Resultat 1 till 8 av 8

Exempel på snygga bloggar

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Kanske inte helt rätt forum att diskutera design i men eftersom alla här har ett sjätte sinne för att tjäna pengar så har ni även en annan syn på vad som är snygg och konverterande design.

    Under det kommande året överväger jag en nylansering av en blogg där fokus ska gå från MFA-sajt till att inge ett seriöst intryck och fånga in besökarna (nyhetsbrev) för att sedan tjäna pengar via genuina rekommendation av produkter och försäljning av min egen bok.

    Frågan är - har ni exempel på snygga bloggar, med minimal eller snyggt placerad reklam som är lönsamma?

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag har i princip gett upp det där med att smälla upp en WP-site med default temat och fylla med content. Är också inne på din linje att satsa mer på designen och ge siten en lite mer seriös och unik känsla.

    Vilken typ av design hade du tänkt dig?

    Personlig blogg eller mer corporate?

    Vilken nisch?

    Förstår om du vill hålla det hemligt, anledning till att jag frågar är att, jag tycker färgvalet är extremt viktigt för vilken typ av produkt/tjänst man försöker promota på sin sida.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ja, design är ju avgörande i många fall, för konverteringen.
    Speciellt om man arbetar med andra saker än MFA.

    Du har dock oftast en clean bra och snygg design på dina sajter tycker jag Ducedo.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Smashingmagazine har snyggt placerade annonser.

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Vilken typ av design hade du tänkt dig?

    Personlig blogg eller mer corporate?

    Vilken nisch?
    En personlig men auktoritär blogg inom hälsa/viktminskning.

  6. #6
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    men eftersom alla här har ett sjätte sinne för att tjäna pengar så har ni även en annan syn på vad som är snygg och konverterande design.
    Shit, jag lyckas ju tjäna pengar åt andra, men är dålig på att fixa åt mig själv, så jag vet inte om jag är rätt person att svara. Men ofta är det ju underhållningsbloggar och rena designbloggar som är dom snyggaste. Annars vissa nyhetstidningars sajter, fast dom ofta är för röriga. En del Hälso-bloggar är ju ap-fula, så det vore ju kul att få se en riktigt snygg blogg om hälsa. "En personlig men auktoritär blogg inom hälsa/viktminskning," låter ju för övrigt jättebra.

    Jag uppskattar "Cracked.com". Framsidan är rörig, men om man går in till en artikel, så är sidan nästan exemplariskt strukturerad. Flavorwire och Slashfilm är andra som jag tycker har så gott som en perfekt struktur. Jag tror att man ska försöka hålla en ren design utan att den blir tråkig (vilket är svårt). Själv har jag över-designat en del sidor och bloggar, men när man får mer innehåll och bilder har det blivit rörigt.

    En regel som jag har formulerat för mig själv är: Planerar man att ha mindre bilder kan man leka mer med färg och design. Har man mycket bilder i posterna måste man skala av designen och låta innehållet på bloggposterna tala själv. Det samma gäller om man planerar mycket bildannonser - skala av designen, annars ser det rörigt ut och folk orkar knappt titta på sidan.

    Om du själv vill leka med WP-design rekommenderar jag varmt Atahualpa theme (om du inte har använt den än dvs). Dom har gjort den otroligt flexibel och lätt att jobba med utan att du behöver arbeta direkt med koden, du kan styra allt från hundratals theme-options. (SEO är inte heller nåt problem).
    Senast redigerat av Dawey den 2011-12-12 klockan 22:12.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Okej, jag skrev svaret också riktat till andra som kan vara intresserade och dessutom tog inläggets titel kanske för bokstavligt. Jag vill därför tillägga att jag känner till mycket av det du gjort och jag håller med Petter: "Du har dock oftast en clean bra och snygg design på dina sajter." Din egen blogg är väl ett jättebra exempel. Jag tror inte att du behöver mycket hjälp från andra. Det är väl mest bara att tuta och köra?

    Här är några mycket stilrena bloggar som vunnit priser och har stora läsarskaror.
    Jag tror också att stilen på dessa passsar in bland det du själv gör:
    davidairey.com
    thedesigned.com
    aaronmentele.com

    Jag vill bara snabbt tillägga något som bara är en allmän reflektion: jag tror också tror att konverteringar handlar lika mycket om vilket ämne man skriver om och vilken typ av besökare man har. Skriver man om underhållning eller har en sida med roliga bilder blir det mycket högre bounce rate och lägre konverteringar. Merparten av besökarna tittar in och ger sig av direkt igen. Men handlar det om ett ämne som hälsa är de flesta av besökarna sådana som söker svar, eller läsa mer och förkovra sig i kunskaper. Designa för besökarna och inte designen i sig är nog det bästa tipset.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag kan tyvärr inte tipsa om några framgångsrika hälso/viktbloggar som är snygga, då de flesta jag sett bygger på en standard, ganska tråkig WP-tema och vissa ser rent ut sagt förjävliga ut

    Jag kan däremot tipsa om design som jag finner tilltalande och jag tror att det går att bygga konverterande siter med.

    http://tapbots.com/

    - Jag älskar den lekfulla något japanska designen(syftar på animefigurerna) på denna sida. håller på att bygga en boilerplate för mina projekt baserat på den. Men sen får man såklart köpa eller rita upp egna vektorfigurer, då det är de som gör merparten av designen på förstasidan. Jag gillar upplägget på bloggdelen som har vänsterställd sidebar som är bra för textannonser då den träffar ögat snabbt. Sidan kombinerar Appledesign snyggt med just animefigurerna som skapar en väldigt tilltalande helhetsintryck, och jag tror absolut det går att bygga konverterande blogg baserat på liknande design.

    Att skapa en tilltalande design som får besökaren att stanna kvar en stund(även om det är MFA-sida) är ganska enkelt. Här har du en tutorial om gyllene snittet http://net.tutsplus.com/tutorials/ot...in-web-design/ och jag måste säga att tutsplus siten i sig är väldigt clean och skulle kunna passa bra som grund för en blogg med mycket annonser, oavsett nisch.

    Om du ska designa upp siten själv kan jag tipsa om http://twitter.github.com/bootstrap/ som är ett utmärkt gridsystem plus en mängd fördefinierade styles och plugins för att skapa modern och tilltalande design.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:06
  2. Snygga Undersidor?
    Av Gizmoquack i forum Introduktion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 15:12
  3. Exempel på hög trust
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:11
  4. ett klart exempel på sidvärde
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 18:11
  5. Bra exempel på ful-SEO
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 19:56