Resultat 1 till 9 av 9

Meta description och keywords

  1. #1
    100Procents avatar
    100Procent 100Procent är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    2
    Har informationen i dessa taggar någon betydelse för resultaten hos sökmotorerna längre?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Inte för ranking, nej. Bra descriptions kan ju dock hjälpa er sida att få fler klicks, men för ranking ska det inte hjälpa. Keywords har inte gett något positivt resultat på väldigt länge, om vi pratar Google.

  3. #3
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Nja, dom flesta säger att de inte spelar nån roll. Och jag tror att de flesta säger det bara för att man läser det överallt. Men man kan säga att det är en modifikation av sanningen. Inte ens Google säger att dom är helt betydelselösa, utan ger rådet att man ska använda dom på varje sida för att beskriva sidorna. Kortfattat kan man säga att man hjälper robotarna vid genomsökningen och ger dom instruktioner om vad man själv uppfattar som viktigt på sidan, vilket de då noterar. Ett råd är att man inte ska vilseleda robotarna genom att ge fel sökord, eller genom att kopiera samma description och keywords till varje undersida. Då blir robotarna lite så där småputta. Om det upprepas på för många sidor kan det hända att de helt ignorerar x-antal undersidor. (Man kan säga att en site-map plus meta-description och meta-keywords är viktigt för robotarnas genomsökning och indexering av sidorna)
    Senast redigerat av Dawey den 2011-12-13 klockan 23:49. Anledning: Bantade ner texten för att jag höll på att avslöja för många yrkeshemligheter. (Skojar bara. :wink: )
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Seomoz råder en att ta bort keywords taggen då konkurrenter kan lokalisera enkelt vilka ord som du försöker ranka på =)

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av welander Visa inlägg
    Seomoz råder en att ta bort keywords taggen då konkurrenter kan lokalisera enkelt vilka ord som du försöker ranka på =)
    Jo precis. Men det är ju inte direkt svårt att se vilka sökord en sida jagar oavsett om man väl börjar att analysera en sida, så det rådet tycker jag Seomoz kunde skippat.

    Dawey, har du någon source där Google skulle ha sagt att det är bra att använda Meta Keywords?

  6. #6
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Keywords är en gammal kvarleva som ingen rekommenderar längre.

    http://www.youtube.com/watch?v=jK7IPbnmvVU

  7. #7
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Seomoz råder en att ta bort keywords taggen då konkurrenter kan lokalisera enkelt vilka ord som du försöker ranka på =)
    Jag förstår inte varför man ger det rådet. Det är hur lätt som helst att kolla vilka keywords som man försöker ranka på. Det finns tusentals verktyg där ute som man kan använda.

    Niklas: "Dawey, har du någon source där Google skulle ha sagt att det är bra att använda Meta Keywords?"...
    Ducedo: "Keywords är en gammal kvarleva som ingen rekommenderar längre.
    http://www.youtube.com/watch?v=jK7IPbnmvVU"
    Videon handlar om sökresultaten och ranking. Vad Matts säger är att Google inte använder Meta Tags för rankingresultaten. Men han säger inte "du ska inte använda Meta tags". Han säger till och med: "We use it for the search appliance". Och jo, det finns en del SEO-experter där som fortfarande tycker att man ska använda dom.

    Meta tags kanske inte har stor betydelse alls, men det hjälper robotarna vid sökning och kompletterar Meta-description, vilket inte ens Matt förnekar. Det kan hjälpa platsen indirekt, särskilt om det handlar om mycket stora volymer av sidor och djup länkstruktur, även om det är marginellt. Själv har jag upplevt att bra användning av description och meta tags har hjälpt webbplatser med indexering av djupare sidor.

    Jag skiter fullständigt i om folk tycker att mitt synsätt känns föråldrat, och tänker inte heller försöka pracka på någon annan det. Jag baserar inte mitt SEO-arbete på "vad alla andra säger", utan på min egen erfarenhet och på mina egna resultat.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tror bara det blivit ett missförstånd Dawey. Om du läser den initiala frågan så handlar den just om ranking och sökresultat, och där används ju inte meta Keywords/Descriptions.

    Att du kan använda Descriptions för att få andra positiva effekter håller jag med om, det är ju mycket viktigt för din CTR.

    META - Keywords får vi väl helt enkelt ha olika synpunkter på
    Jag anser bara att de 20-30 sekunderna det tar att skriva dina keywords för varje ny undersida du skapar kan läggas på något vettigare.

  9. #9
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tror bara det blivit ett missförstånd Dawey. Om du läser den initiala frågan så handlar den just om ranking och sökresultat, och där används ju inte meta Keywords/Descriptions.
    Visst, jag kanske borde läst tydligare och skrivit tydligare. "betydelse för resultaten hos sökmotorerna", tolkade jag bredare, som om de har betydelse för sökmotorerna. Var det explicit ranking som det frågades om, så... Hur som helst så tycker jag att det borde framgå i det jag skrev att det inte var direkt ranking jag menade, utan att det fortfarande kan finnas poänger med att använda keywords som komplement till description.

    Att du kan använda Descriptions för att få andra positiva effekter håller jag med om, det är ju mycket viktigt för din CTR.
    META - Keywords får vi väl helt enkelt ha olika synpunkter på


    Jag anser bara att de 20-30 sekunderna det tar att skriva dina keywords för varje ny undersida du skapar kan läggas på något vettigare.
    Hmm, prioritering i arbetet är viktigt, så sant. Samtidigt kommer det i det långa loppet vara dom små, små detaljerna som gör skillnad.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta Description och Keywords
    Av Vale i forum Optimering
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:45
  2. meta keywords och description
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 16:32
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 10:34
  4. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  5. Title, keywords och description
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:18