siter till folk jag följer på Twitter redan på förstasidan på extremt utsatta termer, dock utloggad så ligger de inte ens på sid 10.

    Jag kan personligen tröttna rätt hårt på SEO vs SEM vs Sociala Media debatten av rätt enkla skäl.
    Man ser ofta argumentet 80 / 20% organiskt vs annonser.
    Men denna siffra handlar om totala antalet sök, men ställ er sen följdfrågan: hur många av dessa sök har gjorts med en transaktion i tanken?
    Folk tenderar att klicka mer på annonser när de söker efter att köpa en produkt, dock säger jag inte att SEO inte har något värde.
    Alla exponeringar som vi har hjälper till att få oss att framstå som ett större varumärke, syns man överallt får man större förtroende.
    Jag ser helt enkelt SEO som en del i en större strategi.

    T.ex: idag kan de flesta göra efterforskningar innan de gör ett köp, och där är SEO-vänliga produktrecentioner och produktinformation väldigt viktigt.
    Men man får inte glömma att en kund kan läsa om en produkt på en sida och köpa på en annan, därför är det viktigt att synas överallt.
    inte bara i sociala, inte bara i adwords, och absolut inte bara i den organiska träfflistan, alla delar bidrar till försäljningen.

    slutsats: SEO kommer inte att "dö", men arbetssättet och mätningarna kommer absolut att förändras, särskilt i.o.m att fler och fler kommer att surfa inloggade och våra sociala kontakter kommer att påverka SERP mer och mer.

    Vi får absolut inte glömma att den stora massan är inloggade överallt, utan att ens vara medvetna om det.

    Vart du är och vem du känner kommer att bli en allt viktigare faktor även organiskt, så frågan är: hur tacklar vi detta på bästa sätt?

  10. #40
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Som Ducedo också skriver om, om jag förstår det rätt;
    Det finns en annan vinkel på det hela. Statstik kan alltid vändas hit och dig och fram och tillbaka. Har läst en del kurser i statistik och sannolikhet och min tanke när jag läser 80% är att det är på hela "massan" av sökningar. Bryter vi istället ner det i små segment, där varje segment motsvarar en bransch, så kan nog helt andra siffror uppenbara sig.
    Tex inom bilindustrin på t.ex. sökningar "ny bil" vs. sökningar på säg, "paranormala ting" så är det inte 80/20 på båda...

  11. #41
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Joachim F Visa inlägg
    Det finns en annan vinkel på det hela. Statstik kan alltid vändas hit och dig och fram och tillbaka. Har läst en del kurser i statistik och sannolikhet och min tanke när jag läser 80% är att det är på hela "massan" av sökningar. Bryter vi istället ner det i små segment, där varje segment motsvarar en bransch, så kan nog helt andra siffror uppenbara sig.
    Håller också med. Ur ett rent cyniskt, själviskt, perspektiv älskar jag statistik för att det är så fantastiskt bra att använda i marknadsföring - man kan vrida och vända och hela tiden få siffrorna att framstå till sin egen fördel. Hur verkligheten egentligen ser ut är en annan, men det håller man för sig själv. Det är utåt man trollar med siffror, allt bara för att sälja mer och verka mera trovärdig.
    Senast redigerat av Dawey den 2011-12-04 klockan 20:18.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  12. #42
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Dawey Visa inlägg
    Det är utåt man trollar med siffror, allt bara för att sälja mer och verka mera trovärdig.
    Det farliga här är om personen i andra änden är insatt i ämnet det gäller så kan man på mindre än en halv sekund gå från trovärdig till häftigakeywordsordbajsare. Skillnaden är hårfin och är man själv inte helt insatt ämnet kan en helt ok affär försvinna som man trodde man kunde få en grym affär på.

  13. #43
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Skillnaden är hårfin och är man själv inte helt insatt ämnet kan en helt ok affär försvinna som man trodde man kunde få en grym affär på.
    Absolut, jag håller helt med och det är en befogad varning. Jag raljerar lite.... Eftersom jag jobbat med SEO och internetmarknadsföring på "vanliga" företag har jag tagit emot många olika samtal från SEO-företag, Googles adwords-säljare med flera. Och ibland är det riktigt roligt att ställa frågor och ställa deras kunskaper på spets. Kunskapen var nästan chockerande dålig var hos "säljarna". De var just "säljare" och bakom säljsnacket fanns noll kunskaper. Ibland undrar jag över hur dom kan lyckas med såna enkla knep. Men kunskapen är väl i regel ännu sämre hos köparna...

