Resultat 1 till 3 av 3

Problem med spegelsajt

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hej igen,

    Var ett tag sen jag skrev ett nytt ämne här på forumet. Har mest läst och kommenterat en del tills nu.

    Det är så att jag jobbar med en relativt stor webshop med många indexerade sidor och med många produkter och contents. Shoppen uppdateras i princip dagligen så det händer en hel del med den.

    Saken är den att shoppen är från början köpt av ett e-handels företag, Vilket då också innebär att det är en hel del låsta filer för mig.

    Nu i förra veckan så upptäckte jag att jag hade 122.000 länkar ifrån denna e-handelsleverantör från en gammal domän (s.k. demodomän). Goolge har nu haft kul och indexerat denna i c:a 1 år nu. Och under tiden så har då jag försökt att jobba med sökmotoroptimering väldigt mycket men märkt att vi inte intagit några högre placeringar.

    Min tanke är då att det skulle kunna vara så att vår huvuddomän har hamnat i ett filter tack vare denna spegelsajten som då har en annan domän och som google har indexerat.

    Vi har lagt 301 på hela spegelsajten med 8000 indexerade sidor. Dom första dagarna så droppade antalet inlänkar ifrån den och det såg ljust ut. Men sedan efter någon dag så ökade antalet till betydligt fler.

    kan detta bero på bl.a. https? eller att 301'orna inte fungerar.

    Det som oroar mig mest är om vi har kvar den så kanske vi kan bli straffade hårdare av google. Och tar vi bort den så kan vi falla i serpen tack vare alla inlänkningar.

    jag skriver här om detta i nytt ämne för har inte sett att någon annan skrivit om detta innan. Och jag vet inte alls vad jag ska göra. Det kanske skiter sig hur man än vänder och vrider på det hela hehe

    Förlåt om detta blir rörigt nu, Men det är ganska rörigt för mig med hehe. Hoppas ni förstår mig ändå. En sak till. Under tiden vi uppdaterar huvuddomänen så uppdateras även automatiskt vår spegelsajt, Detta verkar fungera via e-handelsleverantörens databaser.

    /Micke

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Det enklaste vore väl att kontrollera om 301rna verkligen fungerar, precis som du säger?
    Sedan ska man alltid använda noindex, nofollow på demosajter / sajter under utveckling, dock måste man bara komma ihåg att ta bort detta innan man laddar upp den nya annars blire pannkaka(hände med en av jobbets siter, drog upp den noindex och såg inte det förrän efter en vecka )

  3. #3
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Mitt tips är att blockera Googles robotar från spegelsiten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med bloggande
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:40
  2. Problem med Affiliator
    Av Maria S i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:15
  3. Problem med databaskoppling?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 14:22
  4. Problem med Wordpress
    Av Princip i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 23:19