Resultat 1 till 13 av 13

Binero orsakar duplicate content

  1. #1
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Insåg just att Binero kör med öppna preview-adresser genom URL alias vilket gör att man i praktiken har en spegelkopia av sin riktiga sajt mot samma dokumentrot. Om du då kör med absoluta länkar internt så kommer din spegelkopia att länka till din riktiga domän. Hur tror ni Google ser på den "länkjuicen"?

    http://www.google.se/#sclient=psy-ab...=1350&bih=1333

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är ju ett misstag av Binero och orsakar dup content. Bör ju blockeras genom robots.txt/meta noindex eller i alla fall rel canonical.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Ja, problemet är att aliaset pekar på dokumentroten så om man ändrar robots.txt eller i HTML-koden så kommer det drabba den riktiga sajten med. Däremot kan man ju göra en 301 alt. 410 (GONE) i .htaccess för preview-URL:en. Frågan är bara vilket som är bäst? Man vill ju inte "legitimera" kopians existens, man vill ju bara bli av med skiten (för att prata klarspråk) från Google's index.

    Säkert många kunder på Binero som drabbats av detta utan någon som helst vetskap. Inte särskilt "vänligt" anser jag

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja om man är kund bör man väl bara kunna köra en check med till exempel PHPs $_SERVER['HTTP_HOST'] och om det inte är rätt domän skicka en 301. Eller rel canonical.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Ja om man är kund bör man väl bara kunna köra en check med till exempel PHPs $_SERVER['HTTP_HOST'] och om det inte är rätt domän skicka en 301. Eller rel canonical.
    Funkar också

  6. #6
    Nahojs avatar
    Nahoj Nahoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    SEA
    Inlägg
    24
    Oderland har samma sak med sin domän hemsida.eu
    Wordpress och Joomla sköter detta själva, vet ej med andra CMS:er dock..

  7. #7
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    För ett par månader sedan fick vi ett varningsmail från Google att vi sannolikt höll på med suspekta metoder för inlänkning till vår sajt. Vi skulle åtgärda detta och sen återkomma med en reconsideration request. Problemet är att vi inte fattade vad Google menade. Vi använder inga grey-, eller blackhat-tekniker, förutom en och annan köpt länk vilket kanske inte är populärt men inte borde rendera i en varning.

    För några veckor sedan när vi skulle migrera från Binero 1.0 till deras nya 2.0 plattform så insåg vi att vi kunde nå vår site på 2.0 redan innan migreringen via en preview URL. Ungefär samtidigt började vi se ett mycket stort antal inlänkar från en IP-adress i Google Webmaster Tools men vi kunde inte härleda adressen därför det låg ingen webbplats på den.

    IP't ägdes av en finsk teleoperatör. Märkligt. I takt med att inlänkarna från denna adress växte så kände vi att det inte stod rätt till och började nysta lite djupare. Jag "whois'ade" vår previewadress från Binero och bingo, IP't tillhörde samma IP-intervall som den som Google listade. När det inte finns en nameserver satt för en URL så listar Google IP't istället men hade valt att visa "rotadressen" för intervallet om man säger så, och den ägs av nätverksoperatören, inte Binero. Därför härledde vi inte denna till Binero först.

    Om man däremot klickade sig neråt i strukturen på GWT så visades fler andra IP (tillhörande Binero) med vår URL-struktur vilket visade att vår "klon" faktiskt länkade in mot vår riktiga sajt och nu var uppe i över 300K inlänkar.

    Summa summarum, det här med preview URL's hos hostingföretagen kan vara mycket farligt och kosta mycket pengar om man lever på bra positioner i serpen. Vi har gått från att ranka topp 3 för ett mycket konkurrensutsatt sökord till sidan 3 (and falling)

    Frågan är, kommer vi komma tillbaka? Eller måste vi posta en reconsideration?
    Senast redigerat av Beckzar den 2011-11-24 klockan 11:24.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ojdå, det var verkligen illa. Jag ber Binero att kommentera tråden.

    Lägg denna koden överst i en PHP-fil som inkluderas i början av ditt script:

    PHP-kod:
    <?php
    // Korrigera med eller utan "www." nedanför beroende på vad du använder och ändra till din domän.
    // Kod skriven av Jim Westergren. Fri för alla att använda.
    if ($_SERVER['HTTP_HOST'] != "www.korrektdomän.se") {
        
    header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
        
    header("Location: http://www.korrektdomän.se".$_SERVER['REQUEST_URI']);
        die();
    }
    ?>
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Ett "sorry" är vad man får i princip, så det spelar inte så stor roll. Jag ville mest varna andra så att man inte går i samma fälla.
    Tack för koden men vi löste det med .htaccess filen.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Ojdå, det var verkligen illa. Jag ber Binero att kommentera tråden.

    Lägg denna koden överst i en PHP-fil som inkluderas i början av ditt script:

    PHP-kod:
    <?php
    // Korrigera med eller utan "www." nedanför beroende på vad du använder och ändra till din domän.
    // Kod skriven av Jim Westergren. Fri för alla att använda.
    if ($_SERVER['HTTP_HOST'] != "www.korrektdomän.se") {
        
    header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
        
    header("Location: http://www.korrektdomän.se".$_SERVER['REQUEST_URI']);
        die();
    }
    ?>

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag fick nu svar från Binero genom deras Twitter:

    Citat Ursprungligen postat av Binero
    Temp adresser så måste man som kund se till att 301:a om man börjar länka publikt med sin temp-adress annars riskerar man duplicate content. Men ja, vi har väl märkt av problemet att en del kunder hör av sig och vi kommer införa att temp adressen stängs av efter X antal dagar, sedan måste kund själv sätta på den igen. Mvh Kjette
    Bra att de inför detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Problemet är att dessa tempadresser ej är kända för kunden i regel. Och vad menar Kjette med att länka publikt med sin tempadress? Om URL alias pekar mot dokumentroten så kommer de ändringar man gör på sin riktiga sajt att gälla kopian också.

    I vilket fall, vi har och kommer förlora stora pengar på detta som borde varit självklart för Binero för länge sedan. Dedikerad server från och med nu.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Jag fick nu svar från Binero genom deras Twitter:



    Bra att de inför detta.

  12. #12
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    En nybörjarfråga: vad används temp-adresser till?

  13. #13
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Främst då du har en ny domän/sajt som du utvecklar men ompekning av namnserver inte har gjorts alt. hunnit slå igenom ännu. När man sedan har en riktig domän som pekar mot din konto/sajt så ska alltså tempadressen slås av så att inte en kopia uppstår.

    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    En nybörjarfråga: vad används temp-adresser till?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  3. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  4. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31
  5. Duplicate Content Verktyg
    Av webdoc i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 23:12