    Jag kan väl passa på att berätta en egen historia när jag ändå är på gång: Något jag upplevde som nästan obehagligt var när jag jobbade hos ett reseföretag som är störst i sin egen nisch och jag talade med en kvinna från Google som ringde upp oss. Jag hade jobbat hårt för att kostnadseffektivisera och maximera adwordskampanjerna. Det enda hon var ute efter var att vi skulle satsa så mycket pengar som möjligt för att fler skulle kunna klicka (och det var verkligen inte lite pengar hon tyckte att vi skulle satsa, typ tre gånger den budget jag hade, som redan var rätt bra) och när jag talade om att istället rikta kampanjerna för att maximera konverteringar så viftade hon bort det jag sa och verkade knappt veta vad jag talade om. Hursomhelst upplevde jag det som om jag kunde tio x mer om Adwords än deras egen säljare. (Och jag är säkert ändå bara "så där", ingen superexpert på fältet direkt)
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  14. #44
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    One is an accident, two is coincidence, three is a trend?


  15. #45
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag tror vi alla håller med om att det blir fler och fler sökningar som ser ut så här. Det är nog bara det att vi inte riktigt är överens om att det betyder att SEO kommer att dö. På sökningen du gör finns där ju 10 organiska sökresultat på första sidan under Shopping Results for HD Monitor. Det kommer fortfarande att vara viktigt att ligga överst av dom, sen om de organiska resultaten bara får 30% av trafiken för just den sökningen, det är sin sak.

  16. #46
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Tycker en intressant fundering som tangerar den här, Google börjar filtrera siter där det är för mycket annonser above the fold och innehållet ligger below the fold. De säger alltså att sådana siter är dåliga (det kanske man kan hålla med om, men det är en annan diskussion).
    Mycket annonser above the fold = Dåligt.
    Google = Mycket annonser above the fold.
    Google = Dåligt.

    Q.E.D.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  17. #47
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Tycker en intressant fundering som tangerar den här, Google börjar filtrera siter där det är för mycket annonser above the fold och innehållet ligger below the fold. De säger alltså att sådana siter är dåliga (det kanske man kan hålla med om, men det är en annan diskussion).
    Mycket annonser above the fold = Dåligt.
    Google = Mycket annonser above the fold.
    Google = Dåligt.

    Q.E.D.
    De har tröttnat på att dela annonspengarna med oss vanligt folk.


  18. #48
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Tycker en intressant fundering som tangerar den här, Google börjar filtrera siter där det är för mycket annonser above the fold och innehållet ligger below the fold. De säger alltså att sådana siter är dåliga (det kanske man kan hålla med om, men det är en annan diskussion).
    Mycket annonser above the fold = Dåligt.
    Google = Mycket annonser above the fold.
    Google = Dåligt.

    Q.E.D.
    Hahaha, underbart

  19. #49
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    @stefan,

    okej, jag förstår syftet med artikeln bättre med bildillustrationerna. Jag reagerade kanske lite väl hårt på den drastiska titeln. Ämnet är värdefullt att diskutera. Artikeln är välformulerad och innehållet är intressant. Niklas uttrycker det bra:

    Det är nog bara det att vi inte riktigt är överens om att det betyder att SEO kommer att dö. På sökningen du gör finns där ju 10 organiska sökresultat på första sidan under Shopping Results for HD Monitor.
    Jag tror inte heller att det sponsrade innehållet kommer att ta över det organiska:

    Det kommer fortfarande att vara viktigt att ligga överst av dom, sen om de organiska resultaten bara får 30% av trafiken för just den sökningen, det är sin sak.
    Jag tycker snarare att Google sänker sitt eget värde genom överdrivet mycket annonsplatser och skjuter sig själv i foten. Man ser fortfarande att det är annonser för att det står "annons" och är i en annan färg. Jag tror att många, liksom jag, knappt bryr sig om att titta bland annonserna utan kollar den vita, renare, klarare och därför något mer lättlästa organiska sökresultatet. För sökresultatet, det man faktiskt söker, kommer ju faktiskt under annonserna och hur mycket folk än betalar för att visa sig högt uppe, känns det organiska sökresultatet ändå mycket mera trovärdigt. Vem som helst kan betala, men vem som helst kan inte vara först i SERPen.

    En helt annan sak skulle vara om Google suddade ut gränserna mellan sponsring och den organiska sökningen. Vad tror ni skulle hända då? Vad tror ni skulle hända med förtroendet för Google som söktjänst och för sökresultaten? Tror ni att detta i mindre eller högra grad är ett möjligt steg i Googles utveckling?
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  20. #50
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Tror inte att de bryr sig så mycket Dawey, så länge det inte finns riktiga konkurrenter till dem.
    Yahoo är helt körda, de går ut till användarna och frågar varför ingen köper annonser på deras sökmotor och frågar vanligt folk vad som behöver förbättras.
    Nu ryktas det också att kineserna vill lägga bud på dem.

    Bing känns inte ens ett hel hjärtat projekt från min del av MS.
    Deras rykte är inte heller det bästa när det visade sig att de spionerar på användares Google sökningar och klipper och klistrar in resultaten.
    Sen alla skitsidor som på ngt mysko sätt rankar top 3 på Bing gör inte det hela bättre.

    Jag är inte ens säker Google hade brytt sig det minsta även om de hade fått starka konkurrenter.
    Sökmotorn är bara en grej de har i sin stora affärsportfölj.
    Tror inte några aktieägare kommer att få gå hungriga även om de ens lägger ner sökmotorn

  21. #51
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Tycker en intressant fundering som tangerar den här, Google börjar filtrera siter där det är för mycket annonser above the fold och innehållet ligger below the fold. De säger alltså att sådana siter är dåliga (det kanske man kan hålla med om, men det är en annan diskussion).
    Mycket annonser above the fold = Dåligt.
    Google = Mycket annonser above the fold.
    Google = Dåligt.

    Q.E.D.
    Inte vad jag har märkt , håller inte med ... Google i sig VILL ha AdSense annonser "above the fold" ...

  22. #52
    det-var-battre-forrs avatar
    det-var-battre-forr det-var-battre-forr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    4
    Mitt första inlägg här. Undrar lite vad ni tycker om utvecklingen sedan sista inläggen i den här tråden. Jag hajade verkligen till då jag inte googlat på en månad och (försökte) söka lite någon gång i början av juli. Som användare av google känner jag mig frustrerad. Professionellt känner jag mig lite ... allt möjligt, men ordet förnedrad ligger ganska nära till hands.

    Några riktigt hemska sökresultat tycker jag t.ex. är dom här:
    https://www.google.se/search?q=london+calling+clash
    http://www.google.co.uk/search?q=che...s+to+liverpool

    Som dom ser ut idag tror jag inte dom behöver några kommentarer.

  23. #53
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Ny statistik från SEOmoz som bekräftar trenden:





    http://www.seomoz.org/blog/serp-crow...ur-imagination

  24. #54
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Jag var faktiskt inne och läste denna tråd för ett tag sedan, då jag fick höra av en kollega som hade hört "rykten" om att seo var på väg att dö ut. Jag förstår inte hur Google förväntar sig att minska sök resultaten skulle ge användaren en bättre "sökupplevelse". Personligen tror jag att dom skjuter sig själva i foten och låter andra sökmotorer växa fram. Rätta mig om jag har fel, men är det inte just resultaten användaren är ute efter?

    Personligen tror jag inte att seo är på väg att dö, utan att den byter skepnad. Vi har sett hur Google prioriterar varumärken och hur viktigt det är med brandning. Bara att nyckelord i domänen inte alls prioriteras på samma sätt är ett tecken på detta. Jag hoppas bara att inte allt för stor del av serpen krymper, skulle svida rätt mycket.

  25. #55
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av poneks01 Visa inlägg
    Jag förstår inte hur Google förväntar sig att minska sök resultaten skulle ge användaren en bättre "sökupplevelse". Personligen tror jag att dom skjuter sig själva i foten och låter andra sökmotorer växa fram. Rätta mig om jag har fel, men är det inte just resultaten användaren är ute efter?
    Jag tycker olika. Ju färre resultat desto bättre sökupplevelse. En bra sökmotor levererar bara ett resultat och säger: "Här, det är detta du letar efter". Om du jämför det med 10 resultat: "Här, jag tror att det du letar efter finns i denna hög". Vilken sökmotor (eller sekreterare) tycker du är bäst?
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  26. #56
    det-var-battre-forrs avatar
    det-var-battre-forr det-var-battre-forr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    4
    Någon kan kanske hjälpa till att förklara det här för mig: som sökmotoranvändare igår ville jag kolla efter en bandcamp klient. Helt fredligt sökte jag på: https://www.google.se/#q=bandcamp+desktop+client

    Det var ju inte myspace jag var ute efter då. Vad är det som går snett här? Är det Knowledge Graph (vet inte så mycket om det) som ställer till det? Hur som helst blir resultatet riktigt misslyckat.

  27. #57
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  2. Dagens SEO är död inom 3 år
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 05:36
  3. Nu kommer jag ut ur garderoben!
    Av Aron L i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 11:31
  4. Sökmotorer vet att du är en SEO
    Av Johan W i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 22:33
  5. Är dmoz död?
    Av Magnus i forum Kataloger
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:45